Gerdab.IR | گرداب

ردیابی موقعیت شما با کروم

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴

می‌توانید مکان کنونی خودتان را با افراد و حلقه‌های انتخابی خودتان در محصولات Google مانند +Google و Google Now به اشتراک بگذارید.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران  گوگل در اواخر سال ۲۰۰۷ با معرفی My Location برای Google Maps سعی در ساده سازی مسیر یابی برای تلفن های همراه کرد. این قابلیت نقشه گوگل، با استفاده از مکان یابی دکل های مخابراتی موبایل، مکان نسبتا دقیق موبایل را پیدا می کند و آن را روی نقشه به شما نشان می دهد.


می‌توانید مکان دقیق یا مکانتان را در حد شهر به اشتراک بگذارید، همچنین می‌توانید موارد مختلفی را با حلقه‌های مختلف به اشتراک بگذارید. برای مثال می‌توانید مکان دقیق خودتان را با خانواده به اشتراک بگذارید اما با همکارانتان فقط شهری را به اشتراک بگذارید که در آن هستید.


ردیابی موقعیت شما با کروم


افرادی که می‌توانند مکانتان را ببینند، هم می‌توانید تغییر دهید یا هر وقت خواستید «اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی» را خاموش کنید.


این امکان که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار گرفت، بسیاری از امور را ساده کرد.

در سال ۲۰۰۹ My Location برای رایانه های رومیزی ( Desktop computer ) معرفی شد. این قابلیت نقشه گوگل، برای مکان یابی کامپیوتر رو میزی به جای استفاده از مکان دکل های مخابراتی، از اطلاعات مربوط به اکسس پوینت وای فای ( Wi-Fi Access Point ) استفاده می کند. اما باید توجه کرد که این قابلیت مکان یابی گوگل نیز مانند قابلیت مکان یابی تلفن همراه، نسبتا دقیق است.

همانطور که گوگل در این پست بلاگ مخصوص به نقشه گوگل منتشر کرده است، این ابزار زمانی که در جایی غیر آشنا حضور دارید بهترین کمک برای درک موقعیت مکانی و یافتن آدرس هایی ست که قصد مراجعه به آنها را دارید. برای این منظور مرورگر شما می بایست از قابلیت W3C Geolocation API پشتیبانی کند. برای اولین بار که سعی کنید از قابلیت موقعیت یابی مکانی رایانه رومیزی استفاده کنید، مرورگرتان از شما سوال می کند که آیا علاقه دارید که موقعیت مکانیتان را با گوگل به اشتراک بگذارید یا خیر ؟ ( در تصویر پایین نحوه فعال سازی این قابلیت را مشاهده می کنید )‌



ردیابی موقعیت شما با کروم


گوگل در بیانیه های حفظ اسرار شخصی کاربران قول داده است که بدون اجازه این اطلاعات را با هیچ کس دیگری به اشتراک نخواهد گذاشت !!!!

زمانی که شما از طریق W3C Geolocation API مرورگر رایانه شخصیتان، مکان رایانه را با گوگل به اشتراک بگذارید، می توانید موقعیت خودتان و مکان های اطرافتان را به راحتی روی نقشه گوگل پیدا کنید و حتی با استفاده از دیگر قابلیت های نقشه گوگل نحوه دسترسی به حمل و نقل عمومی را نیز دریابید.

در این صورت هر زمان که نیاز باشد با فشردن دکمه My Location که در تصویر بالا با شماره ۱ نشان داده است، موقعیت مکانی شما در مرکز نقشه قرار خواهد گرفت.

گوگل برای یافتن موقعیت مکانی شما از موقعیت مکانی اکسس پوینت های وای فای اطراف شما استفاده می کند. شما ممکن است فقط به یکی از اکسس پوینت ها متصل باشید، اما توجه کنید که اکسس پوینت هایی که شما به آنها متصل نیستید هم در یافتن موقعیت مکانی شما نقش دارند. لذا هر چه Access Pointهای اطراف شما کمتر باشد موقعیت مکانی شما ضریب خطای بیشتری خواهد داشت. در صورتیکه اطلاعات اکسس پوینت های اطراف شما قابل استفاده نباشد گوگل موقعیت مکانی شما را از طریق IP رایانه تان حدس می زند، در این صورت احتمال خطا بسیار زیاد است و تقریبا موقعیت اعلام شده اصلا قابل اطمینان نیست.

برای اینکه بدانید در اطرافتان چه تعدادی اکسس پوینت وجود دارد می توانید از نرم افزار Opensignal روی گوشی تلفن همراه استفاده کنید. در عکس زیر مشاهده می کنید که در موقعیت مکانی ای که در حال حاضر هستم چه تعدادی اکسس پوینت وجود دارد.


ردیابی موقعیت شما با کروم


مهمترین سوالی که این روزها برای کاربران مطرح است این است که Google چطور موقعیت مکانی اکسس پوینت ها را تشخیص می دهد ؟


در سال های نه چندان دور گوگل برای تشخیص درست موقعیت مکانی از streetview car استفاده می کرد. ماشین های که برای Streetview استفاده می شدند همواره در حال گشت زنی در شهرها بودند و موقعیت مکانی را به همراه عکس مکان ها ثبت می کردند. این کار سبب پیداش سرویس Sreetview گوگل بود. 

سرویسی که برای بسیاری از کاربران جذاب بوده است. بدون اینکه به جایی سفر کنید می توانید در آن قدم بزنید و خیابان ها را مشاهده کنید. اما این کار هزینه های فراوانی در بر داشت و در بسیاری از کشورها مانند کشور ما به دلایل مسائل امنیتی قابل پیاده سازی نبود. اما این روزها گوگل برای تشخیص موقعیت مکانی دیگر از اتومبیل های Streetview استفاده نمی کند، بلکه از اطلاعاتی استفاده می کند که کاربران به گوگل ارسال می کنند.

تمامی کاربرانی که از نرم افزار اندروید روی تلفن همراه خود استفاده می کنند، می دانند که در این نرم افزار سرویسیبه نام Android Location Service وجود دارد. این سرویس روی تلفن همراه بسیاری از کاربران فعال است. هنگام فعال سازی این سرویس شما می بایست توافقنامه ای را امضاء کنید و هنگام امضاء این توافقنامه چنین پیغامی دریافت خواهید کرد:

Allow Google's location service to collect anonymous location data. Collection will occur even when no applications are running.

این عبارت بدین معنی ست که در زمان فعال بودن این سرویس حتی در صورتیکه نرم افزاری برای استفاده از این سرویس فعال نباشد، سیستم عامل اندروید هر از چند گاهی (‌ به صورت پریودیکال و منظم ) موقعیت مکانی شما را که از GPS گوشی تلفن همراه یا از Cell-ID دکل مخابراتی دریافت کرده است به همراه آدرس MAC دستگاه شما و SSID اکسس پوینتی که به آن متصل هستید را برای گوگل ارسال می کند و در این صورت همواره گوگل می داند که شما در چه موقعیتی هستید.

البته لازم است بدانید که تنها گوگل نیست که این کار را انجام می دهد، بلکه اپل و مایکروسافت و دیگر سازندگان سیستم عامل های موبایل هم همین کار را انجام می دهند.



جلوگیری از ردیابی موقعیت مکانی شما در مرورگر گوگل کروم


برای شروع ابتدا باید به منوی setting مرورگر کروم مراجعه نمایید و از میان گزینه های موجود گزینه ی setting را انتخاب کنید. صفحهی جدید به عنوان تب برای شما گشوده خواهد شد و اکنون شما به منوی تنظیمات راه یافته اید.


ردیابی موقعیت شما با کروم


مرورگر گوگل کروم معمولا بخشی از تنظیمات را که حرفه ای تر از بقیه هستند را در پایین صفحه مخفی میکند لذا به پایین  صفحه بروید و برای نمایش این تنظیمات گزینه ی show advanced settings  را بزنید . با این کار چندین منوی دیگر نیز به تنظیمات قبلی شما افزوده میشود.


ردیابی موقعیت شما با کروم


در ادامه در همین قسمت بخشی تحت عنوان Privacy ظاهر میشود که علاوه بر دو دکمه حاوی چند گزینه نیز است. اما برای این آموزش نیاز دارید تا دکمه ی content settings  را از بخش privacy انتخاب کنید تا پنجره ای جدید برای شما گشوده شود.


ردیابی موقعیت شما با کروم


در پنجره جدید نمایش داده شده به دنبال بخش location بگردید . اکنون که این بخش را یافته اید سه گزینه مشاهده میکنید که عبارتند از :


ردیابی موقعیت شما با کروم


1-    گزینه اول به همه سایت ها این امکان را میدهد تا موقعیت مکانی شما را در صورت نیاز ردیابی کنند.


2-    2- گزینه دوم که به صورت پیش فرض انتخاب شده است سبب میشود هنگامی که سایتی تلاش برای ردیابی موقعیت مکانی شما کرد. شما را با خبر سازد تا اقدامات لازم را به مرورگر اعلام کنید.


3-    گزینه سوم نیز باعث میشود به هیچ سایتی اجازه ندهد تا موقعیت شما را ردیابی کند.


4-    دکمه Manage exceptions نیز برای کاربر قرار داده شده تا وی بتواند سایت هایی را که خود اجازه میدهد ردیابی کنند در آن اضافه نماید.


اکنون با این توضیحات میتوانید موارد دلخواه خودتان را انتخاب و تنظیمات بخش موقعیت مکانی گوگل کروم را سفارشی کنید.