Gerdab.IR | گرداب

بلاگفا جولانگاه هنجارشكنان

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۹

با توجه به گسترش وبلاگ هاي ضد ارزشی در فضاي مجازي كشور، که عفت عمومي و ارزش هاي ديني و فرهنگي جامعه را مورد تهديد و چالش قرار داده است، ضرورت دارد تا محتواي چنين وبلاگ هايي مورد بررسي قرار گرفته و با سيستم مديريتي آنها برخورد شود.

اين روزها در فضاي مجازي ايران شاهد وبلاگ هايي مبتذل و ضد ارزشي هستيم كه به راحتي و در كمال آرامش فعاليت مي كنند و جالب توجه اينكه، سرويس هاي مديريتي اين وبلاگ ها علاوه بر اينكه هيچ مخالفتي با آنها نمي كنند، از طرفي به حمايت و ارائه خدمات به روزتر به آنها اقدام مي كند. يكي از سرويس هاي مديريتي اين وبلاگ ها، سيستم بلاگفا است كه در ايران از محبوبيت بسيار بالايي نزد كاربران خود برخوردار است.

با توجه به اينكه گسترش چنين وبلاگ هايي در فضاي مجازي كشور، عفت عمومي و ارزش هاي ديني و فرهنگي جامعه را مورد تهديد و چالش قرار داده است، ضرورت دارد تا محتواي چنين وبلاگ هايي مورد بررسي قرار گرفته و با سيستم مديريتي آنها برخورد شود.

از اينرو در اين گزارش سعي شده تا با تبيين روند تاريخي وبلاگ نويسي و سير ورود اين پديده به فضاي سايبري ايران، محتواي وبلاگ هاي تحت مديريت سيستم خدمات دهي بلاگفا مورد بررسي و تحليل قرار گيرد تا گامي باشد در راستاي برخورد جدي مراجع ذي ربط با مديريت اين وبلاگ ها.

وبلاگ نويسي از غرب تا ايران

وبلاگ نويسي يك پديده مدرن رسانه اي است كه علاوه بر بيان نظرات و ديدگاه هاي شخصي افراد در فضاي مجازي، موجبات انتقال افكار و انديشه هاي يك فرهنگ بيگانه را به ساير مراجعه كنندگان به اينترنت فراهم مي آورد. به طوري كه در جهان امروز، پديده وبلاگ نويسي، تعامل و روابط افراد در فضاي سايبري را تحت شعاع قرار داده و محيطي امن را براي تعامل افراد فراهم كرده است،. لذا با جهاني شدن فرهنگ وبلاگ نويسي به عنوان يك پديده رسانه اي، ضرورت دارد تا سير تاريخي به وجود آمدن آن مورد بررسي قرار گيرد. گفته مي شود نخستين وبلاگ را «ديويد واينر» در اوايل دهه 90 ميلادي با عنوان « SCRIPTING NEWS» بر روي صفحه مجازي اينترنت قرار داد. مدتي نگذشته بود كه با پديد آمدن سيستم مديريت محتوا «online diary» در آمريكا وبلاگ نويسي مدرن پا به عرصه دنياي مجازي گذاشت. اين سيستم كه براي نوشتن خاطرات روزانه ساخته شده بود، در سال 1994 توانست عنوان اولين سيستم مديريت محتواي مدرن در وبلاگ نويسي را از آن خود كند. به طوری که از اين پس سرويس «online diary» توانست كاربران مختلفي را براي نوشتن خاطرات روزانه شان در دنياي مجازي به خود جلب كند كه در اين ميان روزنامه نگاران و نويسندگان مشهور بيشتر به چشم مي خورند.

با گسترش وبلاگ نويسي مدرن در غرب، فردي به نام "جري پورنل" با انتشار خاطرات روزانه اش با فرمت هاي مولتي مديا كه براي اولين بار مي توانست ويدئو و عكس را به صورت آنلاين در فضاي وبلاگي نشان دهد، سبك نويني را در دنياي وبلاگ نويسي ايجاد كرد. به طوري كه اين امر سبب شد تا كاربران بتوانند وبلاگ هاي مختلفي را با مضامين جديد در فضاي مجازي ايجاد كنند.

به هرحال در طول سال هاي مياني دهه 90 ميلادي، وبلاگ ها به وسيله ابزارهاي ساده به روز شدند و كاربران آنها مي توانستند به راحتي و به سرعت مطالب و نظرات خود را به دنياي مجازي منتقل كنند.
با گذشت زمان و به وجود آمدن سرويس دهنده هاي وبلاگي در فضاي مجازي كه با ابزارهاي ساده و به صورت رايگان خدمات ارائه مي دادند، در اواخر دهه 90 ميلادي، وبلاگ نويسي به شكل امروزي اش شتاب فوق العاده اي به خود گرفت؛ به طوريكه تا اواسط سال 2000 بيش از يكصد هزار وبلاگ در فضاي اينترنت ايجاد شد و اين رقم تا سال 2002 به بيش از يك ميليون رسيد.

تا اين زمان وبلاگ ها در فضاي مجازي غرب، بيشترين نظرات و خاطرات شخصي كاربران خود را انعكاس مي دادند تا اينكه با روي دادن حوادث 11 سپتامبر در آمريكا، وبلاگ نويسي وارد عرصه جديدي شد. حجم بسيار زيادي از وبلاگ ها در آمريكا به تحليل و درج خبرهاي جديد از اين حوادث پرداختند، چنانچه گفته مي شود، مطالب و اخبار اين وبلاگ ها به يكي از منابع خبري، تحليلي خبرگزاري ها و رسانه هاي آمريكايي تبديل شد.
از اين پس بود كه وبلاگ هاي تخصصي با موضوعاتي مانند سياست در فضاي مجازي پديد آمدند و منابع عظيم اطلاعاتي را در اينترنت توليد نمودند، به طوري كه روزنامه ها و خبرگزاري ها مطالب آنها را چاپ و منتشر و حتي با نويسندگان آنها مصاحبه مي كردند.

در اين زمان وبلاگ نويسي در غرب به بلوغ رسيد و توانست به عنوان يك رسانه قدرتمند، سهم قابل توجهي را در فضاي اينترنتي به خود اختصاص دهد.

در زماني كه وبلاگ نويسي در غرب دوران بلوغ خود را سپري مي كرد، اين پديده به دنياي مجازي ايران راه يافت. فضاي فارسي زبان سايبري ايران با مشاهده وبلاگ "سلمان" (كه توسط سلمان جريري دانشجوي 22 ساله مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف راه اندازي شده بود) در شهريورماه 1380، اولين تجربه خود را در حوزه وبلاگ نويسي انجام داد. دو ماه بعد با انتشار يك راهنما و چند قالب پيش ساخته توسط "حسين درخشان" اين پديده به كاربران ايراني معرفي شد. در اولين سالگرد انتشار اين راهنما، تعداد وبلاگ هاي فارسي در اينترنت به 100 مورد رسيده بود. با راه اندازي سرويس "پرشين بلاگ" به عنوان اولين سرويس وبلاگ نويسي ايراني در سال 1381، امكان ورود بيشتر كاربران فارسي زبان به فضاي مجازي فراهم شد. با ورود سرويس هاي وبلاگ نويسي متعددي چون "اسكاي بلاگ" ، "ميهن بلاگ" و "كاسپين بلاگ" تا سال 83، بيش از بيست هزار وبلاگ فارسي در اينترنت وجود داشت.

اما با راه اندازي سيستم سرويس دهي "بلاگفا" در سال 83 توسط "علي رضا شيرازي"، دنياي وبلاگ نويسي در ايران وارد مرحله جديدي شد. بلاگفا با قابليت هايي چون سادگي در مديريت، آدرس كوتاه، ويرايش بخش نظرات و ... توانست در مدت كوتاهي، بالاترين تعداد كاربران را در فضاي مجازي در اختيار بگيرد، در حال حاضر، می توان گفت سرويس بلاگفا پرمراجعه كننده ترين سيستم وبلاگ نويسي در كشور به شمارمی رود.

با فعال شدن سرويس هاي مختلف وبلاگ نويسي در كشور، وبلاگ هاي متعددي در حوزه هاي علمي، اجتماعي، ديني، سياسي، اقتصادي و ... در فضاي مجازي ايران پديد آمدند كه بدون هيچ محدوديتي كاربران آنها مطالب و نظرات خود را منتشر مي كردند. با گذشت اندک زمانی، حجم وبلاگ هاي فارسي زبان در اينترنت به حدي رسيد كه بعد از وبلاگ هاي انگليسي، پرتغالي و لهستاني، رتبه چهارم را در حوزه وبلاگ نويسي به خود اختصاص داد.

اما آنچه كه در اين ميان حائز اهميت است، محتواي مطالب اين وبلاگ هاست. فضاي وبلاگي، گذشته از اينكه حجم تعاملات اجتماعي را در فضاي مجازي افزايش داده و ظرفيت انتشار ارزش هاي ايراني و اسلامي را در اينترنت و فضاي مجازي اجتماعي كشور فراهم ساخته است، به علت نامحدود بودن و گستردگي و همچنين عدم نظارت صحيح از سوي مراجع قضايي، سبب شده تا بستري مناسب براي انتشار مطالب غيراخلاقي و هجو و بعضاً ضد اسلامي در فضاي مجازي ايران فراهم گردد.

با توجه به ضرورت و اهميت مسئله، در ادامه گزارش، سرويس بلاگفا را كه بيشترين تعداد كاربران وبلاگي در كشور را تحت مديريت خود قرار داده است، از جهت محتواي وبلاگ هاي آن مورد بررسي قرار مي دهيم.

بلاگفا محملي براي فعاليت هاي ضد ارزشي

همانطور كه قبلاً گفته شد، بلاگفا توانست با فراهم كردن امكاناتي چون درج آسان تصاوير، پيوندها و تغيير در رنگ يا اندازه نوشته ها، امكان انتخاب و استفاده از طرح ها و قالب هاي متنوع براي وبلاگ، امكان درج ادامه مطلب و نمايش متن كامل پست در يك صفحه ديگر و ... براي كاربران خود، گوي سبقت را از ساير سرويس هاي وبلاگي در كشور برُبايد و بالاترين تعداد كاربر را در اختيار گيرد.

مديريت بلاگفا بدون هيچ محدوديتي، وبلاگ هاي مختلفي را تحت پوشش فضاي سايبري خود قرار داد. با نگاهي گذرا به وبلاگ ها با آدرس بلاگفا (blogfa.com....) به خوبي انواع بلاگ ها را با دسته بندي مشخص در حوزه هاي اجتماعي، علمي، ديني، سياسي و ... می توان مشاهده كرد.

با وجود وبلاگ هايي كه داراي مضامين علمي، اسلامي و ارزشي هستند، اما بيشتر وبلاگ هاي تحت مديريت بلاگفا، زرد هستند كه بدون هيچ محدوديت قانوني از سوي بلاگفا، انواع مطالب را در حوزه هاي مختلف انتشار مي دهند كه بعضاً با ارزش ها و اصول اسلامي مغايرت دارد. رفته رفته چنين وبلاگ هايي در اينترنت بيشتر شده و غالب فضا هاي وبلاگي بلاگفا را تشكيل مي دهند.

با توجه به اينكه تعدد چنين وبلاگ هايي در سطح فضاي مجازي ايران مي تواند فرهنگ و اصول و ارزش هاي ديني و اجتماعي كشور را مورد تهديد و چالش قرار دهد، لذا براي شناخت بيشتر چنين تهديداتي، وبلاگ هاي زرد تحت مديريت بلاگفا را كه تعداد آنها به شدت افزايش يافته است در تقسيم بندي ذيل مورد بررسي و تحليل قرار مي دهيم:

وبلاگ هاي مبتذل و سكشوال

عمده بلاگ هاي زرد، تحت مديريت بلاگفا، مبتذل و از نوع سكشوال هستند كه با مضامين غيراخلاقي، فساد و بي بندوباري اخلاقي را در فضاي اجتماعي مجازي كشور ترويج مي دهند. اين وبلاگ ها گذشته از اينكه روابط نامشروع را ميان جوانان ايراني با جذابيت خاصي فرهنگ سازي مي كنند در يك گام خطرناكتر، روابط نامشروع را با محارم ترويج مي كنند. امروزه بيشتر وبلاگ هاي مبتذل، با انتشار داستانك هاي مبتذل و غيراخلاقي با مضامين و موضوعات مختلف در جهت عادي سازي و ترويج روابط نامشروع جوانان ايراني با محارم خود قدم برداشته اند كه اين امر به طور اساسي كانون ارزشي جامعه و خانواده را در كشور مورد تهديد و چالش قرار داده است. اين در حالي است كه با كوچكترين جست و جويي در فضاي اينترنت، تعداد بي شماري از چنين وبلاگ هايي با آدرس بلاگفا براي نتيجه جست و جو در صفحه اينترنت ظاهر مي شوند.

وبلاگ هاي آموزشي غير مجاز

اخيراً وبلاگ هايي در صفحه مجازي كشور پديد آمده اند كه ظاهراً جنبه آموزشي دارند، اما در عمل مسائل مختلفي را كه مغاير با ارزش هاي جامعه بوده و غيرقانوني است ترويج مي دهند. از جمله موضوعاتي كه چنين وبلاگ هايي با انتشار مطالب و راهنماهاي آموزشي در جهت گسترش و فرهنگ سازي آنها فعاليت مي كنند، آموزش چگونگي انجام سكس، شيوه هاي توليد و استفاده مواد افيوني، روش هاي چگونگي فعاليت در شركت هاي هرمي، آموزش يادگيري عرفان هاي كاذب و منحط غربي و ضد اسلامي و ... مي باشد. جالب توجه است كه مديريت بلاگفا به جاي محدود و مسدود كردن آنها با تبليغ در باكس هاي تبليغاتي ساير وبلاگ ها از آنها حمايت مي كند.

وبلاگ هاي سينمايي و هنري ضد ارزشي

بيشتر بلاگر هايي كه در اين حوزه در فضاي بلاگفا فعاليت مي كنند، در جهت تبليغ و ترويج فيلم هاي غيرمجاز و ضد ارزشي هاليوودي و غربي حركت مي كنند، به طوريكه در وبلاگ هاي فوق، دانلود چنين فيلم هايي را به صورت رايگان در اختيار كاربران اينترنتي قرار مي دهند.

وبلاگ هاي ضد اسلامي

در اين روزها شاهد ظهور وبلاگ هايي با آدرس بلاگفا در فضاي مجازي كشور هستيم كه علاوه بر اينكه با انتشار مطالب و نوشته هاي گوناگون، ارزش هاي ديني و مذهبي كشور را زیر سؤال قرار داده و به مقابله ايدئولوژيكي با آنها برخاسته اند، از طرفي با وقاحت تمام اعتقادات مذهبي منحرف و منحط از جمله بهائيت، وهابيت، صوفي گري و ... را ترويج و تبليغ مي كنند.

وبلاگ هاي سياسي ضد نظام

در سال هاي اخير به دليل عدم برخورد و نظارت جدي مديريت بلاگفا، وبلاگ هايي با موضوع سياسي در جهت مخالفت با نظام در فضاي مجازي فعاليت مي كنند. چنين وبلاگ هايي به شكل سازماندهي شده اي، عملكرد و فعاليت هاي دولت و نظام را چه در بعد داخلي و چه در بعد خارجي مورد سؤال قرار داده و با فرافكني درصدند تا در فضاي سياسي كشور بحران آفريني كنند، اين مسئله در تحولات پس از انتخابات به خوبي قابل مشاهده بود. در دوران پس از انتخابات، تعداد وبلاگ هاي وابسته به جريان فتنه آنقدر در فضاي مجازي ايران افزايش يافته بود كه اگر بگوييم بلاگفا در اين دوران به عنوان كانون وبلاگ هاي ضد نظام در آمده بود، اغراق نكرده ايم. جاي بسي تأمل است كه مديريت بلاگفا به جاي مسدود كردن چنين وبلاگ هايي، با
برخوردی گزينشي، براي وبلاگ هاي ارزشي و اصولگرا به طور مرموزي محدوديت و مشكل ايجاد مي نمود.

اين در حالي است كه در كنار مديريت و حمايت چنين وبلاگ هايي از سوي بلاگفا، مديريت اين سرويس جهت كسب درآمد و سود بيشتر به تبليغات گستردۀ كالاهاي تجاري غيرقانوني و قاچاق در باكس هاي تبليغاتي وبلاگ های تحت وب خود اقدام نموده است.

به هر حال گسترش چنين وبلاگ هايي در فضاي مجازي ايران، مخالفت و اعتراض بخش گسترده اي از بدنه ارزشي كاربران اينترنتي را نسبت به بي توجهي و حمايت مديريت بلاگفا از وبلاگ هاي ضد ارزشي و ضد اسلامي به دنبال داشت، اما مديريت اين سرويس علاوه بر اينكه هيچ گونه واكنشي در برابر خواست كاربران خود مبني بر برخورد جدي با وبلاگ هاي مبتذل و ضد ارزشي نشان نداد، بلكه در كمال تعجب و شگفتي اقدام به مسدود و حذف كردن وبلاگ هاي اعتراض كننده و همچنين حذف وبلاگ هاي ارزشي نمود و در اقدامي وقيحانه تر، با استدلالات و توجيهات غيرمنطقي از وبلاگ هاي زرد و ضد ارزشي حمايت نمود. مديريت بلاگفا در راستاي حمايت از مطالب مروج فرقه هاي ضاله اي مانند صهيونيسم و بهائيت، در پاسخ به اعتراض كاربران ارزشي در خصوص فعاليت وبلاگ هاي ضد اسلامي در وبلاگ شخصي خود با تظاهر به نوع دوستي و دين گرايي عليه جمهوري اسلامي مي نويسد: «متأسفانه در سال هاي اخير گاهي به بهانه مناقشات فلسطين و اسرائيل و مبارزه با صهيونيسم، يهوديان تحقير شده يا به آنها توهين شده است.»

همچنين مديريت بلاگفا در خصوص اعتراض كاربران به فعاليت وبلاگ هاي ضد نظام و سياسي در اظهارنظرهاي تأمل برانگيز با بهانه قرار دادن بحث آزادي بيان بدون معيار و محدوده مشخص مي گويد: «بايد آزادي بيان وجود داشته باشد.»

با توجه به گستردگي وبلاگ هاي مبتذل و ضد اسلامي و حمايت سرويس هاي خدمات دهنده به آنها از جمله  مدیریت بلاگفا، كه به لحاظ منافع پرسود و شخصي و احياناً ملاحظات سياسي! در برابر اعتراضات فراوان سكوت كرده اند، ضرورت دارد تا مراجع ذي ربط نسبت به برخورد با اين مسئله واكنش جدي نشان دهند.

منبع: هفته نامه صبح صادق