Gerdab.IR | گرداب

مخدری از جنس فضای مجازی؛

از کجا بفهمیم اعتیاد به اینترنت داریم؟

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴

بسیاری از روان‌شناسان در تعریف خود از اعتیاد اینترنتی معتقدند هرگاه میزان استفاده از اینترنت به كمتر از 19 ساعت در هفته برسد، فرد به شكل طبیعی از اینترنت استفاده می‌كند.

به گزارش گرداب، این روزها با افراد زیادی روبه‌رو می‌شویم كه ساعت‌های متمادی چشم در صفحه كامپیوتر دوخته‌اند و حتی به بهانه مهمانی‌ یا شركت در جلسه‌ای مهم حاضر نیستند لحظه‌ای از جادوی دیجیتال چشم بردارند.

اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی- اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت است و استفاده‌ی بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌شود.

مخدری از جنس مجازی

 این امر می‌تواند به شكل‌های مختلفی بروز كند كه اعتیاد به بازی‌های كامپیوتری، وبگردی، هك كردن، به روز كردن وبلاگ‌ و ...  از جمله این موارد است. همچنین اینترنت‌گردی بی‌هدف، گوگل‌بازی ، اعتیاد به ویكی‌پدیا، دانلود مطالب بی‌اهمیت، دلبستگی به آلبوم عكس افرادناشناس و خود به نوعی بیماری اینترنتی محسوب میشوند.

باید به این امر توجه داشت که استفاده بیش از حد از تکنولوژی در هر کاری افراط و تفریط  محسوب می شود.

از کجا بفهمیم اعتیاد به اینترنت داریم؟

از معمول ترین معیارهای تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به مواردی نظیر افت تحصیلی شدید، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی، کاهش فعالیت های اجتماعی، معاشرت با اشخاص یا گروههای بزرگتر، خشونت بیش از حد، تغییر عادت های رفتاری، ابتلا به سردردهای عصبی و ...  اشاره نمود. 

این مورد وقتی جدی‌تر می‌شود كه به جای آن‌كه با دوستان و خانواده‌تان صحبت كنید، آنها را از سر خود باز می‌كنید تا تمام وقتتان را صرف صحبت با دوستان اینترنتی كنید. اینها همه علائم یك بیماری شایع و جدید هستند كه درواقع ، به اعتیاد به رایانه معروف است.  این مسئله تنها به اینجا ختم نمیشود بلکه افراد علاوه بر گشت و گذار در شبکه های فضای مجازی نیز با  بازی World of Warcraft در ساعت های طولانی خود را سرگرم میکنند. 

مخدری از جنس مجازی

یکی از علل مهم در شکل گیری مشکل اعتیاد اینترنتی در ایران این است که برنامه ریزی مناسبی برای رفع مشکلات جوانان همچون رفع بیکاری، شرایط مناسب ادامه تحصیل و مشکلات معیشتی جوانان صورت نگرفته است و برنامه ریزان اجتماعی برنامه مناسبی ارائه نکرده اند و در زمینه نحوه استفاده از اینترنت کار فرهنگی صورت نگرفته است. 

 درست است كه همه مردان، زنان و حتی كودكان در سراسر دنیا می‌توانند به كمك ارتباطات اینترنتی به هرآنچه می‌خواهند دسترسی پیدا كنند، اما به اعتقاد روان‌شناسان، معمولا افرادی كه از ضعف شدید در روابط اجتماعی رنج می‌برند یا دچار تشویش ، افسردگی  و.... هستند بیشترین احتمال وابستگی شدید و اعتیاد به دنیای مجازی را دارند. افراد برای دستیابی سریع به اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه‌های مختلف به اینترنت مراجعه می‌كنند؛ زیرا در كوتاه‌ترین زمان ممكن و متنوع‌ترین راه‌ها، اطلاعات دسته‌بندی معتبری در اختیار آنها قرار می‌دهد. از آن جایی که اعضای خانواده‌تان شما را دوست دارند حمایت آنها کمک فراوانی به شما خواهد کرد تا از این وابستگی نجات پیدا کنید. 

مخدری از جنس مجازی

در این میان حتی شما هم می‌توانید با به كارگیری راهكارهایی از تاثیرات منفی استفاده زیاد از اینترنت پیشگیری كنید، البته این بدان معنا نیست كه محیط سایبر را ترك كنید، بلكه از این پس می‌توانید استفاده مناسب‌تری از این فضا داشته باشید. به عنوان مثال بهتر است زمان استفاده خود را در نظر بگیرید و آن را در دفترچه یادداشتی بنویسید.

همچنین زمانی كه كارخاصی ندارید برای چت و وبگردی بیهوده، پشت كامپیوتر ننشینید. یادتان باشد كه اینترنت، بیشتر جنبه كاری دارد تا تفریح و وقت‌گذرانی، بنابراین ‌اگر كارتان ارتباط مستقیمی ‌با اینترنت ندارد بیشتر از 2 بار در روز به آن سر نزنید.  

مخدری از جنس مجازی

نشانه هایی از اعتیاد اینترنتی  

هنگامی که شما نوجوانی را برای خوردن شام صدا می زنید و ساعت ها طول می کشد تا رایانه خود را خاموش کند باید احتمال داد که این فرد به اینترنت معتاد شده است. همچنین افرادی که زمانهای طولانی و متمادی را صرف انجام بازیهای رایانه ای کنند یا در گروههای بحث اینترنتی شرکت می کنند در شمار افراد آلوده قرار می گیرند.

نکته ای که باید به آن توجه جدی شود این است که این افراد درست مثل معتادان به مواد مخدر، بعد از مدتی و در صورت عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت دچار بیقراری، عصبانیت و احساس نیاز می شوند. البته شدت این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.   

مخدری از جنس مجازی


 چند راهکار جهت ترک اعتیاد به اینترنت

 برنامه ریزی برای اوقات فراغت

 قرار ملاقات با دوستان

مطالعه کردن 

راز و نیاز با خدا و اختصاص دادن بخشی به معنویات

ورزش کردن

برنامه ریزی بخشی از وقت خود در کنار خانواده

صله رحم (رفتن به مهمانی و بالعکس) و حتی گرفتن دست یک مستمند میتواند در اعتیاد به  استفاده بیش از حد به اینترنت و دنیای آن در فضای مجازی این مهم را کاهش دهد.   

مخدری از جنس مجازی

اعتیاد به اینترنت و موبایل را جدی بگیریم 

با ورود و ظهور تکنولوژی در زندگی ما تحولات عظیمی در جهان به ویژه زندگی افراد صورت گرفته چرا که اینترنت همیشه همراه ما بوده، هرچیزی که بخواهیم را جستجو می کنیم و یاد می گیریم، پاسخ پرسش هایمان را به راحتی در چند دقیقه پیدا می کنیم، زندگی ما راحت تر و منظم تر شده، حالا هم با وجود اپلیکیشن ها برای همه چیز کارمان راحت تر هم شده است.

چطور باید تعادل را برقرار کنیم؟  

روزانه افراد بسیاری با سر زدن به شبکه های اجتماعی و چک کردن آنها و حتی قرار دادن مطالب صوتی و تصویری در آنها نیز با جهانی فراتر از یک دهکده جهانی در ارتباط هستند و حتی افراد در خصوص موضوعات مختلف همچون سیاسی، اجتماعی، علمی  و روانشناسی و ....مطالبی را منتشر میکنند و آن را به اشتراک میگذارند.

حتی خود من به عنوان یک گزارشگر نیز با همین مسئله مواجه بودم و تنها وقتی یک روز تلفن همراهم را در خانه جا گذاشتم فهمیدم که چقدر از وقتم را در شبکه ای اجتماعی می گذرانم و چقدر دچار کاهش اعتماد نفس، گوشه گیری و در نهایت اعتیاد به اینترنت شدم. برای رفع این مشکل تنها با یک برنامه ریزی کوچک و دقیق برای خودم این مسئله را مدیریت کرده و علاوه بر انجام کارهای شخصی چه در محیط کار و چه در منزل توانستم این مشکل را به تدریج کاهش دهم.