Gerdab.IR | گرداب

موبایل را هیچ‌گاه به اتاق خواب نبرید

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴

یک کارشناس فضای مجازی گفت: اغلب نرم‌افزارهای Free پیام‌رسان مانند لاین پیش از نصب‌شدن به کاربران خود می‌گویند که به دوربین دسترسی کامل دارند و می‌توانند در هر لحظه بدون اجازه کاربر فعال شوند لذا گوشی‌های هوشمند را با خود به اتاق‌های شخصی نبرید.

به گزارش گرداب، روح‌الله مؤمن‌نسب در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه تلفن‌های همراه سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: بحث سلامتی موضوعی است که نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت زیرا تلفن همراه امواجی دارد که می‌تواند برای اعضایی از بدن که اندوخته آبی دارند، خطرساز باشند.

وی گفت: به‌عنوان مثال از جمله آثار زیانبار موبایل روی کلیه‌ها، مثانه و مغز آثار است.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های جبران ناپذیری را متوجه خانواده‌ها کرده است، از جمله سوء استفاده از تصاویر افراد که در دنیای مجازی منتشر شده و بنیان خانواده را با آسیب جدی روبه‌رو کرده است.

او تصریح کرد: نرم‌افزارهایی که ما آنها را تحت عنوان Free می‌شناسیم به‌معنی رایگان نیست بلکه این دسته از نرم‌افزارها در مقابل اجازه دسترسی آسان به برنامه، اطلاعات شخصی ما را به سرقت می‌برند و معمولاً در دنیا از این برنامه‌ها استقبالی نمی‌شود اما ایرانی‌ها با بی‌خبری از تبعات این قبیل برنامه‌ها، بیشترین استقبال را از آنها می‌کنند.

مؤمن‌نسب یادآور شد: این قبیل برنامه‌ها معمولاً بعد از نصب از شما اجازه می‌گیرند تا در هر زمان، مکان و هر شرایطی بتوانند بدون اجازه شما از دوربین گوشی‌تان به‌نفع خود استفاده کنند و هر زمان که خواستند بدون اجازه شما فضای اطرافتان را شنود کنند و حتی بدون اجازه شما به فایل‌های شخصی‌تان یعنی فیلم‌ها و عکس‌های شخصی دسترسی داشته باشند.

وی افزود: یک دوستی به من می‌گفت "کسانی که برنامه‌های Free نظیر تلگرام و اینستاگرام را نصب می‌کنند و اجازه دسترسی به این برنامه‌های اصطلاحاً رایگان را می‌دهند، اگر همان دسترسی را به من هم بدهند حاضر هستم مبلغی را ماهیانه به آنها بپردازم".

این کارشناس فضای مجازی برای اثبات ادعایش، گوشی را مقابل دوربین گرفت و از همه کاربران خواست تا مجوزهای دسترسی یکی از شبکه‌های پیام‌رسان نظیر لاین، تلگرام یا ... را چک کنند.

وی گفت: برای این کار به قسمت تنظیمات، برنامه‌ها و نهایتاً برنامه پیام‌رسان مورد نظر بروید. بعد صفحه را تا آخر پیموده تا لیست مجوزهای دسترسی برای شما مشخص شود.

او با انتخاب برنامه لاین، مجوز دسترسی‌های آن را خواند و گفت: لاین می‌گوید با نصب نسخه Free می‌تواند به مواردی نظیر شماره تلفن‌ها، پیامک‌ها، دوربین، ضبط صدا، دفترچه تلفن، GPS و نهایتاً همه امکانات گوشی در هر زمان و مکان دسترسی مستقیم داشته باشد.

مؤمن‌نسب گفت: کاربران ایرانی معمولاً بدون توجه به این موضوعات، سطوح دسترسی را می‌پذیرند و غافل از اینکه دوربین موبایل هرلحظه قادر به عکس‌برداری و فیلم‌برداری است.

وی با بیان اینکه چنین برنامه‌هایی روح موبایل را در دست می‌گیرند و جسم‌ آن را در دست کاربر می‌گذارند، اذعان کرد: به‌خاطر این موضوعات است که خواسته می‌شود گوشی‌های هوشمند را با خود به اتاق‌های شخصی نبرید یا از برنامه‌های خارجی با امکان Free استفاده نکنید. بهتر است برای جلوگیری از این آسیب‌ها از شبکه‌های موبایل ایرانی که همان قابلیت‌ها را دارد، استفاده کنیم.

او افزود: با استفاده از شبکه‌های ایرانی حداقل خیال‌مان راحت است اطلاعات به خارج از کشور نمی‌رود و پلیس هر زمان سوء استفاده‌ای صورت گیرد، می‌تواند پیگیری‌های لازم را با سرعت و دقت بالاتری داشته باشد. از طرفی هرچه از نرم‌افزارهای ایرانی استفاده کنیم شبکه ملی اطلاعات امن، ایمن و ارزان در داخل کشور بیشتر رونق می‌گیرد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه از محصولات ایرانی هم باید خوب استفاده کرد زیرا آنها هم می‌توانند آسیب‌زا باشند، درباره فرمول بررسی امنیت حریم خصوصی در فضای شبکه‌های اجتماعی گفت: امنیت مطلق نیست اما باید تلاش ‌کنیم تا سطح آن افزایش یابد.

وی امنیت را طبق تحلیل مرکزی پژوهش‌محور به 10 واحد تقسیم کرد و گفت: به هر میزان این موارد رعایت شود امنیت ارتقا می‌یابد.

مؤمن‌نسب در پایان متذکر شد: اگر یک گوشی معمولی داشتید و سیم‌کارت داخل آن گذاشتید، یک واحد از امنیت‌تان کم می‌شود؛ اگر گوشی هوشمند یا تبلت باشد، سه واحد دیگر هم کم می‌شود؛ اگر به اینترنت وصل شوید، دو واحد دیگر از امنیت‌تان کم می‌شود و در نهایت، اگر روی گوشی نرم‌افزارهای OTT مانند واتس‌آپ و تلگرام داشته باشید، امنیت‌تان سه واحد دیگر اُفت می‌کند.