Gerdab.IR | گرداب

گرداب هشدار می‌دهد:

کاربرانی که احتمال فیلترینگ "تلگرام" را تقویت می‌کنند/ هشدار نسبت به اقدامات سازماندهی‌شده و مجرمانه

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴

دو امکان ایجاد ربات و کانال، محلی برای جولان برخی افراد سودجو شده است. عده ای که به صورت فردی و یا سازماندهی شده در پی نشر محتوای خاص بر روی گوشی های مردم هستند. محتوایی که به نظر می رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه قابل تطبیق است

گروه امنیت سایبر گرداب: نرم‌افزار ارتباطی تلگرام که این روزها مورد توجه و اقبال ایرانیان است، تاکنون سرویس‌های مختلفی را ارائه کرده است و شاید یکی از دلایل محبوبیت این نرم‌افزار، همین سرویس‌های متفاوت باشد.

در میان خدمات ارائه شده، امکان ساخت استیکر، ساخت ربات و امکان ایجاد کانال، حاشیه‌ساز شده است.

ارائه استیکرهای غیراخلاقی و یا ساخت استیکر با تصاویر کاربران دیگر، نخستین حاشیه این نرم‌افزار بود. در حالیکه گمان می‌رفت این اقدامات، باعث خواهد شد که کاربران ایرانی نتوانند از تلگرام استفاده کنند، اما موضوع با همکاری شرکت مذکور، ختم به فیلتر نشد. واضح است که مدیران تلگرام نیز نمی‌خواهند حجم بالای مخاطبان ایرانی خود و منافعی که از این ناحیه به آنان می‌رسد، را از دست بدهند.

اکنون پس از غیر فعال شدن این امکان، دو امکان ایجاد ربات و کانال، محلی برای جولان برخی افراد سودجو شده است. عده‌ای که به صورت فردی و یا سازماندهی شده در پی نشر محتوای خاص بر روی گوشی های مردم هستند. محتوایی که به نظر می‌رسد با همه بندهای فهرست مصادیق محتوای مجرمانه (موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای)، قابل تطبیق است:

الف) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی

ب) محتوا علیه مقدسات اسلامی

ج) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی

د) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی

ه) محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود ( محتوا مرتبط با جرایم رایانه ای (

و) محتوایی که تحریک، ترغیب، یا دعوت به ارتکاب جرم می کند ( محتوای مرتبط با سایر جرایم(

ز) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی

ح) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی

ط) محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری

سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آنها در بالا اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز، اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند. اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد.

فهم اینکه این سایت‌ها به چه دلیلی فیلتر شده‌اند، چندان دشوار نیست. کافی است به محتوای آنها نگاهی انداخت. محتوایی که می‌توان گفت با هر یک از بندهای فوق، قابل تطبیق است.

اینک استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است. چرا که با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود.

بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود، مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح می‌کنند.

گرداب ضمن هشدار جدی به این کاربران (به ویژه کسانی که به صورت سازماندهی‌شده این اقدامات را انجام می‌دهند) به مسئولان وزارت ارتباطات پیشنهاد می‌کند برای این موضوع نیز چاره‌ای بیندیشند و موضوع را به گونه‌ای با مدیران نرم‌افزار مذکور حل و فصل نمایند.

فراموش نکنیم که در توضیح کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه[1] برای فیلترینگ وی چت آمده بود:

«به دلیل اینکه نرم‌افزار وی‌چت علاوه بر جمع‌آوری کلیه اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران و رصد ارتباطات اعضاء، حریم خصوصی آنها را نقض نموده و در عین حال این نرم‌افزار عامل انتشار بسیاری از محتواهای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن که برای نوجوانان ضررهای جبران ناپذیری را به‌دنبال داشته و به خاطر آسیب‌های اجتماعی بسیار زیادی که برای جامعه در بر داشته و دارد و همچنین به لحاظ اینکه ایجادکنندگان این نرم‌افزار در خارج از کشور قرار داشته و به هیچ وجه پاسخگوی تخلفات خود و شکایات خانواده های زیان دیده نبوده و نیستند؛ بنابراین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اجرای درخواست‌های متعدد خانواده‌های آسیب‌دیده ناچار به فیلتر و مسدودسازی نرم‌افزار مذکور گردیده است.»

سایت گرداب پیش‌تر نیز در مطلبی با عنوان «از روزهای دایال‌آپی تا استیکرهای تلگرامی»، تاریخچه‌ای از سواستفاده برخی کاربران از فضای مجازی را بازگو کرده بود. سو استفاده هایی که باعث ایجاد محدودیت برای همه کاربران می‌شود.


[1] طبق ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای، این کارگروه متشکل از نمایندگانی از سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه (شامل 6 وزیر از دولت، دو نماینده مجلس شورای اسلامی و به ریاست دادستان کل کشور) است.