Gerdab.IR | گرداب

ساماندهی‌امکانات‌ارتباطی‌مازاددستگاه‌ها

تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد: به منظور ساماندهی نحوه استفاده بهینه از امکانات ارتباطی مازاد سایر دستگاهها، شرایط و ضوابط واگذاری امکانات ارتباطی مازاد دستگاه‌ها به ارائه‌کنندگان مجاز شبکه و خدمات ارتباطی از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

به گزارش گرداب،  علی‌اصغر عمیدیان افزود: در حال حاضر برخی از دستگاهها از امکانات ارتباطی مانند فیبرنوری به شکل اختصاصی استفاده می‌کنند و عدم بهره‌برداری بهینه از این امکانات که با سرمایه ملی ایجاد شده‌اند زمینه تصویب این شرایط و ضوابط را در کمیسیون فراهم کرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به اینکه دستگاهها باید امکانات ارتباطی مازاد در اختیار خود شامل کانالها و داکت‌های مخابراتی، فیبر تاریک، دکل و فضا را براساس فراخوانی که از سوی رگولاتوری منتشر می‌شود، اعلام ‌کنند، گفت: دستگاهها پس از ثبت اطلاعات مربوطه، می‌توانند این امکانات را در قالب قرارداد همکاری، اجاره و یا واگذاری در محدوده شبکه مادر مخابراتی فقط در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت و در قلمرو فعالیت تعیین شده در موافقتنامه پروانه صرفاً در اختیار دارندگان مجاز پروانه فعالیت از سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرار دهند.

عمیدیان تاکید کرد: براساس مصوبه کمیسیون، شرکت ارتباطات زیرساخت و دارندگان پروانه صرفاً مجاز به استفاده از امکانات ارتباطی مازاد آن دسته از دستگاههائی هستند که در فراخوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی شرکت و امکانات ارتباطی مازاد خود را اعلام کرده‌اند. همچنین برای واگذاری فیبر تاریک کسب مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ضروری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعرفه واگذاری این امکانات گفت: تعرفه امکانات ارتباطی مازاد دستگاهها براساس توافق و با رعایت شرایط رقابتی خواهد بود. اما در مواردی که برای امکانات ارتباطی مشمول این مصوبه، تعرفه‌های مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وجود داشته باشد و یا در آینده تعرفه این امکانات از سوی کمیسیون تعیین شود، چارچوب تعرفه‌های مصوب کمیسیون باید رعایت شود.

منبع: فارس