Gerdab.IR | گرداب

روانسناسان مدعی شدند:

شبکه های اجتماعی افسردگی می‌آورند/ خطر تغییر سبک زندگی

تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۴

مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که از شبکه‌های اجتماعی به طور غیر عادی و مداوم استفاده می کنند، دچار یک نوع اعتیاد نسبت به اینگونه فضاها هستند و احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند. که اگر قبلاً سابقه ابتلا به افسردگی را داشته‌اند باشند بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

به گزارش گرداب، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چند وقتی  است که در میان زندگی ایرانیان جایگاه خودش را پیدا کرده است. با توجه  اینکه این شبکه ها روز به روز شکل متنوع تری پیدا می کنند و افراد وابستگی زیادی به آنها پیدا می کنند؛ این امر آسیب شناسان و محققان اجتماعی را به این فکر انداخته است که آیا این نوع ارتباطات باعث بروز افسردگی و انزوا در در افراد می شود یا خیر؟

سمانه ایمانی روان شناس اجتماعی و آسیب شناس ارتباطات نوین در گفتگو با برنا؛ درباره بروز افسردگی با استفاده از شبکه های مجازی و فضاهای مجازی گفت: نمی توان به طور قطع و با یقین نظر داد که  شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باعث بروز افسردگی می شود یا خیر؟

چون افراد بیشتر وقت خودشان را طی شبانه روز در این  فضا می گذرانند و برای ارتباطات با دیگر همنوعان خودشان در دنیای واقعی وقتی ندارند ،به یک انزوا و گوشه گیری روی  می آورند که همین امر باعث بروز برخی از بیماری های می شود.

ایمانی ارتباطات در فضای ها و شبکه های اجتماعی را لحاف های چهل تیکه فرهنگی خواند و گفت: افراد با فرهنگ های مختلف، سطح مالی غیر همسان  و جایگاه اجتماعی مختلف با یکدیگر در این فضا با هم در ارتباط هستند و زمان های زیادی را با یکدیگر می گذارند. طبیعی هم هست،هنگامی که فرد بیشترین  زمان خود را پای این ارتباطات می گذارد دچار یک سستی و کندی در اعمال می شود،تمایلی به فعالیت ندارد پس دچار یک رخوت و گوشه گیری می شود.

این آسیب شناس ارتباطات نوین درباره شبکه های اجتماعی انواع آن بیان کرد:فضاها و شبکه های اجتماعی گستردگی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فن آوری های نوین ارتباطی و از همه مهم تر تغییرات گسترده ای که نسبت به گذشته پیدا کرده است، برقراری ارتباط ساده و راحتر شده است .در گذشته شما برای ارتباط در چنین فضاهای شما نیاز به یک رایانه و اینترنت های کابلی  داشتید اما در حال حاضر  از طریق گوشی ها همراه می شود در هر جای از دنیا با دیگران ارتباط بر قرار کرد.

وی به تغییر سبک زندگی در خانواده های ایرانی اشاره کرد گفت: افراد در گذشته سعی می کردند کسی از زندگیشان سر در نیاورد،خانه حریمی بود که هر کسی حق پا گذاشتن در آن را نداشت،اما امروزه می بینیم افراد نوع چیدمان منزلشان،نوع پوشش و آرایش، لباس و خصوصی ترین مسائل خودشان را  در این شبکه ها نشر می دهند،حریم خصوصی از بین رفته است.

مهم ترین نکته این است که چون این شبکه ها مگو های زندگی افراد اجتماع نشان می دهند  باعث  می شود اختلافات طبقاتی به چشم بیاید که امر باعث می شود فرد خودش را با دیگران که از سطح رفاه بیشتری برخودار هستند مقایسه کند و به این نتیجه برسد که زندگی مطلوبی ندارد.

ایمانی خاطر نشان کرد: غالبا افراد در این جهان  زندگی دیگران را مورد رصد قرار می دهند ،  خودشان را با فرد دیگر مورد مقایسه قرار می دهند و در بیشتر مواقع این مقایسه با طبقات بالاتر هستند  و به این جمله معروف می رسد که من چه چیزی کمتر از او دارم.

بیشتر اشخاص از دیدن زندگی های لوکس و موفقیت افراد احساس سرخوردگی و شکست می کند که همین به بروز افسردگی دامن می زند.

این روان شناس با اشاره به متن ها و تصویری که در این شبکه دست به دست می شود گفت:  فرد در این شبکه ها  چون احساسات خود را به اشتراک می گذارند و بیشتر این مطالب هم حاوی شکست ها و ناکامی در زندگی روزمره شان است، خوانندگان این مطالب با فرد همزاد پنداری می کنند و با او احساس مشترک پیدا می کنند

ایمانی به نقش پر رنگ جوانان و نوجوانان در این شبکه ها و فضاها اشاره کرد و گفت: جوانان و نوجوانان در اینگونه فضاها سرمایه گذرای عاطفی بیشتری نسبت به سایر گروهای  سنی بیشتر است و احساس وابستگی زیادی به این دوستان نادیده دارند و  بیش از بقیه افراد دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

وی تاکید کرد: پنهان ماندن، نادیده شدن و  یا احساس طرد شدن در شبکه های اجتماعی اعتماد به نفس  افراد را کاهش می شود و به آنها لطمه می زند و موجب افسردگی می شود.