Gerdab.IR | گرداب

ارائه اینترنت با پنل خورشیدی

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴

محققان می‌خواهند با استفاده از یکپارچه‌سازی فناوری نور مرئی و پنل‌های خورشیدی علاوه بر تامین انرژی و به انتقال داده‌ها بپردازند.

به گزارش گرداب از سایبربان؛ محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند نوعی پنل خورشیدی ساخته‌اند که علاوه بر تأمین انرژی می‌تواند با استفاده از نور مرئی امکان دسترسی به اینترنت پر سرعت را برای مناطق دور افتاده فراهم کند. فناوری استفاده از نور مرئی برای دسترسی به اینترنت با نام لای‌فای (Li-Fi) شناخته می‌شود.
هارالد هاس (Harald Haas) استاد دانشگاه ادینبورگ و مسئول بخش تحقیق و توسعه‌ی پروژه‌ی لای‌فای گفت: «این نوع از پنل‌های خورشیدی می‌توانند علاوه بر تأمین انرژی به ارائه اینترنت با سرعت بالا بپردازد. برای پیاده‌سازی این توانایی هیچ زیرساخت جدیدی نیاز نیست. تنها لازم است لامپ‌های اِل‌ای‌دی و یک پنل خورشیدی در منطقه‌ی مورد نظر نصب شوند.»
هارالد هاس مخترع لای‌فای و گروه او روی ایجاد یک فناوری برای تأمین هم‌زمان انرژی و انتقال داده تحقیق می‌کنند و در حال حاضر به دنبال یک سرمایه‌گذار می‌گردند. شرکت پیور لای‌فای (PureLiFi) به عنوان یکی از شرکت‌های همکار با دانشگاه در حال حاضر موفق به ساخت ساعتی هوشمند با استفاده از این فناوری شده است.
شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک نیز سعی دارند تا با دسترسی به فناوری‌هایی مانند پهپاد آکیولا (Aquila) یا پروژه‌ی لون (Project Loon) به جمعیت 4 میلیارد نفری که دسترسی به اینترنت ندارند، خدمات ارائه بدهند.