Gerdab.IR | گرداب

دیپلماسی مک‌دونالدی؛ برداشتی خائنانه

تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۴

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: کسانی که به دنبال حذف استکبار ستیزی از روی غفلت هستند باید بدانند که دیپلماسی مک‌دونالدی برداشتی خائنانه است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل امروز (جمعه) در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهارداشت: ما همزمانی سالروز تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با ایام محرم را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: محرم، عاشورا و فرهنگ حسینی، فرهنگی جاودانه برای انقلاب بود و فرهنگ عاشورایی و حسینی می‌تواند پیامی آزادی بخش برای همه ملت‌ها باشد و همه را به مقاومت دعوت کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل فرهنگ عاشورا را فرهنگ دشمن شناسی و دشمن ستیزی دانست و خاطرنشان کرد: در ذات فرهنگ عاشورا مقاومت و تسلیم نشدن در برابر ظلم و زیر بار حکومت ظلم و جور نرفتن وجود دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه شهادت و شهادت طلبی صدای بلند فرهنگ عاشوراست گفت: سلاح شهادت طلبی در طول دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی و برای پیروزی بعدی انقلاب‌های دنیا قابل استفاده بوده و است. 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ایثار و مقاومت جزو فرهنگ عاشورا است گفت: صحنه جنگ عاشورا و حضور اصحاب امام حسین (ع) در صحنه جنگ نشان می‌دهد که هر کدام یک از این  افراد حاضرند در خط مقدم باشند و بجنگند، مقاومت کنند و به شهادت برسند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به توضیحی در مورد این سازمان پرداخت و گفت: پدافند غیرعامل بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مصون سازی کشور در برابر تهدیدات است.

سردار جلالی ادامه داد: پدافند غیرعامل در حقیقت ایجاد آمادگی و مقاومت در برابر تهدیدات است و بنابراین جوهره پدافند غیرعامل مقاومت در برابر دشمن در همه حوزه‌ها است.

وی ایستادگی و آمادگی را رمز پدافند غیرعامل دانست و اظهار داشت: پدافند غیرعامل در چند عنصر تشکیل می‌شود که شناخت آن در برخوردها و راهکارها مهم و حائز اهمیت است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدیدشناسی و دشمن شناسی را از جمله این عناصر برشمرد و گفت: عنصر تهدید شناسی و دشمن شناسی یعنی اینکه ما بدانیم در هر لحظه و در هر حوزه دشمن ما کیست، کجاست و چه برنامه و چه نقشه‌ای دارد.

سردار جلالی ادامه داد: تغییرات،‌ تحولات، تغییر ماهیت و تغیر استراتژیک و تغییر رویکرد دشمن را باید شناخت و برای آن راه‌حل پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌ها و دارایی‌ها جزو عناصر دیگر پدافند غیرعامل هست گفت: آنچه داریم و آنچه می‌خواهیم اثر دشمن بر آن صفر شود جزو سرمایه‌ها هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ما به سرمایه‌ها با نگاه سنتی نمی‌نگریم گفت: سرمایه ها ممکن است در اثر تغییرات تکنولوژیک تغییر ماهیت بدهند و این تغییر ماهیت‌ها باید تشخیص داده شود.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه‌ای که در پدافند غیرعامل از آن صیانت می‌شود مردم و جمعیت کشور هستند اظهارداشت: همه اقدامات پدافند غیرعامل به نوعی متمرکز است برای اینکه از مردم در برابر تهدیدات و حوادث صیانت و پدافند شود.

وی سرمایه‌ها را در 4 بخش فیزیکی‌، انسانی، سایبری و معنوی دسته بندی کرد و گفت: ملت باید از این دارایی‌ها در برابر دشمنان خود حفاظت کند.

به گفته رئیس پدافند غیرعامل ما باید تغییر در تهدید را بشناسیم و بررسی کنیم تهدیدات چه تغییراتی کرد و متناسب با آن رویکردهای پدافند غیرعامل را تنظیم و دنبال کنیم.

سردار جلالی اضافه کرد: در تعاریف و نگاه مقام معظم رهبری در مورد پدافند غیرعامل نکات حکیمانه و دقیقی وجود دارد مبنی بر اینکه تنظیم اصول آمادگی کشور در برابر تهدید، خواسته‌ای است که مقام معظم رهبری از موضوع پدافند غیرعامل انتظار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تهدید یعنی همه ملت، دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها در برابر هر نوع تهدیدی آمادگی روحی، معنوی، ساختاری و اجرایی داشته باشند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: این سازمان تولید و حفظ اقتدار ملی در برابر دشمنان است. شما یک صحنه را از شهرک های موشکی در اعماق کوه‌ها و زیر زمین دیدید که باعث ترس و وحشت دشمنان و قوت قلب دوستان می شود. سراسر سرزمین اسلامی ما برای بخش‌های دفاع از مجموعه‌ای از این شهرک‌ها موشکی،‌ دفاعی و پدافندی تشکیل می‌شود و این یک حوزه و یک عرصه از پدافند غیرعامل است.

سردار جلالی ادامه داد: به علت مباحث طبقه بندی تشخیص داده می‌شود که می‌توان ارائه کرد.

وی اظهار داشت: پدافند غیرعامل مصون سازی مولفه‌های امنیت و قدرت ملی کشور است که اگر اقتصاد، فرهنگ، بخش سیاسی و بخش دفاعی ما مورد تهاجم قرار گرفت می‌توانیم با رویکرد پدافند غیرعامل نسبت به آن اقدام کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در پدافند غیرعامل تلاش می‌کنیم آسیب‌ پذیری‌هایی که برای کشور در برابر تهدیدات وجود دارد را کاهش دهیم گفت: پدافند غیرعامل تضمین کننده تداوم کارکردهای ضروری کشور است؛ آب، برق،‌گاز و سایر نیازمندی های ضروری کشور که سلامت و امنیت مردم را در شرایط اضطراری به خطر می‌اندازد تلاش خواهیم کرد که تداوم این کار را دنبال کنیم یعنی زمینه‌ای را به وجود آوریم که در هر شرایطی آب قطع نشود و زندگی مردم به اخلال برنخورد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در پدافند غیرعامل تلاش می‌کنیم آسیب‌ پذیری‌هایی که برای کشور در برابر تهدیدات وجود دارد را کاهش دهیم گفت: پدافند غیرعامل تضمین کننده تداوم کارکردهای ضروری کشور است؛ آب، برق،‌گاز و سایر نیازمندی های ضروری کشور که سلامت و امنیت مردم را در شرایط اضطراری به خطر می‌اندازد تلاش خواهیم کرد که تداوم این کار را دنبال کنیم یعنی زمینه‌ای را به وجود آوریم که در هر شرایطی آب قطع نشود و زندگی مردم به اخلال برنخورد.

سردار جلالی ادامه داد: پدافند غیرعامل ارتقای قدرت اداره کشور در شرایط اضطراری،‌ جنگی و شرایطی از این دست نیازمند این هستند که مولفه‌های این قدرت را بشناسند و آسیب پذیری‌های آن را ارتقا داده و برطرف کنند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل تولید کننده و مکمل قدرت بازدارندگی است، گفت: هر دشمنی که بداند کشور ما در اعماق و در تمام حوزه‌های مرزی و غیرمرزی، شهرک‌های بزرگ دفاعی دارد میل تهاجم آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

سردار جلالی عنوان کرد: پدافند غیرعامل یک موضوع در سطح امنیت ملی و با جابه جایی دولت‌ها و عوض شدن این جریان سیاسی و آن جریان سیاسی تغییری در آن ایجاد نمی‌شود چرا که نگاه این سازمان منافع ملی و منافع حیاتی کشور و به نوعی تامین کننده امنیت ملی به شمار می‌رود.

رئیس پدافند غیرعامل تاکید کرد: در حوزه دشمن و دشمن شناسی اینکه بخواهیم برای اقدامات و مقابله با تهدیدات راه حل پدافندی داشته باشیم یک طیف تهدید را در بر می‌گیرد و ما نمی‌توانیم با رویکردهای سنتی و برداشت‌های گذشته از موضوع تهدید عمل کنیم. 

وی ادامه داد: باید تهدیدات را پایش، رصد، تجزیه و تحلیل کنیم. تغییر ماهیت‌ها،‌استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها را احصا کنیم؛ خوشبختانه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک دیده بان و ناخدای کشتی به هوشمندی تهدیدات را رصد می‌کنند و آنجایی که لازم است به مسئولان و مردم آگاهی و تذکر می‌دهد.

سردار جلالی تصریح کرد: وجود این نگاه هوشمندانه، خردمندانه و با تدبیر بزرگترین نعمت کشور است و رهبر معظم انقلاب در راس تشخیص و برآورد و هشداردهی نسبت به تهدیدات هستند و ایشان تهدیدات را مدیریت می‌کنند و پاسخ می‌دهند شاید در پرتو این تشخیص و مدیریت بخش بسیاری از تهدیدات کنترل و در اختیار قرار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: شما می‌بینید با یک تشر رهبری برخی‌ها حساب و کتاب دستشان می‌آید آن کسانی که فکر می‌کنند ابرقدرت هستند و می‌توانند از ابزار گزینه نظامی رو و زیر میز استفاده کنند بدانند که طبق فرمایش رهبری دوره بزن در رو تمام شده است و کشور مقتدرانه در برابر هر تهدیدی می‌ایستد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: معظم‌له تاکید داشتند که تهدیدات پس از برجام تغییر اساسی نکرده و بنابراین دشمنی آمریکا نسبت به ما تغییری نکرده و ما صرفا در یک حوزه هسته‌ای نسبت به چالش‌ها و مشکلات منطقه‌ای یکسری امتیازها را داده و گرفتیم و در واقع از مسیر مجاری قانونی عبور کرده و با شروط رهبری قابلیت اجرا خواهد داشت.

سردار جلالی افزود: البته ممکن است این مسئله تهدیداتی را افزایش و فرصت‌هایی را ایجاد کند که باید مورد بررسی قرار گیرد. اما دشمنی و تهدید آمریکا مثل سابق وجود دارد.

وی به اظهارات شخصیت‌های نظامی و سیاسی امریکا و اندیشکده‌های این کشور اضافه و خاطرنشان کرد: آمریکایی ها همچنان می‌گویند که رویکرد ما نسبت به ایران خصمانه و دشمنانه است بنابراین امریکا بزرگترین تولید کننده تهدید علیه کشور است.

«امروز آمریکایی‌ها بین رقبا،‌همکاران خود در غرب و رژیم صهیونیستی در ایفای نقش نسبت به جمهوری اسلامی تقسیم کار صورت می‌دهند. ما تهدیدات علیه آمریکا را پس از برجام مثل سابق خواهیم داشت که با رعایت شروط رهبری ،مجلس و شورای عالی امنیت قابلیت اجرا خواهد داشت و ما در یک مسئله نسبت به آن ها توافق داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که این برداشت سوء ایجاد نشود که دشمنی تمام شد و ما در یک حوزه و یک بازه‌ای از همکاری‌هایی نزدیک و چارچوب هستیم.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه آمریکایی‌ها در سه بخش تهدید در حال فعالیت علیه جمهوری اسلامی هستند گفت: ریشه‌های تهدید امریکا تقابل ارزش های اسلام ناب با لیبرال دموکراسی و سکولاریسم است که امریکایی‌ها دنبال می‌کنند و این دو فرهنگ هیچگاه کنار هم قرار نخواهند گرفت.

جلالی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تسلط بر منافع ملی ما هستند گفت: آنها می‌خواهند منافع ملی ما را به یغما ببرند آنها حتی از الگو شدن ایران در جهان به عنوان یک الگوی مقاوم، مستقل و الگوی مردم سالار دینی که به روی پای خود ایستاده می‌ترسند ، چون همه باورها و الگوهای آنان را برهم می‌زنند و این جزو ریشه ها است.

وی تاکید کرد: ریشه‌های تهدید و مقابله بین ما و امریکا ریشه‌های اساسی است و این ریشه‌ها هیچ تغییری نکرده‌ است و مثل سابق وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل هدف دشمن از تهدید جمهوری اسلامی را توسعه لیبرال دموکراسی و سکولاریسم دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی را در تعریف جهانی شدن حذف کنند اما جهانی شدن در واقع آمریکایی شدن است.

سردار جلالی گفت: هدف آمریکایی‌ها این است که هر صدای مستقلی که خلاف منافع آنها حرف می‌زند را بشکند و به هم بریزد بنابراین هدف آنها از تهدید حذف جریان انقلابی است.

وی با بیان اینکه امروز آن چیزی که در ایالات متحده آمریکا دستخوش تغییر قرار گرفته بهانه ها است و یکی از بهانه ها ممکن است هسته ای باشد، افزود: بنابراین بعد از اتمام این بهانه بهانه های دیگری همچون سلاح‌های موشکی، کشتار جمعی و رعایت حقوق بشر، جزایر سه گانه و صلح خاورمیانه بر روی میز قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: آمریکا بسته‌ای از بهانه‌های مختلف را دور هم جمع کرده و در حال بازتولید آن ها خواهد بود بنابراین موضوع ما اگر در مسئله هسته‌ای حل شود صرفا یکی از بهانه‌ها حل شده است و بنابراین آمریکایی‌ها مثل سابق حوزه تهدیدشان یک حوزه ثابت و دائمی است و ما نباید فریب بخوریم.

«آن کسانی که در کشور ما یا براساس برداشت غلط و یا براساس برداشت مغرضانه به دنبال توسعه دوستی و حذف استکبارستیزی با آمریکا هستند بدانند آن کسانی که حضور آمریکا در کشور را در حوزه های مختلف تئوریزه می‌کنند و آن کسانی که به دنبال توسعه شبکه نخبگانی، دیپلماسی مک دونالد، دیپلماسی ورزشی، اساتید، سینمایی و انواع و اقسام عرصه‌هایی که به سمت تعامل بیشتر و درست کردن پایه های نفوذ در کشور ختم می شود حرکت‌های مشکوکی است  یا با برداشت غلط و یا با برداشت مغرضانه و خائنانه در این کشور در حال شکل گیری است»

وی تاکید کرد رهبر معظم انقلاب نسبت به یک موضوع هشدار دادند که دشمن به دنبال استحاله کردن و نفوذ از درون است بنابراین نباید خلط موضوع شود چرا که مسئله مسئله‌ ای جدی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل  در پایان گفت: ما به عنوان رویکرد پدافندی در برابر دشمن شناسی پیروی از رهبری، حضور در صحنه و پدافند تخصصی در همه حوزه ها به عنوان راهکار برای مقابله با این تهدیدات را در شرایط امروز توصیه کرده و معتقدیم شناخت مظهر قدرت ملی کشور و مولفه های آن که رهبری در راس آن قرار دارد و شناخت تهدیدها می‌تواند راهگشا باشد.