Gerdab.IR | گرداب

اسفنانی تشریح کرد

اما و اگرهای ادامه فعالیت "تلگرام"

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: یکی از دلایل بحث فیلترینگ تلگرام وجود کانال‌هایی است که شبکه‌های خارجی، معاندان نظام و منافقین راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از تسنیم برنامه "متن حاشیه" شب گذشته باحضور محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوق مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به بررسی موضوع شبکه اجتماعی تلگرام و بحث‌هایی که پیرامون فیلترینگ آن در روزهای اخیر خبرساز شده است، پرداخت.

محمدعلی اسفنانی در خصوص ایجاد کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: بنابر قانون جرائم الکترونیکی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ایجاد شده و وظیفه آن پالایش شبکه‌های فضای مجازی و اینترنت است و در واقع دستور کاری که برای کارگروه تعیین می‌شود، بررسی این فضاهاست. هفته گذشته هم دستور کار کارگروه بررسی وضعیت تلگرام بود که جلسه برگزار شد، ولی به جمع بندی نهایی نرسید.

وی درباره شایعاتی که در مورد دلایل فیلترینگ تلگرام مطرح است، ادامه داد: یکی از دلایل بحث فیلترینگ تلگرام وجود کانال‌هایی است که شبکه‌های خارجی، معاندین نظام و منافقین راه‌اندازی کرده‌اند. همچنین وجود کانال‌های غیراخلاقی و وجود ربات‌های با محتوای غیر اخلاقی از دلایل دیگر این امر است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، درخصوص به حد نصاب نرسیدن اعضای کارگروه در جلسه بررسی وضعیت تلگرام و شایعه عدم شرکت هماهنگ‌شده برخی از اعضا در این جلسه گفت: چند نفر از اعضا دچار مشکل شده بودند که البته هماهنگ شده نبود و حتی یکی از دوستان دچار ناراحتی قلبی شده بود و به بیمارستان مراجعه کرده بود.

اسفنانی در مورد نظر مخالفان بحث فیلترینگ و آگاهی وی از آسیب‌های این شبکه موبایلی گفت: این دوستان به طور قطع از آسیب‌های شبکه های اجتماعی خبر دارند؛ اما شبکه‌ای مثل تلگرام که حدود 14 میلیون کاربر ایرانی دارد و این مسئله و مسائل اجتماعی مرتبط با آن هم قابل تأمل است.

وی در مورد پیشنهادهایی که به جای فیلتر کردن مطرح است، اظهار داشت: پیشنهاد اصلی دوستان این است که ما دارای شبکه‌های داخلی بسیار قوی در حد تلگرام هستیم؛ اما به دلیل عدم آگاهی مردم و عدم اطلاع‌رسانی یا عدم اعتماد متأسفانه کمتر از آن استفاده می‌شود و اگر این شبکه‌های داخلی جایگزین شود هم از امنیت بیشتری برخوردار است و هم قابل کنترل تر خواهد بود و منافع آن نیز به داخل کشور برمی‌گردد.

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد امکان برطرف کردن آسیب‌های تلگرام بدون فیلتر کردن آن گفت: امکان رفع بخشی از آسیب‌های فضای تلگرام برای ما وجود ندارد، چون سرورهای این شبکه خارج از کشور است و به هیچ عنوان امکان دسترسی به ما داده نمی‌شود. مکاتباتی هم با مدیران تلگرام شده اما نه تنها همکاری نکرده اند بلکه مطالب نا به حقی را نیز عنوان کرده‌اند.

اسفنانی در ادامه اظهار داشت: وقتی بناست اپلیکیشنی در کشور اجازه فعالیت پیدا کند، باید مقررات را هم رعایت کند. مکاتبه ما بر این مبنا بود که چون برخی از فضاها دارای محتوای مجرمانه است اجازه کنترل این محتواها را بدهند. آنها برعکس نه تنها همکاری نکردند بلکه مطالبی مثل جاسوسی از کاربران تلگرام را مطرح کردند که کاملاً حرف غلطی است.

وی در پایان در مورد جلسه بعدی برررسی وضعیت تلگرام گفت: چون این جلسه اخیر به سرانجام نرسید؛ طبیعتاً دستور کار جلسه بعد بحث تلگرام خواهد بود و در صورت پیدا کردن یک راهکار منطقی و درست این شبکه اجازه فعالیت خواهد داشت؛ ولی اگر تحت هیچ شرایطی امکان کنترل آن فراهم نشود، کارگروه رأی بر فیلتر شدن آن خواهد داد.