Gerdab.IR | گرداب

دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ؛

فیلتر تلگرام در دستورکار/ ۹۵درصد کانالهای غیراخلاقی هنوز باز است

تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: ۹۵ درصد کانالهای غیراخلاقی شبکه پیام رسان تلگرام باز است و موضوع مسدودسازی این شبکه اجتماعی همچنان در دستور كار كميته تعيين مصاديق قرار دارد.

به گزارش گرداب، عبدالصمد خرم آبادی در گفتگو با مهر، در مورد دستور کار جلسه آینده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اظهار داشت: جلسه این هفته کارگروه در روز چهارشنبه برگزار نمی شود اما به هر ترتیب موضوع تلگرام در دستور کار جلسه آینده این کارگروه قرار دارد.

معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: بیش از ۹۵ درصد کانالهای غیر اخلاقی شبکه موبایلی تلگرام هنوز مسدود نشده و در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد.

خرم آبادی در مورد پاسخ مثبت تلگرام به درخواست ایران برای مسدودکردن صفحات غیراخلاقی، تاکید کرد: پنج درصد از کانالهای فیلترشده از قبل هم فیلتر بوده و این موضوع ربطی به درخواست وزارت ارتباطات از مدیران این شبکه ندارد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: پاول دوروف مدیر تلگرام اعلام کرده است که در اجرای سیاستهای داخلی تلگرام، کانالهای مستهجن را فیلتر می کند که منظور وی صرفا کانالهای عمومی مستهجن بوده است. دوروف تاکید کرده بود که مسدود سازی این موارد ربطی به درخواست ایران ندارد. 

وی ادامه داد: متاسفانه هم اکنون افرادی که پیش از این کانالهای عمومی مستهجن و مبتذل درست کرده بودند برای فرار از مسدود شدن، نوع کانال خود را از عمومی به خصوصی تغییر داده اند اما در میزان و نوع محتوای مستهجن و تعداد کاربرانشان و نیز دسترسی به این کانالها، هیچ محدودیتی ایجاد نشده است. در این کانالها تنها محدودیت این است که تعداد اعضای کانال به کاربر عضو اعلام نمی شود.

خرم آبادی اضافه کرد: حتی بسیاری از کانالهای مستهجن و غیراخلاقی بعد از مسدود شدن، عنوان خود را از کانال عمومی به کانال خصوصی تغییر داده اند و بدون اینکه تغییری در ماهیت و محتواهایشان صورت گیرد مجددا با همان کاربران قبلی کار خود را از سر گرفته اند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با تاکید براینکه مشکلات تلگرام همچنان باقی است خاطرنشان کرد: زمان برگزاری جلسه کارگروه، بستگی به آمادگی اعضاء برای تشکیل جلسه دارد.

خرم آبادی درباره به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا در جلسه هفته گذشته این کارگروه که قرار بود در مورد تلگرام تصمیم گیری شود اظهار داشت: تعدادی از اعضای دولت اعلام کرده بودند که در این جلسه حضور پیدا می کنند و تعداد شش نفر از اعضای دیگر با توجه به قول آنها جلسه را تشکیل دادند اما چون حد نصاب جلسه هفت نفر است جلسه رسمیت پیدا نکرد و تصمیمی اتخاذ نشد .

دبیر کارگروه تعیین مصادیق خاطرنشان كرد: هیچ یک از اعضاء کارگروه تعیین مصادیق و مسئولین کشور با حضور و عضویت مردم در شبکه های اجتماعی مخالف نیستند بلکه آنچه که باعث مطرح شدن موضوع مسدودسازی برخی از شبکه های اجتماعی خارجی در کارگروه شده این است که بسیاری از این شبکه ها بوسیله صهیونیست ها اداره می شوند و به هیچ وجه از قوانین و مقررات کشور تبعیت نمی کنند.

وی افزود : قوانین کشور صرفاً برای محیط فیزیکی وضع نشده اند و همه مسئولین کشور مکلف اند که تمهیدات لازم را برای اجرای قوانین در فضای مجازی نیز فراهم کنند. یکی از این تمهیدات ، تقویت شبکه های اجتماعی داخلی به منظور جایگزینی آنها با شبکه های خارجی است.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مشکلات فعالیت شبکه های اجتماعی خارجی نظیر تلگرام فقط به انتشار محتوای غیر اخلاقی محدود نمی شود تاكيد كرد: این شبکه علاوه بر انتشار محتوای غیراخلاقی، دارای کانال ها و گروه هایی است که علیه امنیت کشور ، مقدسات اسلامی و فرهنگ و هویت ملی مردم ایران اقدام به انتشار محتوای مجرمانه می كنند  و کارگروه با درنظر گرفتن همه ابعاد، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد كرد.

به گزارش مهر، شبکه پیام رسان موبایلی تلگرام بالغ بر ۱۵ میلیون کاربر در ایران دارد و با توجه به وجود برخی کانالهای غیراخلاقی و رباتهای مستهجن در این شبکه، ۲ هفته پیش کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ در کشور، موضوع مسدودسازی این شبکه را در دستور کار قرار داد که به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضای تصمیم گیر در این کارگروه، موضوع به جلسه آینده آن موکول شد.

پیش از آن نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ارسال چندین نامه از مسئولان تلگرام خواسته بود که دسترسی به کانال های غیراخلاقی و مستهجن را برای کاربران ایرانی مسدود کند و محمود واعظی وزیر ارتباطات صراحتا اعلام کرده بود که درصورتی که کانالهای مستهجن تلگرام مسدود نشود دولت نیز موافق فیلتر این شبکه اجتماعی خواهد بود.

اما اواخر هفته گذشته دسترسی به برخی از این نوع کانال ها برای کاربران ایرانی با پیغامی مبنی بر اینکه «این کانال با توجه به برخی محدودیتهای محلی در کشور شما در دسترس نیست»، همراه بود که این موضوع باعث شد اخباری مبنی بر پذیرفتن درخواست ایران از سوی تلگرام برای حذف این کانالها منتشر شود.

در نهایت پاول دوروف، مدیر عامل سیستم پیام‌رسانی تلگرام در پاسخ به سوال برخی کاربران ایرانی این پیغام را توئیت کرد: « آن دسته از کانالهایی که بسته شده اند همچنان مسدود باقی مانده اند اما طبیعتا کانالهای جدید باز می شوند.»

وی همچنین در کانال تلگرام خود از قضاوت عجولانه درباره مسدود شدن تلگرام در ایران عذرخواهی کرد و گفت: «اگر تلگرام در ایران همچنان دارای بوتهای غیراخلاقی و کانالهای مستهجن باشد آن را مسدود می کنیم. اگر این نکته تنها فاکتور نگران کننده باشد، جایی برای مشکل و نگرانی نیست زیرا ما اخیرا بیشتر بوتها و کانالهای مستهجن را مسدود کرده ایم.»

محمود واعظی وزیر ارتباطات دو روز پیش در این مورد تاکید کرد: اغلب کانالهای غیراخلاقی مسدود شده اند و مدیران این شبکه برای مسدود کردن کانالها قول داده اند. اگر کانالی وجود دارد بعد از تصمیمات مسدود کردن بوده و به دلیل فنی ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای مسدود شدن کانالهای جدید زمان لازم است.