Gerdab.IR | گرداب

ملزومات موفقیت در صنعت نرم‌افزار

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: مهم‌ترین نکته در صنعت نرم‌افزار جمهوری اسلامی ایران، وجود وحدت رویه در سازمان‌های رگولاتوری و تصمیم‌گیرنده‌ی این صنعت است.

به گزارش گرداب، شاهین طبری با اشاره به نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پیشگام شدن ایران برای سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت نرم‌افزار بیان کرد: به صورت کلی سازمان نصر صدای گویای صنف یعنی کسانی است که در این حوزه حضور دارند، البته سازمان سیاست‌گذار نیست و موضوعی که می‌تواند پیگیر باشد این است که درخواست کند ما نیازمند یک برنامه واحد برای آینده نرم‌افزار کشور هستیم که تمامی شرکت‌ها از آن مطلع باشند.

وی تعدد سازمان‌های تصمیم‌گیرنده را از مشکلات این حوزه دانست و افزود: ما در حوزه انفورماتیک، تصمیم‌گیران و سازمان‌های موثر و مطرح متعددی داریم و بیش از 10 سازمان هستند که درباره کسب و کار ما تصمیم مهم می‌گیرند و علت تعدد بسیاری از این سازمان‌ها که تاییدیه‌ها و نظرات خود را در کسب و کار ما دارند مشخص نیست. بسیاری از این تصمیم‌گیران اولا تصور جامع، درست و شفافی از کسب و کار نرم‌افزار مثلا در سه سال آینده ندارند و دوم اینکه تصوراتی که دارند هم با هم مطابقت نمی‌کند.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: وزارتخانه، سازمان فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی شورای عالی انفورماتیک در کنار وزارتخانه فعالیت می‌کنند، یا وزارت ارشاد که تاییدیه‌هایی را به سازمان نصر می‌دهد که لازم‌الدریافت است و دیگر سازمانهای مختلف، اما واقعیت این است که ما نمی‌دانیم چه کسی باید تصمیم واحد را بگیرد، ولی می‌دانیم اگر قرار باشد موفقیتی حاصل شود، باید یک وحدت رویه وجود داشته باشد.

طبری با بیان اینکه باید یک سیاست واحد وجود داشته باشد که نشان دهد می‌خواهیم به چه حوزه‌ای بها دهیم و آن را تقویت کنیم و برای هر کدام چه برنامه‌ای داریم، ادامه داد: مثلا باید مشخص شود کشور ایران به این فکر است که تعدد شرکت‌های نوپا می‌تواند برای ایران آینده‌سازی کند، زیرا قشر جوان علاقه‌مند به کارآفرینی هستند و می‌توان این شرکت‌ها را رشد و آموزش‌هایی به آنها داد که موفق شوند، یا برعکس سیاست ما این است که شرکت‌های بزرگ را تقویت کنیم، اما نهایتا باید یک تصمیم واحد وجود داشته و همه از آن مطلع باشند.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: جلساتی از طرف وزاتخانه برگزار می‌شود و چند نفر از بخش خصوصی و چندین نفر از دانشگاه و سازمان‌هایی که گاهی از کسب و کار نرم‌افزار بسیار دورند به این جلسات دعوت می‌شوند، اما ما تاثیرات زیادی در این جلسات و اجرایی شدن تصمیم‌گیری‌ها نداریم و اصولا هم این جلسات تا به امروز به تصمیمات اجرایی و راهبردی منتج نشده است.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر استان تهران ادامه داد: افراد حاضر در سیستم بدنه دولت درباره مشکلات شرکت‌های نرم‌افزاری حدس می‌زنند و با مطالعه روی گوگل و اپل می‌خواهند برای ایران تصمیم بگیرند، در حالی که شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی قابل مقایسه نیستند، یا درباره اینکه چه برای پیشرفت از چه تکنولوژی استفاده کنیم تصمیم می‌گیرند، در صورتی که نمی‌توانند به شرکت‌ها دستور دهند از چه نرم‌افزار یا ابزاری برای توسعه استفاده کنند و برای سیاست‌های کلی هم بسیار دورند که بخواهند تصمیم راهبردی بگیرند.

طبری با تاکید بر وجود مشکلات شرکت‌های نرم‌افزاری گفت: ما در حال حاضر حدود 10 شرکت بزرگ نرم‌افزاری داریم که مدیران آنها معتقدند این جلسات مفید نیست، زیرا ما درگیر یک سری مشکلات هستیم، اما در این جلسات مسائل دیگری مطرح می‌شود. مثلا از مشکلات هرروزه ما این است که قوانین بیمه‌ای و مالیاتی بسیار سلیقه‌ای و غیرمطابق با قانون جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، در حالی که در این جلسات درباره اینکه ما از چه دیتابیسی برای توسعه استفاده کنیم بحث می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز تاثیر وزارتخانه بر کسب و کار شرکت‌های نرم‌افزاری بسیار ناچیز است، اظهار کرد: دولت می‌تواند به جای وام دادن که شرایط دشواری هم دارد و مشخص نیست به توسعه شرکت‌ها کمک می‌کند یا خیر، قوانین دست‌ و پا گیر سیستم‌های مالی را حذف کند و یا متناسب با توانمندی فناوری اطلاعات قانون گذاری کند، به این ترتیب چندین برابر بودجه دولتی و بدون نیاز به دریافت وام برای ما بازار ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به جلساتی که در این سازمان در خصوص تاثیرات برجام برگزار شده است اشاره و بیان کرد: صحبت‌هایی داشتیم با افرادی که تجربه‌های فروش در افغانستان و عمان و کشورهای حاشیه‌ای داشتند، با کشورهای اروپایی بلوک شرق که بازار ضعیف‌تر دارند و علاقه‌مند به همکاری بودند نیز صحبت‌هایی کردیم که بیشتر در حوزه کسب و کار بوده و نتایج خوبی نیز داشته است.

طبری همچنین با اشاره به گردش مالی صنعت نرم‌افزار بیان کرد: در نظام صنفی در تلاشیم که اظهارنامه مالیاتی افراد را بگیریم تا متوجه شویم حجم رسمی فروش نرم‌افزار در کشور چه میزان است، اما الان از عدد کل بازار نرم‌افزار امروز اطلاع دقیقی نداریم و از آنجایی که از نکات پیش‌بینی این است که باید شرایط امروز را بدانی، نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که در آینده، گردش مالی حاصل از این صنعت چه میزان خواهد بود.