Gerdab.IR | گرداب

۵ توصیه مهم برای خرید اینترنتی

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

امروزه خرید برخط تبدیل به یک تجارت مهم شده‌است، که هر روزه نیز بر تعداد مشتریان سراسر جهان که به خرید اینترنتی روی می‌آورند افزوده می‌شود. این موضوع مخصوصاً درباره کشورهایی صادق است که تجارت الکترونیکی نحوه خرید آن‌ها را دگرگون کرده ‌است.

به گزارش گرداب به نقل از ITSN، پرواضح است که این بازار توجه مجرمان سایبری را نیز به خود جلب کرده ‌است تا افرادی را که از راحتی و سایر مزایای خرید برخط بهره می‌برند، به دام اندازند.

برای مثال، بر اساس مطالعه‌ای که با همکاری شرکت‌ مشاوره‌ای OC&C، PayPal‌ و گوگل، انجام شده‌ است، ارزش بازارهای خرید و فروش برخط در کشورهای آمریکا، انگلیس،آلمان و چین تا سال ۲۰۱۸ دو برابر و به ۶۴۵ میلیارد یورو خواهد رسید.

پرواضح است که این بازار توجه مجرمان سایبری را نیز به خود جلب کرده ‌است تا افرادی را که از راحتی و سایر مزایای خرید برخط بهره می‌برند، به دام اندازند.

با در نظر گرفتن این موارد، به پنج نکته زیر که توصیه‌هایی برای خرید برخط امن‌تر هستند توجه کنید:

۱-از وب‌گاه‌هایی استفاده کنید که مورد اعتماد بوده و اعتبار بالایی دارند

زمانی که از یک برند معروف خرید اینترنتی خود را انجام می‌دهید، نه تنها مطمئن می‌شوید که خریدتان کیفیت مورد نظر و قیمت معقولی دارد، بلکه می‌دانید این وب‌گاه معروف حتماً از معیارهای امنیتی به بهترین شکل استفاده کرده ‌است.

اگرچه همواره باید مراقب باشید چرا که مجرمان ممکن است وب‌گاه‌های جعلی از برند‌های معروف ساخته باشند. بر اساسِ پژوهش سال گذشته گوگل و دانشگاه ساندیگو این اتفاق ممکن است با کیفیت بالایی نیز رخ دهد. این متخصصان امنیتی گزارش کرده‌اند که در جریان ایجاد وب‌گاه‌های فیشینگ با کیفیت بالا میزان نرخ موفقیت در استخراج داده تا ۴۵ درصد بوده است، درحالی‌که این میزان برای وب‌گاه‌های جعلی با ظاهر معمولی ۱۴ درصد گزارش شده‌است.

۲- در هنگام پرداخت از طریق وب‌گاه‌های شخص ثالث احتیاط کنید

اگر دست‌رسی‌ها باز باشد توصیه می شود از سرویس‌های پرداخت برخط امن مانند PayPal‌ استفاده کنید. مزیت این ارائه‌دهندگان سرویس این است که آن ها مانند واسطه عمل می‌کنند، یعنی شما مبلغ خود را به آن‌ها پرداخت می‌کنید –مثلا به PayPal- و آن‌ها این مبلغ را به حساب فروشگاه شما واریز می‌کنند. بدین ترتیب اطلاعات حساب شما همیشه مخفی باقی می‌ماند که البته مورد مشابهی در کشور وجود ندارد.

در کشور ایران، در هنگام خرید‌، اغلب کاربران به سمت وب‌گاه‌های بانکی هدایت می‌شوند، اما با این وجود برخی وب‌گاه‌ها هستند که سعی می‌کنند به عنوان واسط اطلاعات بانکی کاربر را بگیرند و از حساب وی پول برداشت نمایند. چه اتفاقی می‌افتد اگر چند روز بعد از اطلاعات بانکی سوء‌استفاده شود و دوباره از حساب پول کسر شود؟

۳-حواستان به آدرس HTTPS و نشان قفل در محل آدرس باشد

پروتکل HTTPS که توسط Netscape توسعه داده‌ شده است، یک پروتکل امن برخط است که اطلاعات را رمز می‌کند؛ تا بدین ترتیب داده‌ها، خصوصی و محافظت شده باقی بمانند. در بیش‌تر مواقع، متن موجود در آدرس بعد از یک نشانه قفل ظاهر می‌شود. اگر این علامت قفل را ندیدید، باید با احتیاط با این وب‌گاه برخورد کنید.

حرف s موجود در HTTPS به معنای امن -secure- است. وب‌گاه‌هایی که از https‌ استفاده می‌کنند امن‌تر هستند، چرا که از SSL برای رمزنگاری داده‌های موجود، از جمله جزئیات کارت اعتباری استفاده می‌کنند.

۴- مراقب پیشنهاد‌های وسوسه کننده باشید

احتمالاً برای همه ما پیش آمده‌است که با پیشنهاد باورنکردنی در محیط برخط مواجه شده‌ایم که با اشتیاق آن را دنبال کرده‌ایم تا شاید احتمالاً شانس این را داشته باشیم محصولی را با کسری از قیمت واقعی آن بخریم!

اما این اتفاق واقعاً نادر است. باید مراقب بود، چرا که همیشه کلاهبردارانی در کمین‌اند تا با همین پیشنهادات اغوا کننده شما را گول بزنند.

توصیه می‌شود به هنگام نزدیک شدن به تعطیلات مهم مانند تطعیلات سال نو که معمولاً آمار خرید بالا می‌رود، و تعداد این‌گونه پیشنهادات بیش‌تر هم می شود، بیش‌تر نیز مراقب باشید.

۵- تا حد امکان از وای‌فای‌های عمومی استفاده نکنید

بدون شک، وای‌فای های عمومی یکی از امکاناتی است که همه ما به هنگام حضور در کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و یا سایر اماکن انتظار داریم موجود باشد. اما زمانی که صحبت از خرید برخط می‌شود، استفاده از این نوع وای‌فای‌ها توصیه نمی‌شود. استفاده از چنین اتصال‌هایی به هنگام خرید برخط ممکن است تحت حملات نفوذگران منجر به سرقت اطلاعات حساب شما شود. یکی از انواع حملات رایج، حملات مردمیانی است که اغلب با هدف سرقت اطلاعات بانکی در اماکن عمومی راه‌اندازی می‌شود.

منبع: asis.io