Gerdab.IR | گرداب

"گرداب" بررسی می‌کند:

آیا "هک" تلگرام شدنی است؟/ 10 هزارتومان بدهید، تلگرام همسرتان را ببینید!

تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴

با افزایش تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و استفاده بیشتر آنها از اینترنت، خدمات جدیدتری از سوی سایت های مختلف به کاربران ارائه می شود. در حقیقت بسیاری از سایت ها با تحریک مخاطبان به خرید اینترنتی توانسته اند بازارهای خوبی برای خود در فضای مجازی پیدا کنند.

گروه امنیت سایبری گرداب: با افزایش تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و استفاده بیشتر آنها از اینترنت، خدمات جدیدتری از سوی سایت های مختلف به کاربران ارائه می شود.

در حقیقت بسیاری از سایت ها با تحریک مخاطبان به خرید اینترنتی توانسته اند بازارهای خوبی برای خود در فضای مجازی پیدا کنند.

آنچه که در این میان اهمیت دارد سوء استفاده این سایت ها از نیازهای مردم و هم چنین دور زدن بسیاری از قانون های کشور در کنار ارائه خدمات و یا فروش محصولات اینترنتی است.

تبلیغاتی که این روز ها با باز کردن برخی از سایت ها به روی مخاطبان باز می شوند، نمونه کاملی از این تخطی قانونی هستند.

اخیراً بسیاری از سایت ها، تبلیغ فروش اینترنتی نرم افزار هک کردن شبکه های موبایلی مانند تلگرام را به کاربران پیشنهاد می دهند.

این سایت ها که تعدادشان روزانه افزایش پیدا می‌کند، مخاطب را برای جستجو در تلگرام همسر یا دوستان خود ترغیب کرده و در ازای پرداخت اینترنتی مبالغی زیر 10 هزار تومان، مخاطب می تواند این نرم افزار را دانلود کند.

هک تلگرام//اولیه//منتشر نشود

جدا از این موضوع که این خرید و فروش موفق یا نا موفق بوده است، اتصال اینترنتی به درگاه های پرداخت بانک ها نشان می دهد که این سایت ها به راحتی می توانند اطلاعات بانکی مخاطبان خود را دریافت کرده و هزینه لازم را از حساب آنها برداشت کنند.




اتصال سایت های غیرقانونی به درگاه بانک های کشور

این نوع از کلاهبرداری در فضای مجازی بسیار رایج بوده و تعدادی از کاربران به خاطر خرید از سایت های غیر معتبر و کلاهبردار، تمامی اطلاعات حساب بانکی شان به سرقت رفته و حساب آنها در مدت زمان کوتاهی توسط کلاهبرداران خالی شده است.

در کنار این موضوع باید اشاره داشت هک نرم افزارهای مربوط به دیگران حتی همسر و بستگان، کاری مجرمانه و خلاف قانون است. این در حالی است که این سایت ها ادعا  می کنند که مسائل قانونی آن متوجه کاربر خواهد بود.


فصل سوم از قانون جرایم رایانه ای در کشور مربوط  به سرقت و كلاهبرداری مرتبط با رایانه است. که در آن آمده است: «هركس به طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرای نقدی از یك میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یك روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»


در فصل هفتم از قانون جرایم رایانه ای نیز  در توضیح برخی از شیوه های جرم نوشته شده است که تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قراردادن یا معامله داده ها یا نرم افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه ای بکار می رود نوعی جرم محسوب می شود.


در توضیح این نوع از جرم آمده است که هرشخصی که مرتکب این عمل شود به حبس از نود و یک روز تا یکسال یا جزای نقدی از پنج میلیون (000/00/5) ریال تا بیست میلیون (000/00/20) ریال یا هر دو مجازت محکوم خواهد شد.


با احتساب این بند از قانون جرایم رایانه ای، سایت ها و فروشندگان این نرم افزار خود نیز مجرم بوده و این در حالی است که این سایت ها مدعی هستند کلیه عواقب ناشی از استفاده از این نرم افزار بر عهده کاربران است.


نکته دیگری که در فعالیت آزادانه این سایت ها می توان گوش زد کرد این است که این قبیل اتفاقات منجر به دسترسی به اطلاعات شخصی و افزایش درگیری ها و اختلافات در جامعه شده و جرم های دیگری را نیز در پی خواهد داشت.


رواج چنین نرم افزارهایی می تواند منجر به افزایش مشکلات خانوادگی از جمله طلاق شود.


رشد قارچ گونه این سایت ها در غفلت مسئولان در امر فضای مجازی صورت گرفته است؛ سایت های بی مجوز و بدون پشتوانه ای که روزانه به دنبال بهره برداری ها و کسب منافع بیشتر هستند، در غفلت مسئولان توانسته اند با بی حرمتی به قوانین جامعه و همچنین به قیمت نابود شدن بسیاری از خانواده ها در جامعه سود کلانی را به جیب بزنند.

هرگاه که نرم افزاری در کشور رونق می گیرد، مباحثی از این دست نیز، پیرامون آن شکل می گیرد.


آیا هک تلگرام شدنی است؟

از آنجایی که تلگرام سرویسی است که تمرکز اصلی خود را بر امنیت و سرعت قرار داده، تا کنون جایزه های زیادی را برای هک  سرویس خود تعیین کرده است که تا کنون کسی نتوانسته است به این جوایز دست پیدا کند.

طی آخرین اخبار مخابره شده از سرویس تلگرام، این سرویس اعلام کرده است به مخرب‌ترین حمله‌ی هکری که به این برنامه صورت گیرد 300,000 دلار جایزه خواهد داد؛ یعنی مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان جایزه کسی است که بتواند تلگرام را هک کند.


هک تلگرام//اولیه//منتشر نشود

هکر های زیادی در دنیا نیز تا کنون تلاش کرده اند تلگرام را هک کنند اما آنچه که تا کنون تلگرام ادعا کرده، آن است که کسی نتوانسته این اقدام را انجام دهد.

گرداب، امکانِ هک تلگرام را رد یا تایید نمی کند و البته واضح است که در این حوزه هیچ «غیرممکنی» وجود ندارد؛ اما از سوی دیگر بدیهی است اگر این اقدام شدنی بود، شاید هکر های تلگرام برایشان به صرفه تر باشد که مبلغ جایزه را از آن خود کنند و وقت خود را برای ارائه نرم افزار هک با قیمت های ده هزار تومانی در فضای مجازی هدر ندهند.


هک تلگرام//اولیه//منتشر نشود