Gerdab.IR | گرداب

تراشه‌ای برای همه‌گیری اینترنت‌اشیا

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

دانشمندان دانشگاه ام آی تی، موفق به طراحی یک تراشه باکیفیت شده اند که به محصولات همراه امکان می دهد الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی را اجرا کنند و با دنیای اینترنت اشیا سازگار شوند.

به گزارش گرداب به نقل از دی ان ای، این تراشه ها اجرای شبکه های عصبی مشابه با شبکه های عصبی مغز انسان را تسهیل می کنند. شبکه های مجازی یاد شده حاوی واحدهای ساده پردازش اطلاعات هستند که در مغز انسان ها هم نمونه هایی از آنها موجود است.

تا به حال تراشه های متنوعی برای تقلید از این نوع شبکه ها عرضه شده بود، نمونه‌های جدید آنها هم که بر روی محصولات همراه نصب می شوند می توانند تا 200 هسته مرکزی داشته باشند و همراه با واحدهای متناسب پردازش یک شبکه توزیع اطلاعات پردازش شده را به وجود آورند.

تراشه جدید عرضه شده توسط دانشگاه ام آی تی، قادر به اجرای قدرتمندانه شبکه های عصبی مذکور است که کارآیی آن از تراشه های قبلی همراه موسوم به mobile GPU ده برابر بیشتر است. در نتیجه می توان از وسایل همراه مجهز به این تراشه برای انجام فعالیت های سنگین هوش مصنوعی یا اجرای الگوریتم های آموزش خودکار به رایانه ها و ... استفاده کرد.

مزیت این کار بی نیازی از انتقال و آپلود دستی اطلاعات به منظور به روز کردن سیستم های همراه و فرایندهای در حال اجرا بر روی آنهاست.  این فرایند که به آموزش دقیق یا Deep learning شهرت یافته تر زمینه های مختلفی مانند شناسایی اشیا، شناسایی چهره و صدا و ... کاربرد دارد.

با افزوده شدن Deep learning به گوشی های همراه یا دیگر محصولات همراه می توان بدون دسترسی به وای – فای هم از قابلیت های متنوعی بهره مند شد، زیرا سیستم از هوش کافی برای فهم خودکار و اجرای بسیاری از فرایندها برخوردار است.

تراشه جدید که 'Eyeriss  نام دارد بر روی خودروها، لوازم خانگی، در سازه های مهندسی، کارخانه ها و ... و در کنار حسگرهای ارسال کننده داده و اطلاعات به سرورهای شبکه ای هم قابل استفاده است و لذا در آینده در دنیای اینترنت اشیا هم نقش مهمی ایفا خواهد کرد.