Gerdab.IR | گرداب

مهم‌ترین پدپده‌های فناوری در سال 2016

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۴

برخی از فناوری هایی که ممکن است در سال 2016 همه گیر شوند، بیشتر یادآور فیلم های علمی – تخیلی هستند؛ اما ظاهرا تا از راه رسیدن آنها زمان زیادی باقی نمانده است.

به گزارش گرداب؛ در اینجا قصد داریم تعدادی از این فناوری ها را که هم اکنون به سرعت در حال پیشرفت هستند هم با یکدیگر مرور کنیم.

هدست های واقعیت مجازی


به زودی نشستن در جلوی تلویزیون و تماشای فیلم و ویدیو کاری کهنه و از مد افتاده خواهد شد، زیرا هدست های واقعیت مجازی که تجربه حضور واقعی افراد در محیط را به ارمغان می آورند از راه می رسند. از این هدست ها می توان برای مشاهده فیلم، اجرای بازی های ویدیویی، انجام فرایندهای کاری و تجاری و به خصوص طراحی و ... استفاده کرد. Sony، HTC  و Oculus(که سال گذشته با پرداخت دومیلیارد دلار توسط فیس بوک خریداری شد) سه شرکتی هستند که به طور جدی در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند.

قیمت این هدست ها هم به سرعت در حال کاهش است و انتظار می رود بر امکانات و کیفیت آنها هم روز به روز افزوده شود. البته عمده استفاده از این محصول در حال حاضر برای اجرای بازی های ویدیویی سه بعدی است که البته تجربه بسیار لذت بخش و هیجان انگیزی محسوب می شود.

 

ربات های خانگی اجتماعی

 

انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و ممکن است از سال دیگر ربات ها را هم به عنوان دوست و همکار در جمع خود بپذیرند. ربات های امروزی آن قدر باهوش شده اند که می توان با آنها گپ زد، شوخی کرد و فعالیت های حرفه ای انجام داد. برخی از این ربات ها از توانایی خوبی برای درک احساسات انسانی و واکنش به آنها هم بهره مند هستند و احتمالا در برخی جوامع که روابط انسانی در آنها به سردی گراییده بیشتر مورد توجه و استقبال قرار می گیرند.

پیش بینی ها حاکیست در سال 2016 ربات های اجتماعی با توانایی بالا برای تعامل با انسان ها از راه می رسند. مطابق معمول ژاپنی ها در این عرصه پیشتاز هستند. شرکت ژاپنی سافت بانک نسل اول ربات های اجتماعی خود به نام Pepper را در سال 2015 عرضه کرد و همه هزار ربات Pepper تولید و عرضه شده در عرض کمتر از یک دقیقه به فروش رفتند. قیمت هر یک از این ربات ها 1600 دلار است. فرانسوی ها هم در این زمینه دست به کار شده اند و Buddy را با توانایی درک حالات چهره انسان تولید کرده اند.

فناوری های پوشیدنی

 

در سال 2015 فناوری های پوشیدنی و به خصوص ساعت ها و دستبندهای هوشمند چندان با استقبال مواجه نشدند و حتی ساعت اپل علیرغم تبلیغات فراوان چندان محبوب نشد. اما بررسی ها از استفاده جدی تر از این فناوری ها در سال 2016 به خصوص در محیط های کاری خبر می دهد.

برخی شرکت ها از هم اکنون استفاده از این فناوری ها را اغاز کرده اند. به عنوان مثال شرکت پستی دی اچ ال عینک های هوشمندی را در اختیار توزیع کنندگان اقلام مختلف گذاشته تا با استفاده از آنها فرایند شناسایی گیرنده و اطلاع از ویژگی های کالا و ... سریع تر و دقیق تر انجام شود. مزیت این کار افزایش 25 درصدی بهره وری در این شرکت اعلام شده است. از این عینک ها می توان در بیمارستان ها و دیگر محیط هایی که تماس دست با اشیای مختلف بهتر است به حداقل برسد نیز استفاده کرد. برخی شرکت های فناوری هم در حال طراحی ابزار پوشیدنی تازه ای هستند که به بازوی انسان وصل شده و نیاز به استفاده از دست برای برقراری ارتباطات را از بین می برد.

فناوری نسل پنجم تلفن همراه

 

امروزه در اکثر کشورها از فناوری نسل سوم یا چهارم تلفن همراه استفاده می شود. اما متخصصان به سرعت در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده کاربران گوشی های هوشمند از فناوری نسل پنجم تلفن همراه هستند که 5G نام دارد و وقتی همه گیر شود سرعت آن صد برابر سریع تر از شبکه های نسل چهارم تلفن همراه است. KPN، Ericsson، Huawei از جمله شرکت های مخابراتی هستند که در حال تست و بررسی شبکه های نسل پنج هستند. خدمات آزمایشی نسل پنجم  در آگوست سال 2015 در توکیو با موفقیت ارائه شد و هلندی ها هم در تلاش برای ایجاد این شبکه در کشور خود هستند. البته بعید است استفاده از 5G در جهان در سال 2016 عمومیت پیدا کند و احتمالا باید تا سال 2017 برای این کار صبر کنیم.

همه نمایشگرهایتان با هم حرف خواهند زد

در سال آینده به جای نگاه کردن به نمایشگرهای رایانه، لپ تاپ، گوشی و انتقال فرامین با صفحه کلید یا لمس صفحه احتمالا شاهد باهوش تر شدن آنها و تعامل خود آنها با یکدیگر خواهید بود. شرکت های فناوری در سال های اخیر تلاش زیادی برای تسهیل ارتباطات نمایشگرها با یکدیگر بدون دخالت انسان به عمل آورده اند. ویندوز 10 مایکروسافت به وسایل مختلف تحت یک شبکه امکان می دهد تا خودشان به طور خودکار یک بازی را به اجرا درآورند. البته با توجه به کثرت سیستم های عامل به نتیجه رسیدن این طرح به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد.

بیت کوین در میان نهادهای مالی محبوب تر خواهد شد

پول مجازی و دیجیتال بیت کوین که این روزها بیشتر در میان کاربران بازی های ویدیویی رد و بدل می شود، به تدریج مورد توجه موسسات مالی قرار گرفته و آنها بر روی این فناوری هم سرمایه گذاری کرده اند و قصد دارند از نقل و انتقالات مالی که به این شکل صورت می گیرد هم سود ببرند. فناوری که به این منظور ابداع شده blockchain نام دارد و نوعی دفتر کل برای نگهداری اطلاعات حساب ها و سوابق فعل و انفعالات مالی محسوب می شود. از این طریق تبادل پول در فراسوی مرزهای بین المللی نظام مندتر شده و منفعت نهادهای مالی نیز حفظ می شود. افزایش ایمنی و سرعت از جمله مزایای استفاده از این روش است.

خدمات کلود برای بازی های ویدیویی

بازی های قدرتمند سال 2016 با استفاده از ترکیبی از کنسول های بازی و خدمات کلود عرضه خواهند شد. این بازی های سنگین و حجیم برای اجرا به پایگاه های داده ای نیاز دارند که از طریق خدمات کلود در دسترس باشند. لذا در سال 2016 شاهد یک تحول بنیادین در زمینه طراحی بازی های ویدیویی و ساختار اجرایی آنها خواهیم بود. در حال حاضر اجرای بازی های جدید به طور کامل با استفاده از خدمات کلود به علت مشکلات پهنای باند و ضعف سرویس های کلود با کیفیت و دقت کامل ممکن نیست و این امر به خصوص در بازی های رزمی و جنگی بیشتر به چشم می آید. اما این وضعیت در آِنده تغییر خواهد کرد. شرکت ننتندو که همواره در زمینه عرضه فناوری های جدید بازی های ویدیویی پیشتاز بوده به زودی نسل جدیدی سیستم های بازی خود موسوم به Nintendo NX را بر همین مبنا عرضه خواهد کرد.

تماشای رقابت خوره های بازی های ویدیویی یک تفریح عمومی خواهد شد

اگر انسان ها تا به حال تنها برای دیدن کنسرت موسیقی یا یک مسابقه فوتبال دور هم جمع می شدند، ممکن است در سال 2016 برای مشاهده رقابت حرفه ای های دنیای بازی های ویدیویی دور هم جمع شوند و با هیجان به تشویق این افراد بپردازند. در واقع در سال های آینده شاهد خواهیم بود که تشویق این افراد در سالن های بزرگ و مکان های عمومی به همان اندازه تشویق بازیکنان رقابت فوتبال پرهیجان خواهد بود. البته در سالن های رقابت این چنینی باید نمایشگرهای فوق بزرگ نصب شود تا حضار بتوانند نحوه اجرای بازی های ویدیویی را با دقت مشاهده کنند و کاملا هیجان زده شوند. پیش بینی می شود درآمد برگزاری چنین رقابت هایی نیز بسیار قابل توجه باشد. در سال 2015 رقابتی موسوم به Gfinity eSports در لندن برگزار شد و مجموع جوایز اعطا شده به برندگان از صدهزار دلار فراتر رفت. در سال 2016 هم حرفه ای های دنیای بازی های ویدیویی می توانند در صورت موفقیت در چنین مسابقاتی پول های خوبی به جیب بزنند.

ابداع روش های جدید حفاظت از داده ها

افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی دولت آمریکا از کاربران اینترنت و تلفن همراه دو سالی است که همه را نگران کرده و با افزایش تعداد ابزار و لوازم قابل اتصال به اینترنت نگرانی در مورد سرقت اطلاعات توسط هکرها و جاسوسان آنلاین افزایش یافته است. از سوی دیگر حجم اطلاعاتی که ما در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم روز به روز در حال افزایش است و با توجه به حساسیت و اهمیت برخی از این اطلاعات خانوادگی، مالی، حرفه ای و ... سرقت آنها می تواند فاجعه آمیز باشد. لذا انتظار می رود در سال 2016 شاهد ابداع نرم افزارها و برنامه های جدیدی برای حفاظت از امنیت کاربران فضای مجازی باشیم که برای تصدیق هویت افراد بر ویژگی های ظاهری و شخصیتی آنها تکیه خواهند کرد. این نرم افزارها همچنین می توانند رفتارهای غیرعادی در شبکه های رایانه ای را توسط کاربران شناسایی کرده و دسترسی آنها به اطلاعات را مسدود کنند. این در حالی است که نرم افزارهای فعلی امنیتی معمولا به دنبال شناسایی کدهای مخرب و آلوده هستند و هوش مصنوعی چندانی ندارند.