Gerdab.IR | گرداب

یک کارشناس فضای مجازی:

رابطه شبکه‌ملی‌اطلاعات و انقلاب‌اسلامی؟!

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

شکل دهی به شبکه ملی اطلاعات به معنای فجر انقلاب اسلامی است و باعث توسعه این شبکه در جهان می شود چون محتوای انقلاب اسلامی جذاب است و رفتار ما، یک رفتار منطبق بر آزادی دینی خواهد بود.

به گزارش گرداب، برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع فضای مجازی بستر معرفی انقلاب اسلامی و با حضور  دکتر حسن نجفی سولاری مدرس دانشگاه و دکتر محمدرضا اصنافی کارشناس فضای مجازی و ابوذر منتظر القائم کارشناس فضای مجازی به روی آنتن رفت.

دکتر حسن نجفی سولاری بهره گیری از فضای مجازی برای انقلاب اسلامی را از دو منظر بررسی کرد و گفت: اول اینکه فضای مجازی به عنوان زیست دوم است که ما آن را پذیرفته ایم  و در آن حرکت می کنیم، محتوا تولید می کنیم، اقدام تجاری می کنیم. از منظر دیگر هم بعنوان موقعیت و فرصتی برای ما است بعنوان رسانه است.

این مدرس دانشگاه افزود: حتی اگر از این منظر نگاه کنیم که این فنآوری، اختراع دیگران است با این حال، فکر می کنم می توانیم در سرزمین دشمن بازی های خوبی را برای هدایت افکار عمومی دنیا داشته باشیم.

در ادامه دکتر محمدرضا اصنافی به از بین رفتن خرده فرهنگ های جوامعی که مصرف کننده محتوای رسانه ای هستند، اشاره کرد و بیان داشت: اگر انقلاب اسلامی و فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی را جزو این فرهنگ ها بدانیم که تحت فشار و هجوم رسانه ای که در طول این مدت در معرض تهاجم بوده، می بینیم فضای مجازی در چند سال اخیر که با تعاملی شدن این فضا به وجود آمده و جوامع در حال شبکه ای شدن هستند، این فرآیند تحت فشار، ظرفیت برعکس کردن جریان را دارد.

این کارشناس فضای مجازی به ادله گفته خود پرداخت و تصریح کرد: ذات فضای مجازی به سمتی است که دیگر مانند رسانه های گذشته مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره آنچنان وابستگی به قدرت تکنولوژیکی وقدرت مالی ندارد. یعنی شما می توانید بدون اینکه سرمایه گذاری های عظیمی را کنید در همان بستری که زمین دشمن است، حضور داشته باشید و بتوانید پیامتان را برسانید.

نجفی سولاری با طرح این سوال که آیا اساسا نیاز است که ما انقلاب اسلامی را در فضای مجازی مطرح کنیم؟ اظهار داشت: این یک ضرورت است، چون انقلاب اسلامی فرآیندی است که قبل از 22 بهمن سال 57، حوادثی رخ داده که همه آنها برای آینده درس است و مسیری را از 22 بهمن تا به امروز طی کرده و آن نیز درس است و اتفاقاتی را می تواند در آینده رقم بزند.

وی افزود: جامعه بشری می خواهد بداند چگونه پدیده ای به نام انقلاب و از طریق یک جامعه متمدن و رهبر مذهبی تبعید شده،  به وجود آمده است.

این مدرس دانشگاه با ذکر این نکته که نیاز ملی ما است که از فضای مجازی برای معرفی انقلاب اسلامی استفاده کنیم گفت: انقلاب اسلامی که خالقش مردم و رهبرش امام خمینی بوده و با آرمان های جهانی این را خلق کرده است، ما ایرانی ها نیاز داریم که انقلاب را حتما معرفی کنیم.

در ادامه ابوذر منتظر القائم مفهوم فضای مجازی را فراتر از آن چیزی که به عنوان اینترنت می شناسیم برشمرد و افزود: اینترنت مساوی با فضای مجازی نیست. فضای مجازی یعنی بکارگیری از تکنولوژی ها و زیرساخت ها تا ما بتوانیم خدمات مختلفی را از آن برای مردم ارائه دهیم. بنابراین فضای مجازی به ذاته تهدید نیست اما اینترنت آمریکایی مطلقا در زمین دشمن و دارای زمین مشخص است.

در ادامه اصنافی متذکر شد: همان مفاهیمی که جزو شعارهای انقلاب بوده است این مفاهیم خط کش ها و معیارهای مناسبی برای اینکه ببینیم وضعیت کنونی ما در فضای مجازی چگونه است. مثلا بحث شبکه ملی اطلاعات در حوزه استقلال می گنجد و در این حوزه عقب هستیم و نه تنها در زمین دشمن داریم فعالیت می کنیم بلکه زمین دشمن را در ساختار کشور خودمان نیز تعریف کرده ایم.

وی به آزادی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه معتقد به مدیریت، سیاستگذاری و حضور فعالانه و با برنامه ریزی هستیم، اما اینکه گمان کنیم همه مردم ایستاده اند که بگویند در فضای مجازی چه کاری را انجام دهند و یا خیر، اشتباه است ومنافی بحث آزادی که جزو شعارهای انقلاب اسلامی است، می باشد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: فکر نکنیم هر رفتاری که مردم در فضای مجازی انجام می دهند، قابلیت مدیریت توسط حاکمیت را دارد، حاکمیت ها و دولت ها چارچوب ها را مشخص می کنند، استراتژی ها را تدوین و اعمال می کنند و مردم هستند که نقش آفرینی می کنند.

نجفی سولاری به فرآیندهایی که از آنها غافل شده ایم و باید با استفاده از فضای مجازی بر روی آن کار کنیم، پرداخت و گفت: یکی از این مسائل، آرمان انقلاب است، در فضای مجازی همه مردم باید بدانند که چرا انقلاب کردیم و این چرایی مهم است. در این فضا باید با ادله قوی و متقن این مسئله در فضای مجازی مطرح شود.

وی افزود: ما باید بگوییم که در این کشور تقسیم قدرت بر چه اساسی بوده و مردم هیچ نقشی نداشته اند و از طرفی باید  مشاهیر انقلاب اسلامی را در فضای مجازی معرفی کنیم و باید بیان کنیم که بعد از وقوع انقلاب اسلامی چه تاثیراتی بر جهان داشته است.

در ادامه منتظر القائم مدیریت پیام را در انقلاب اسلامی مهم ارزیابی کرد و گفت: مدیریت عالی و هوشمندانه امام خمینی باعث می شود تا کنترل ارسال پیام در اختیار بی بی سی قرار نگیرد.

وی افزود: حضرت امام می دانستند که تا وقتی که حکومت طاغوت برقرار باشد، انتقال پیام آل الله و برقراری حکومت اسلام ممکن نیست. امام به سمت الگوی انقلاب اسلامی حرکت کردند تا بتوانند پیام اسلام را به درستی به دست مردم برسانند.

وی تاکید کرد: شکل دهی به شبکه ملی اطلاعات به معنای فجر انقلاب اسلامی است و باعث توسعه این شبکه در جهان می شود چون محتوای انقلاب اسلامی جذاب است و رفتار ما، یک رفتار منطبق بر آزادی دینی خواهد بود و ما شبکه را با همین معیار طراحی می کنیم و منجر به گسترش شبکه وانتقال پیام حق خواهد شد.

اصنافی با ذکر اینکه اگر به شبکه ملی اطلاعات اعتماد عمومی نباشد، شکست می خورد، خاطر نشان کرد: این بحث کاملا بعد نرم افزاری شناختی دارد و اگر مردم نسبت به امنیت شبکه، حریم خصوصی شان و تحمل ارزش های مختلف  در این شبکه مطمئن نشوند، حضور پیدا نمی کنند. بنابراین قبل از اینکه نگاه فنی به این مسئله داشته باشیم باید نگاه نرم افزاری داشته باشیم.

منتظر القائم با رد صحبت های اصنافی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات به معنی بستن و یا محدود کردن چیزی نیست بلکه به معنای اضافه کردن چیزی است که قبلا از آن محروم بوده ایم وقتی قرار است پیامی به مقصد ایران ارسال شود چرا باید از مجرای غیر ایرانی عبور کند و در اینجا  مدیریت پیام در حوزه داخل به ما کمک می کند که اگر نیاز به ارتباط  خارجی هم داریم، ارتباط خارجی با کیفیت مطلوب تر و با هزینه کمتر در اختیار مردم قرار گیرد.

در خاتمه نجفی سولاری در خصوص راهکارهای معرفی انقلاب در فضای مجازی گفت: باید انواع و اقسام مدل های ساختاری را توجه کنیم از انواع بازی های های یارانه ای گرفته تا مستند وانیمیشن تا کار گزارشی و قصه پردازی و اینفو گرایی را داشته باشیم.

شایان ذکر است، برنامه "گفت‌و‌گوی اجتماعی" هر شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می شود و و فایل صوتی آن برای علاقمندان در تارنمای شبکه موجود است.

منبع:رادیو گفت و گو