Gerdab.IR | گرداب

عصبانیت سیسکو از دیتاسنتر فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

فیس‌بوک ساخت جدیدترین دیتاسنتر خود را با نام EU2 در ایرلند رسانه‌ای کرد که این موضوع باعث عصبانیت بزرگان شبکه از جمله کمپانی بزرگ سیسکو شده است.

به گزارش گرداب، یک سرویس شبکهٔ اجتماعی برخط است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد به وجود آمد.

در ابتدا نام‌نویسی در این تارنما به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان در آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده‌شد. پس از افزوده‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت.

کاربران برای بهره‌گیری کامل از فیس‌بوک باید در آن نام‌نویسی کنند. پس از نام‌نویسی، امکان ایجاد نمایهٔ شخصی، افزودن دیگر کاربران به فهرست دوستان، فرستادن و دریافت پیام و دریافت آگاه‌سازی از تغییرات دوستان خود فراهم می‌گردد. علاوه بر این موارد، پیوستن به گروه‌های مورد علاقه، یافتن هم‌کاران، هم‌کلاسی‌ها، پسندیدن پستها، بیان دیدگاه و دسته‌بندی دوستان از امکانات دیگر این سیستم است. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی تعداد اعضای این وب‌سایت از مرز ۱ میلیارد نفر گذشت. که به گفتهٔ خود فیس‌بوک ۸٬۷٪ آن‌ها کاربران جعلی هستند. وب‌سایت فیس‌بوک سالیانه ۱۸۰ پتابایت (معادل نیم پتابایت در روز) اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند. این وب‌سایت به ۴۰ زبان دنیا قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند.

در ماه می سال ۲۰۰۵، شرکت اکسل پارتنرز ۱۲٬۷ میلیون دلار و جیم بریر ۱ میلیون دلار در این وب‌سایت سرمایه‌گذاری کردند. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی فیس‌بوک عنوان پراستفاده‌ترین سرویس شبکهٔ اجتماعی را از آن خود کرد و مجلهٔ انترتینمنت ویکلی نیز آن را در صدر لیست بهترین‌های دهه قرار داد.

فیس‌بوک در ۸ ماه می سال ۲۰۱۲ میلادی شروع به فروش سهام خود در نزدک کرد و به یک شرکت عمومی تبدیل شد. این وب‌سایت با درآمد ۵٬۱ بیلیون دلاری در سال ۲۰۱۲ وارد لیست فرچون ۵۰۰ شد و در سال ۲۰۱۳ در ردهٔ ۴۲۶ام قرار گرفت.

فیسبوک در فوریه ۲۰۱۴ شرکت پیامک‌رسانی واتس اپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. این بزرگترین سرمایه‌گذاری فیس‌بوک تا همین تاریخ محسوب می‌شود. برای خرید این شرکت ۴ میلیارد دلار نقد و معادل ۱۲ میلیارد دلار از حق مالکیت خود را پرداخت خواهد کرد و ۳ میلیارد دلار سهام هم بعداً به مالکان و حدود پنجاه کارمند واتس‌آپ تعلق خواهد گرفت.

مارک زوکربرگ در بیانیه‌ای واتس‌اپ را سرویسی «فوق‌العاده با ارزش» توصیف کرد و گفت فکر خرید واتس‌اپ یازده روز پیش از ذهنش گذشته است. او پیش‌بینی کرد کاربران واتس‌اپ از میلیارد نفر خواهد گذشت. پیش از این بزرگترین خرید فیس‌بوک خرید اینستاگرام به قیمت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ بود و اما، این ششمین دیتاسنتر فیس‌بوک برای مدیریت بهتر بر عکس‌ها، ویدئوها و لایک‌های سایت خواهد بود.

اما آنچه سیسکو و سایر بزرگان IT را به‌نوعی عصبانی کرده، استفاده 100 درصدی فیسبوک از فناوری موسوم به Open Compute Project است.

این فناوری، بر مبنای متن‌باز چه در زمینهٔ نرم‌افزاری و چه در زمینهٔ سخت‌افزاری است و 100 درصد پاک محسوب می‌شود و آنچه در ایرلند ساخته خواهد شد بر مبنای انرژی بادی است و با OCP که فیس‌بوک از سال 2011 آن را آغاز کرده، سرورها و انواع سخت‌افزارهای درون دیتاسنتر را بهینه‌سازی کرده و برای عصر اینترنت بر مبنای اوپن سورس و رایگان (لینوکس+اندروید+سیستم موبایل) تعریف کرده است که این موضوع در وهله اول مصرف‌کنندگان بزرگ را قانع کرده تا به‌جای فناوری‌های عرضه‌شده توسط سیسکو و ... درزمینهٔ دیتاسنتر از این فناوری استفاده کنند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، به محیط‌زیست نیز کمک کنند.

این استراتژی فیس‌بوک بازار 141 میلیارد دلاری دیتاسنترها را تکان داده و مایکروسافت نیزقراراست از این فناوری در ساخت دیتاسنترهای خود بهره ببرد و این یعنی ضرر کامل برای سیسکو ، آریستا نت ورکز و شرکا! جالب اینجاست که EU2 از صفرتا صد آن بر مبنای OCP است و علاقه‌مندان در حوزه آی تی می‌توانند گام‌به‌گام از تجربیات فیس‌بوک درزمینهٔ ساخت دیتاسنتر جدید بهره بگیرند.

از سال 2011 بدین سو که فیس‌بوک دیتاسنتر خود مبنی بر OCP را راه‌اندازی کرده، 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است. از طرف دیگر 20 درصد قبض برق خود را کاهش داده و ساختار جدید سخت‌افزاری برای دیتاسنتر خود طراحی و بهره‌برداری کرده است و درنهایت موش و گربه بازی خود با اچ پی را به‌کلی کنار گذاشته است.

منبع: nicefun