Gerdab.IR | گرداب

یک بام و دو هوای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴

آژانس امنیت ملی آمریکا مدعی است در حالی که جاسوسی از کاربران اینترنت و تلفن همراه را ادامه می دهد، استانداردهای خود در زمینه جاسوسی از گوشی های هوشمند را ارتقا داده است.

به گزارش گرداب به نقل از وی تری، هدف از این کار بر اساس گزارش شفافیت جدید منتشر شده توسط این آژانس رعایت حریم شخصی کاربران تلفن همراه عنوان شده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا پس از افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی های افسارگسیخته این نهاد اطلاعاتی از کاربران دنیای مجازی و شبکه های اطلاع رسانی به یکی از بدنام ترین موسسات دولتی در این کشور مبدل شده است.

آژانس مذکور مدعی است در فعالیت های جاسوسی خود بر طبق قانون آزادی یا Freedom Act عمل می کند تا آزادی های مدنی و حریم شخصی شهروندان محترم شمرده شود.

Freedom Act که با امضای اوباما رییس جمهور آمریکا در سال گذشته به قانون مبدل شد جایگزین قانون جنجالی و مورد انتقاد میهن پرستی یا Patriot Act مصوب دوره زمامداری بوش شده و آژانس امنیت ملی آمریکا می گوید رفتارهای خود را بر مبنای این قانون جدید مورد بازنگری قرار داده است.

بر همین اساس آژانس می گوید اجرای برنامه جمع آوری فله ای اطلاعات کاربران تلفن همراه را از تاریخ 28 نوامبر و همزمان با اجرایی شدن Freedom Act متوقف کرده است.

بر طبق افشاگری های ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا PRISM  و  X-Keyscore تنها دو مورد از برنامه هایی بوده اند که از طریق آنها اطلاعات و متادیتای کاربران اینترنت و تلفن همراه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان به طور انبوه جمع آوری می شد. نکته مهم این است که این برنامه ها در مورد همه افراد اجرا می شد، صرف نظر از اینکه آنها شهروند عادی بودند یا فردی مظنون به فعالیت های تروریستی.

با این حال تغییرات یاد شده به معنای توقف یا کاهش سرعت یا حجم فعالیت های جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا نیست و خود این نهاد جاسوسی تصریح کرده که هدف آن بعد از تصویب قانون Freedom Act تغییری نکرده است. این هدف کماکان عبارت است از جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات خارجی و داده هایی در مورد تهدیدات تروریستی بین المللی.

همچنین قرار است آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات و گزارش های آماری در مورد برخی جنبه های فعالیت خود منتشر کند، اما این به معنای اطلاع رسانی به افرادی که از آنها جاسوسی می شود نیست. کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست آژانس چگونه می خواهد شیوه جاسوسی قدیمی خود را کم و بیش حفظ کند و در عین حال به حریم شخصی افرادی که از آنها جاسوسی می شود احترام بگذارد. برخی از آنها این اظهارات را صرفا لفاظی هایی برای کاهش بی اعتباری آژانس امنیت ملی آمریکا تفسیر کرده اند.