Gerdab.IR | گرداب

اربعین مجازی به پا کنیم

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۴

در کنار کنگره بزرگ اربعین که از اقدامات ارزشمند شیعیان است باید پرسید که چقدر از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ فرهنگ حسینی به دیگران استفاده کرده‌ایم؟

به گزارش گرداب کاروان حماسه حسینی که حرکت خود را از مبدأ عاشورا آغاز کرده بود حالا به ایستگاه اربعین رسیده. قافله‌ای که اکنون تنها این خودش نیست که این مسیر را طی می‌کند بلکه میلیون‌ها عاشق و دلباخته خون خدا در این سفر او را همراهی می‌کنند.

کنگره عظیم اربعین به جرأت بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیاست به گونه‌ای که براساس گفته‌ها تنها اجتماع انسانی است که به دلیل وسعت و حجم، از ماوراء جو و حتی کره ماه هم قابل رؤیت است.

به موازات دنیای واقعی فضای مجازی هم در این ایام حال و هوای اربعینی به خود گرفته است و بخشی از بار پیام اربعین را صفحات شبکه‌های مجازی و اینترنتی به خود اختصاص داده است.




آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید
 


آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید



آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


فضای مجازی و  اسلام ناب محمدی  در مقابل اسلام داعشی


اما فارغ از تمام زیبایی و شکوهی که به آن اشاره شد یک نکته قابل تأمل می‌نماید و آن این که به موازت دنیای فیزیکی ما چقدر از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی فرهنگ حسینی به پیروان دیگر مکاتب استفاده کردیم؟

در دنیایی که پسماندهای تفکر سفیانی به نام داعش، سر از بدن یک انسان جدا می‌کنند، اسیری را آتش می‌زنند و یا با تانک از روی آن می‌گذرند و تمام این اقدامات خود را با کمال وقاهت به اسلام منتصب کرده و فیلم آن را بر روی شبکه‌های اجتماعی گذاشته و منتشر می‌کنند و در شرایطی که حزب شیطان با تمام قدرت به ایجاد اسلام هراسی در میان غیر مسلمانان است، سؤال این است، پیروان راستین مکتب اسلام ناب محمدی و بویژه شیعیان چقدر توانسته‌اند با ایجاد یک شبکه قدرتمند با  تبلیغات در فضای مجازی پیام حیات‌بخش مکتب ناب علوی و حسینی را به دیگران ابلاغ کنند.


آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


سوال این است، ما در قبال این توطئه‌ها که همگی آنها هدفی جز ترساندن غیرمسلمانان از اسلام ندارد و قصدش پاشیدن بذر نفرت نسبت به مکتب اسلام و شیعه است چقدر از توانمندی‌های سایبری خود برای مقابله با آن بهره گرفته‌ایم؟

راستش را بخواهید باید قبول کنیم علی‌رغم تمام اقدامات ارزشمندی که جریان اسلامی ناب در فضای مجازی در این راستا انجام داده آنطور که باید نتوانسته به خوبی از ظرفیت فضای مجازی برای مقابله با این جنگ نرم و هدفمند جبهه تکفیری – صهیونیستی استفاده کنند.



آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید



به عنوان مثال اگر داعش با ساخت بازی رایانه‌ای و انتشار آن در اینترنت که آدم‌کشی را با چهره‌ای دینی به خورد نسل نونهال و نوجوان در سراسر دنیا می‌دهد، آیا ما هم بازی مثلاً با مضمون ایثار و شهادت‌طلبی یاران امام حسین (ع) تولید کرده‌ایم؟ و آن را به نحو شایسته و به چند زبان گوناگون در فضای مجازی انتشار داده‌ایم؟

با کمال تأسف باید گفت پاسخ به این سؤالات منفی است برای اثبات این گفته خود به سراغ دو نوجوان یازده و دوازده ساله رفتم.




آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید



محمدمتین یک نونهال یازده ساله است که علی‌رغم سن کمش به دلایلی که بارها و بارها آن را شنیده‌ایم و در رسانه‌ها به آن پرداخته شده، به خوبی با فضای مجازی آشناست.

وقتی از او پرسیدم که چقدر زمان خود را به گشت و گذار به صفحات اینترنتی اختصاص می‌دهد پاسخ داد حدود یک ساعت در روز را به گشت و گذار در اینترنت می‌پردازد.

از متین پرسیدم بیشتر به دنبال چه هستی؟ با حالتی از سر اشتیاق گفت: بازی!

وقتی این پاسخ‌ها را دریافت کردم در مورد امام حسین (ع) از او سؤال کردم و پرسیدم که چقدر در اینترنت در مورد امام حسین (ع) جستجو کردید و نتایج جستجویت چه بوده، جواب معناداری به من داد:

_ بیشتر زندگی‌نامه و نوحه و این طور چیزها!



آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


امیر حسین 12 ساله دانش‌آموز مقطع ششم ابتدایی است و مانند بسیاری از هم‌سن و سالهای خود به فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای علاقه زیادی دارد وقتی از او پرسیدم در اینترنت بیشتر به دنبال چه چیزهای است مانند بسیاری از نوجوانان پاسخش یک مطلب بود؛ بازی و فیلم. مانند متین در مورد امام حسین (ع) از او هم سؤال کردم که پاسخی مشابه متین به من داد.

اما وجه مشترک این دو نوجوان این بود که زمانی که از هر دوی آنها پیرامون بازی با مضامینی همچون حماسه یاران سیدالشهدا و قیام عاشورا پرسیدم پاسخ هر دوی آنها یک کلمه بود؛ نه!

از گفته این دو نوجوان درمی‌یابیم که آنچنان که باید و شاید از ظرفیت فضای مجازی با توجه به نوع نیاز و نگاه مخاطب به این فضا نتوانسته‌ایم پاسخ این نیازها را در قالب محتواهای ارزشی ارائه دهیم.


علت چیست؟



آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


سردار بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح که کارشناس حوزه امنیت نیز هست به نکته مهمی اشاره کرد .
او  گفت: نکته این است کسانی که مدیریت امور فضای مجازی را برعهده دارند قالباً از نسلی هستند که با این فضا بیگانه‌اند و بسیاری از امثال من از نسل چرتکه هستند و شاید آنچنان با این فضا آشنایی ندارند.
بنابر این اولین چیز این است که آگاهی خود را نسبت به فضای مجازی بالا ببریم.


آنچه که در مجموع این مطلب بدست آمده آن است که نیازمند آنیم که با شناخت درست و نیاز مخاطب و نوع نگاه او به فضای مجازی محتوایی بر مبنای اصیل اعتقادی عرضه کنیم و از سوی دیگر با توجه به حجمه گسترده رسانه ای دشمنان تکفیری – صهیونیستی  در فضای مجازی، بایستی به تبیین هرچه بهتر و قدرتمندتر مبانی اعتقادی اسلام و مکتب ناب علوی به زبان‌های مختلف دنیا بویژه زبان انگلیسی که بخش اعظمی از مردم جهان به آن آشنایی دارند در قالب محتواهای رایانه‌ای همچون کلیپ، بازی و غیره اقدام کنیم تا این حرکت ما پاتکی مناسب به عملیات اسلام هراسی جبهه استکبار باشد.



آی شیعیان! اربعینی مجازی هم به پا کنید


بله! نوبت ما بازماندگان از قافله اربعینی زینب (علیها سلام) است تا به پیروی از کاروان عاشوریان سال شصت و یک هجری که شیعه را بعد از قربتی نسبتا طولانی جانی دوباره بخشیدند، حماسه دیگر را اینبار نه در صحرای کربلا یا کوفه و شام، بلکه در دنیای مجازی برای احیای مجدد اسلام خلق کنیم.