Gerdab.IR | گرداب

دیپلماسی وب‌محور، سخت‌تر از جنگ

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴

فرمانده قرارگاه سایبری صدا و سیما گفت: هزینه تحمیل شده از راه دیپلماسی وب محور به کشورها در مقابل تهاجم سخت سایبری بسیار سنگین تر است.

به گزارش گرداب، محمد حسن فیروزی فرمانده قرارگاه سایبری صدا و سیما با اشاره به نقش پررنگ فضای مجازی در روابط  بین الملل عنوان داشت: امروزه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اعتقادات یک ملت را می‌توان تحت تاثیر قرار داد و حتی آنها را تغییر داد. از این رو مبحث نو ظهور"دیپلماسی وب محور" یکی از جدیدترین نوع تهدیدات در عرصه فضای مجازی به حساب می‌آید.

وی در تشریح واژه دیپلماسی وب محور گفت: این موضوع که نوع جدیدی از تهدیدات علیه ارزشهای یک کشور به حساب می‌آید با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی اعتقادات، ارزشها و هنجارهای یک ملت را مورد هدف قرار می‌دهد و نیز ایجاد نارضایتی اجتماعی در بین توده مردم بعد جدیدی از این نوع تهدیدات جدید است که موجب می‌شود قدرت چانه زنی یک کشور در عرصه روابط بین الملل کاهش یابد که از این روش به عنوان دیپلماسی جنگ نرم یا دیپلماسی وب محور یاد می‌شود.

مهندس فیروزی به ایجاد نارضایتی از این طریق اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از این روش با ایجاد نارضایتی اجتماعی در میان توده مردم  قدرت ریسک پذیری یک کشور هدف قرار می گیرد که در نهایت منجر به تقلیل قدرت یک کشور در ادبیات سیاسی و چانه زنی‌های دیپلماتیک خواهد شد.


این مقام مسئول در مرکز بسیج صدا و سیما به فعالیتهای گستره آمریکا در همین زمینه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال آمریکایی‌ها چندی پیش در زمینه حجاب صفحه‌ای را در یکی از شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده اند که به سه زبان فارسی، انگلیسی و ترکی مقوله بدحجابی را ترویج می‌کند.هدف این صفحه ایران و کشورهای نزدیک به آن و نیز کشورهای اسلامیست که با عناوینی همچون آزادی یواشکی زنان ایرانی، ترویج بدحجابی و تغییر در ارزشها و باورهای ایرانیها درزمینه حجاب هدف اصلی آن قرار گرفته است.

وی به یکی از سوء استفاده های آمریکاییها از عکس های خصوصی مردم در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: آنها عکسها و آلبومهای شخصی افرادی را که در صفحات شخصی خود قرار داده اند در  صفحه ذکر شده قرار می‌دهند و بعد عنوان می‌کنند، این فرد قصد بی حجاب شدن را دارد.

فرمانده قرارگاه سایبری بسیج رسانه ملی در پایان هشدار داد: هزینه جنگ نرم مجازی یا همان دیپلماسی وب محور به مراتب سنگین تر از تهاجم سخت به تاسیسات و زیرساختهای حیاتی کشور است.


انتهای پیام/