Gerdab.IR | گرداب

احتمال‌حضور یاندکس روسیه در ایران

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

اوایل آبان ماه جاری با ورود هیات روسی به ایران، مذاکراتی بر سر ثبت دفتر موتور جستجوی فیلتر شده یاندکس در تهران انجام شد و امروز که وزیر ارتباطات راهی روسیه شده، انتظار می‌رود نتیجه این مذاکرات به قطعیت برسد.

به گزارش گرداب به نقل از تسنیم، اوایل آبان ماه جاری و در متن دیدار وزیر ارتباطات ایران با همتای روسی خود خبر از اعلام توافق دو جانبه برای ثبت دفتر موتور جستجوی روسی یاندِکس در ایران داده شد.

هرچند خبر افتتاح دفتر مستقل موتور جستجوی فیلتر شده یاندکس در تهران سریعا توسط مدیر یاندکس تکذیب شد اما ظاهرا وزرای دو کشور پیرامون این موضوع به تجمیع آراء رسیده بودند.

یاندکس هم‌اکنون به دلیل داشتن محتوای غیراخلاقی، در ایران فیلتر است و از طرفی دیگر بیشتر ایرانیان از گوگل و یاهو برای جستجوهای خود استفاده می‌کنند.

نیکلای نیکی فوروف -وزیر ارتباطات روسیه- هم در آن دیدار با ارائه توضیحاتی درباره این موتور جستجو گفته بود که لازم است برای فعالیت آن در ایران با ایجاد دفتر و دیتاسنتر، همکاری‌های دو جانبه آغاز شود.

در حالی قرار بود بازارهای IT دو کشور با شروع از یاندکس روی هم باز شود که در حد فاصل یک روز این موضوع توسط مدیر یاندکس تکذیب شد.

موتور جستجوی یاندکس روسیه اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای گشایش دفتر در ایران ندارد.

یاندکس یک شرکت اینترنتی روسی است که بزرگترین موتور جستجوی روسیه را با 60 درصد بازار این کشور در اختیار دارد؛ علاوه بر این یاندکس چهارمین موتور جستجوی بزرگ دنیاست و بازدید روزانه از آن بر اساس آمار سال 2013 بالغ بر 50.5 میلیون نفر ذکر شده است.

بلافاصله بعد از تکذیب چنین توافقی، روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به انتشار بیانیه‌ای با مضون "افتتاح دفتر یاندکس در تهران پیشنهاد وزیر ارتباطات روسیه بود" کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات افتتاح دفتر یاندکس در ایران را پیشنهاد روس‌ها دانست و گفت: پیشنهاد اولیه افتتاح دفتر یاندکس در ایران توسط وزیر ارتباطات روسیه مطرح شده بود. نیکی فوروف طی ملاقاتی با همتای ایرانی خود، از آمادگی طرف روسی برای افتتاح دفتری برای موتور جستجوگر روسی یاندکس سخن به میان آورده بود که مورد استقبال طرف ایرانی نیز قرار گرفت.

بعد از این بیانیه شخص محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه مراسم رونمایی از موتور جستجوی ایرانی پارسی‌جو وی در پاسخ به این سوال "چرا زمانی که خبر از راه‌اندازی دفتر موتور جستجوی بومی روسیه در تهران دادید، مدیرعامل یاندکس آن را رد کرد؟" گفت: بعد از اینکه وزیر ارتباطات این کشور وارد روسیه شد به مسئولان جویشگر گفت که از طرف شما پیشنهاد همکاری و راه‌اندازی دفتر در تهران را به وزیر ارتباطات ایران دادم و عنوان کردم که آمادگی کامل برای اجرای این کار داریم.

وی گفت: اما نکته در اینجاست که خبرگزاری ترند پیش از ورود وزیر ارتباطات روسیه به این کشور این موضوع را که رسانه‌ای شده بود از مدیر یاندکس سوال می‌کند که آن مسئول نیز با توجه به اینکه در جریان جزئیات نبوده، می‌گوید این موضوع صحت ندارد.

در عین حال وزیر ارتباطات تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در آینده نزدیک در ارتباط با راه‌اندازی دفتر یاندکس در تهران رایزنی خواهد کرد.

با توجه به اینکه وزیر ارتباطات امروز به همراه هیاتی از معاونان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی به روسیه سفر کرده و پیش از این نیز وعده بررسی ثبت دفتر یاندکس در تهران را داده بود، احتمال می‌رود که در جلسات دو جانبه بر سر این موضوع به توافق برسند.