Gerdab.IR | گرداب

چندراه برای کاهش مصرف اینترنت موبایل

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴

با کمیاب شدن بسته های نامحدود اینترنتی موبایل و بالا رفتن حجم مصرفی اینترنت، کاربران قدر تک تک کیلوبایت هایی که برای آن هزینه صرف می کنند را نیز می دانند.

به گزارش گرداب به نقل از جام نیوز اگر شما هم مایل هستید میزان مصرف اینترنت همراه خود و متعاقبأ هزینه ای که برای آن می پردازید را کاهش دهید نکات زیر را انجام دهید:

1. صفحات وب را در گوگل کروم فشرده کنید

 


با فرض اینکه از گوگل کروم برای مرور صفحات وب استفاده می کنید، با این روش می توانید تا 35% از میزان مصرف اینترنت خود بکاهید. با استفاده از گزینه Data Saver در تنظیمات گوگل کروم می توانید نسخه فشرده و کم حجم وب سایت ها را مشاهده کنید. برای فعال کردن این گزینه کافی است وارد تنظیمات کروم شده و پس از انتخاب Data saver آن را فعال کنید.

 

2. از اپلیکیشن فیس بوک صرف نظر کنید

 


اکثر کاربران اندروید به خوبی می دانند که اپلیکیشن فیس بوک چه بلایی بر سر عمر باتری و حجم اینترنت موبایل آنها می آورد! حتی نسخه ساده تر فیس بوک با نام Facebook Lite نیز علی رغم اینکه در مقایسه با اپلیکیشن اصلی حجم کمتری مصرف می کند، ولی میزان مصرف آن نیز در هر ماه بیش از صدها مگابایت خواهد بود.


پیشنهاد ما این است که از نسخه وب فیس بوک روی گوشی خود استفاده کنید. برای سادگی کار، می توانید یک shortcut از آن را روی صفحه اصلی گوشی خود قرار دهید. برای این کار، ابتدا فیس بوک را در گوگل کروم باز کرده، وارد منوی تنظیمات شده و گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.

 

3. از مصرف دیتای پس زمینه جلوگیری کنید

 


ساده ترین راه برای کاهش مصرف دیتا، ممانعت از اتصال اپلیکیشن ها و خود سیستم عامل به صورت پس زمینه به اینترنت است. منظور از مصرف پس زمینه هنگامی است که شما از اینترنت استفاده نمی کنید ولی اپلیکیشن ها همچنان در حال تبادل اطلاعات با اینترنت هستند؛ کارهایی مثل sync کردن ایمیل ها، اپلیکیشن های هواشناسی و غیره.


همچنین می توانید این کار را با کمک اندروید انجام دهید. ابتدا وارد تنظیمات شده و سپس Data Usage را انتخاب کنید. حالا با انتخاب Restrict Background Data or for individual apps in Settings می توانید جلوی ارتباط پس زمینه ای اپلیکیشن ها با اینترنت را بگیرید. همچنین می توانید از sync شدن سرویس های گوگل از مسیر Settings > Accounts > Google > جلوگیری کنید.


4. اجازه به روز رسانی خودکار را به اپلیکیشن ها ندهید

 


بخش بزرگ دیگری از موارد مصرف اینترنت به آپدیت خودکار اپلیکیشن ها مربوط می شود. برای جلوگیری از آن، وارد اپلیکیشن گوگل پلی استور شده و از قسمت تنظیمات، گزینه Auto-Update Apps را انتخاب کنید. حالا می توانید تعیین کنید آپدیت خودکار هیچ وقت انجام نشود و یا فقط در صورت اتصال به wifi انجام شود.


5. موسیقی را در گوشی ذخیره کنید

 


سرویس های استریم موزیک مانند یوتیوب، اسپاتیفای و یا هر سرویس مشابهی حجم زیادی از دیتا را مصرف می کنند. اگر آلبوم خاصی وجود دارد که هر روز به آن گوش می دهید بهتر است آن را دانلود کرده و به صورت آفلاین به آن گوش دهید. اگر با مشکل کم بودن حافظه داخلی گوشی خود مواجه هستید، برخی سایت ها امکان ذخیره و گوش دادن آفلاین موزیک را ارائه می کنند که در مقایسه با دانلود آن، حجم کمتری اشغال می کند.


6. اپلیکیشن های پرمصرف را شناسایی و پاک کنید

 


از طریق منوی تنظیمات و با انتخاب Data usage می توانید لیستی از پرمصرف ترین اپلیکیشن های موجود در گوشی خود را مشاهده کنید. به این ترتیب می توانید اپلیکیشن های پرمصرف را شناسایی کنید.


فرض کنید اپلیکیشن جیمیل روی گوشی شما 451 مگابایت حجم مصرف کرده، در حالی که اصلا از آن استفاده ای نمی کنید. در اینجا بهترین تصمیم، پاک کردن این اپلیکیشن است. اگر مایل به پاک کردن آن نیستید می توانید فواصل زمانی sync شدن آن را محدود کنید و یا از دانلود پیوست ها (attachments) جلوگیری کنید.


7. بدون اتصال به اینترنت از نقشه استفاده کنید


اپلیکیشن گوگل مپس نیز یکی دیگر از اپلیکیشن های خوش اشتهای مصرف کننده حجم اینترنت است، ولی خوشبختانه به صورت آفلاین هم کار می کند. اگر منطقه جغرافیایی خاصی وجود دارد که هر روز آن را در گوگل مپس بررسی می کنید، نیازی نیست این کار را هر بار با روشن کردن اتصال اینترنت انجام دهید، نقشه ای که قبلا مشاهده کرده اید در حافظه گوگل مپس باقی می ماند.