Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی آزمایشگاه ملی در حوزه فضایی

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۴

رئیس سازمان فضایی ایران از راه اندازی شبکه آزمایشگاهی ملی در حوزه فناوری فضایی با هدف یکپارچه سازی دانش فنی در این بخش خبر داد.

به گزارش گرداب، محسن بهرامی در مراسم معارفه رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به نظام موجود در بخش فناوری فضایی گفت: هم اکنون با وجود شورای عالی فضایی، دبیرخانه ذیل این شورا و سازمان فضایی ایران هماهنگی ملی برای بخش فضایی کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به اقدامات خوبی که برای تقسیم کار صنعت فضایی در کشور ایجاد شده است، گفت: اینکه سازمان فضایی ایران به وزارت ارتباطات بازگشت، اقدام قابل تقدیری است اما این به معنی آن نیست که اگر این سازمان زیر نظر ریاست جمهوری بود اقدام مناسبی نبود.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون تقسیم کار ملی در صنعت فضایی ایران انجام شده است، گفت: چه در بخش دفاعی و چه در بخش غیر دفاعی تمامی اقدامات در این حوزه به صورت صلح آمیز است.

بهرامی راه اندازی شبکه آزمایشگاهی ملی در حوزه فضایی را در راستای چابک سازی این بخش عنوان کرد و گفت: این شبکه آزمایشگاهی می تواند در راستای یکپارچه سازی دانش فنی در این بخش، طراحی مفهومی، جمع آوری پروژه ها و خدمات دهی به پروژه های فضایی نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به نقش پژوهشگاه فضایی در راه اندازی این شبکه آزمایشگاهی گفت: توسعه بومی فناوری فضایی از جمله اولویت های ما محسوب می شود و باید توجه داشت که فعالیت های فضایی فقط پرتاب ماهواره نیست بلکه باید زمینه های استفاده از این فناوری در مخابرات، سنجش از دور و ناوبری فضایی نیز وارد شویم بنابراین نیازمند همکاری با شرکت های دانش بنیان فضایی هستیم.

بهرامی گفت: در این مرحله ممکن است به خاطر رفع نیازهای جاری مان درگیر خرید ماهواره از کشورهای دیگر شویم اما فراموش نمی کنیم که اولویت ما در حوزه فضایی، بومی سازی است.

وی تاکید کرد: فناوری فضایی به نحوی نیست که هر روز بخواهیم یک پرتاب ماهواره داشته باشیم و زمانی که شرایط پرتاب مهیا شود زمان آن را اعلام خواهیم کرد.