Gerdab.IR | گرداب

گزارشی از

پروژه تخریب شبکه‌های اجتماعی داخلی

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

چند روز پیش از این برخی خبرگزاری‌های داخلی در گزارشی مدعی شدند 9 شبکه اجتماعی پربازدید با نقص جدی در امنیت و حریم خصوصی مواجهند که بر این اساس الزامات امنیتی مورد نیاز این شبکه‌ها در سازمان فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات، در دست تهیه است.

به گزارش گرداب به نقل از کیهان در این گزارش به اصطلاح امنیتی که به تخریب آشکار برندهای مشهور و شبکه های اجتماعی داخلی پرداخته، آمده است: «معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند، پژوهش مشترکی را درباره امنیت در شبکه‌های اجتماعی ایرانی انجام داده‌اند. در این پژوهش چالش‌ها، تهدیدها و راه‌کارها در حوزه امنیت و حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی بررسی شده است.»

در این گزارش آشکار تخریبی -رسانه‌ای تاکید شده است: اگر چه وجود موتورهای شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی این شبکه‌ها را تسهیل کرده، اما به معضلاتی نیز در ایجاد این شبکه‌ها دامن زده است. از جمله این معضلات عدم تطابق با مسائل فرهنگی و اسلامی، ترویج نرم‌افزارهای قفل شکسته و مهم تر از همه سازوکارهای امنیتی ضعیف است. برای مثال بررسی کلان وضعیت شبکه‌های اجتماعی داخلی از نظر تعداد خطاهای امنیتی در سه گروه با ریسک بالا، با ریسک متوسط و با ریسک کم نشان می‌دهد در میان 10 شبکه مطرح اجتماعی ایرانی یکی از شبکه‌ها دارای خطا با ریسک بالاست و وضعیت شبکه دیگری نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.در پایان این گزارش که توسط سازمان فناوری اطلاعات به عنوان زیرمجموعه پرحاشیه وزارت ارتباطات و مهم ترین لابی در حال رقابت با وظایف حاکمیتی شورای عالی فضای مجازی تهیه شده ذکر شده است: «در نهایت می‌توان 4 گام اساسی را برای ایجاد فضای مجازی امن در شبکه‌های اجتماعی داخلی پیمود. الزامات حاکمیتی، بستر ارزیابی، تولید موتور شبکه اجتماعی امن و آموزش اطلاع‌رسانی و ترویج می‌تواند در امن‌سازی شبکه‌های اجتماعی بومی مؤثر باشد. همچنین معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، تهیه الزامات امنیتی مورد نیاز شبکه‌های اجتماعی داخلی را در دستور کار دارد که به زودی به صاحبان این شبکه‌ها ابلاغ خواهد شد و پس از این آموزش‌های لازم برای توجیه مزایای این دستورالعمل در دستور کار قرار می‌گیرد.»

 
شانتاژ وزارت ارتباطاتعلیه شبکه‌های اجتماعی داخلی
 در واکنش به این گزارش امنیتی فاش شده در مجموعه گسترده‌ای از رسانه‌های داخلی که شائبه تخریب زیرساخت‌های داخلی را بدون کوچک‌ترین اشاره ای به نقایص امنیتی رقبای خارجی ایجاد کرده، امیر قاسمی مؤسس شبکه اجتماعی «هم‌میهن» یادداشتی منتشر کرد که حاوی نکات بسیار مهمی است.
قاسمی ضمن اعتراض به اقدام ضدحاکمیتی سازمان فناوری اطلاعات در تضعیف برندهای تجاری مشهور داخلی گفت: اخیراً خبری از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران وابسته به وزارت ارتباطات، با عنوان ضعف امنیتی و نقض حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی داخلی منتشر گردید که در آن شائبه و برچسب‌های ناروای بسیاری به شبکه‌های داخلی وارد شده بود که به نظر در راستای سیاه نمایی و وحشت آفرینی از شبکه‌های اجتماعی داخلی و سوق دادن مردم به شبکه‌های بیگانه صورت گرفته است.
مدیر هم میهن در ادامه تاکید کرد که علی‌رغم گذشت 20 روز از خبرسازی‌های صورت گرفته، هنوز سندی فنی دال بر موارد ادعایی سازمان فناوری اطلاعات اعلام نشده و در ادامه گفت: شانتاژ اخیر سازمان تابعه وزارت ارتباطات که داعیه حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی را دارد نشان از ورود به مرحله جدیدی از تلاش و اراده برای ویران کردن شبکه‌های داخلی است.قاسمی خواستار توضیح سازمان فناوری اطلاعات درباره رفتار غیر حرفه‌ای و بسیار شک برانگیز مذکور شد و گفت: این رفتار به نظر می‌رسد در راستای پروژه تخریب برخی شبکه‌های اجتماعی داخلی است که از مدت‌ها پیش آغاز گردیده است.  چنین رفتار غیراخلاقی آن هم در چنین سطحی، شک و تردیدی جدی درباره اهداف پنهان و اصلی این افراد ایجاد می‌کند. در صورت وجود حسن نیت و واقعیت، همین اظهار نظر و مطالب می‌توانست به شکل فنی و شفاف در اختیار گردانندگان شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد.

تخریب داخلی و حمایت از خارجی!
وی تاکید کرد: بازاریابی مدیران ارشد و میانی وزارت ارتباطات از جمله حرکت غیراخلاقی اخیر سازمان فناوری اطلاعات در راستای ویرانی شبکه‌های اجتماعی داخلی،  در راستای منافع شبکه‌های اجتماعی بیگانه بسیار کم نظیر است؛ آمار چنین حمایتی از شبکه‌های بیگانه به قدری حیرت‌‌آور است که در کمتر خبری است که شخص وزیر ارتباطات به نوعی دم از حمایت آنها نزده باشد و به نظر شانتاژ اخیر در قالب عملیاتی روانی از سوی زیر مجموعه وزارت ارتباطات علیه شبکه‌های اجتماعی داخلی در همین راستا است.

سازمان فناوری اطلاعات زیربار نرفت!
در همین رابطه پس از تلاش ناکام برای گفتگو با نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات در خصوص علت انتشار عام گزارش در رسانه ها، یکی از کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات به کیهان گفت: یک کارگاه در نمایشگاه تلکام در راستای آموزش عمومی برگزار شد که در این کارگاه از رسانه‌ها نیز برای شرکت دعوت رسمی به عمل آمده بود. برخی خبرگزاری‌ها از اطلاعات مطرح شده در کارگاه مذکور استفاده کرده و گزارش خود را منتشر کردند.
وی هدف از دعوت رسانه‌ها به چنین کارگاه امنیتی را «افزایش اطلاعات عمومی» دانست و پس از مطرح شدن انتقاد مدیران شبکه‌های اجتماعی داخلی که اطلاعاتی بر ضد تجارت آنها در این کارگاه فاش شده است، گفت: این موضوع عواقب تجاری برای شبکه‌های مذکور ندارد و باید پاسخ فنی به مباحث مطرح شده بدهند.(!)
کارشناس سازمان فناوری اطلاعات تخریب عمومی مجموعه‌ای از شبکه های اجتماعی داخلی توسط یک نهاد حاکمیتی مدعی حمایت از زیرساخت‌های داخلی را قبول نکرد و توضیحی در مورد علت سکوت سازمان مطبوع خود درخصوص خلاهای امنیتی شبکه‌های اجتماعی خارجی نداد.

کارشکنی نورچشمی‌های خارجی
گفتنی است به دنبال موضع‌گیری صریح مدیر شبکه پیام‌رسان تلگرام و اطلاعات افشا شده از نقص‌های امنیتی این شبکه خارجی، مجموعه‌ای از مدیران وزارت ارتباطات در حمایت از فعالیت این شبکه خارجی در دفعات مختلف در میدان حاضر شدند و حتی شخص وزیر ارتباطات قول داد هیچ اختلالی از سوی وزارتخانه‌اش برای فعالیت تجاری تلگرام در ایران ایجاد نخواهد شد!
هفته پیش مدیر اپلیکیشن پررقیب تلگرام با گستاخی چندباره به مدیران دولت کشورمان در حساب توئیتر خود نوشته بود: «مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری ایران از تلگرام خواسته‌اند تا از امکان جاسوسی و سانسور کاربران ایرانی این شبکه برخوردار شوند. مقام‌های ایرانی می‌خواهند از تلگرام برای جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. ما نمی‌توانیم در این زمینه به آنها کمک کنیم و نخواهیم کرد.»
با این وجود در جلسه اخیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه که به موضوع بررسی مجوز فعالیت تلگرام در فضای ارتباطات کشورمان اختصاص داشت، مدیران وزارت ارتباطات حضور نیافتند و جلسه مذکور به حد نصاب تصمیم‌گیری نرسید!

فناوری اطلاعات غیرملی؟!
شایان ذکر است است برخی مدیران سازمان فناوری اطلاعات به علت اتخاذ مواضع چندگانه در برخورد با زیرساخت‌های داخلی و خارجی و تلاش برای فراهم ساخت لوازم «فتح سایبری ایران» توسط غول‌های فناوری غربی، بارها مورد انتقاد شورای عالی فضای مجازی، کارشناسان شناخته شده حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد تخریب چندباره زیرساخت‌های داخلی که در شرایط تحریمی و با نبوغ و تلاش مجدانه نخبگان ملی حاصل شده‌اند کماکان در دستور کار برخی قرار دارد.پیش از این نیز کیهان از برون سپاری پروژه حاکمیتی و مهم «شبکه ملی اطلاعات» به یکی از مدیران آمریکایی- ایرانی مشهور شرکت شرکت ای تی اند تی(AT&T) آمریکا با واسطه‌گری یکی از مدیران مشهور وزارت ارتباطات با سابقه فعالیت در حزب منحله مشارکت خبر داده بود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند راه برون رفت از بن بست فعلی اجرای فرمان ده ماده‌ای رهبر انقلاب در انحلال همه شورای‌های موازی فعال در کنار شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد قانونی تصمیم‌ساز در حوزه فناوری اطلاعات در کشور و کوتاه شدن دست برخی مدیران مشکوک و غیرملی فعال در وزارت ارتباطات است.