Gerdab.IR | گرداب

گزارش ویژه؛

اینستاگرام چشم‌مسلط بر جهان!/ چرا مالک فیس‌بوک برای خرید این شبکه‌اجتماعی یک‌میلیارد دلار هزینه کرد؟!

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

فیسبوک در سال 2012 اینستاگرام را در ازای پرداخت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. چند روز قبل از این اتفاق گفته می‌شد که اینستاگرام ارزشی برابر 500 میلیون دلار دارد، چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود 300 میلیون دلار برآورد می‌شد و حدود یک سال قبل ارزش اینستاگرام را تنها 100 میلیون دلار تخمین می‌زدند.

گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که امروزه در ایران و سایر کشورهای جهان طیف وسیعی از مخاطبان را در برگرفته است. بازیگران سینما و تلویزیون، ورزشکاران، خواننده­ ها، مجریان تلویزیونی، سیاستمداران و... مشتریان ثابت این اپلیکیشن هستند و روزانه تصاویر شخصی خود را در بانک­ های اطلاعاتی مجهولی به اشتراک می­ گذارند. اینستاگرام به لحاظ طراحی نسبت به سایر شبکه ­های اجتماعی پرکاربرد این روزها از شیوه خاصی بهره برده است، برگ برنده این اپلیکیشن توجه صرف به اشتراک تصاویر است و متن و ویدئو به مقدار قابل توجهی محدود شده است. دیگر ویژگی مهم این اپلیکیشن فالو کردن (دنبال کردن) افراد مختلف و دسترسی به آرشیو تصاویر منتشر شده آنها است.

اینستاگرام به وسیله کوین سیستروم، مایک کریگر و میشل برزیل خلق و در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. کوین سیستروم نفر اول اینستاگرام در سال 1983 در هالیستون ماساچوست به دنیا آمد. مادر و پدر کوین مسیحی صهیونیست و از اعضای کلیسای هنکاک در شمال غرب بوستون آمریکا می­ باشند. کلیسای مذکور را پائولین بیلی هنکاک تاسیس کرد. وی یک راهبه مسیحی بود که به علت اختلافات در تفکرات نسبت به الوهیت خدا از کلیسا طرد شد.

سیستروم در سال 2006 از دانشگاه استنفورد با مدرک کارشناسی در علوم مدیریت و مهندسی فارغ التحصیل شد. در دانشگاه استنفورد او عضو انجمن برادری Sigma Nu   می­ شود. انجمنی که یک انجمن مخفی فراماسونری است و از گستردگی بالایی در سطح آمریکا برخوردار است. سیستروم بعدها در این انجمن به مقام شوالیه قدرت رسید.

کوین به عنوان یکی از دوازده دانشجویی بود که به شرکت در برنامه میفیلد، بورسیه بسیار معتبر در دانشگاه استنفورد انتخاب شد. وی دوره کارآموزی خود را در Odeo، شرکتی که در نهایت منجر به توییتر شد، گذراند.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه استنفورد، پای او به گوگل به عنوان یک مدیر بازاریابی باز شد. مدتی بعد از گوگل خارج شد و به توصیه همکاران سابق­اش در گوگل، در سال 2010 شرکت خود را تاسیس کرد.

سیستروم فهمید که می­ تواند ایده ترکیب اطلاعات محلی قابل فهم با بازی­­های اجتماعی محبوب را به اجرا برساند. او نمونه اولیه از آنچه که بعدها Burbn نامیده شد را در یک مهمانی با موسسان شرکت Andreessen Horowitz، مارک اندرسون و بن هورویتز مطرح کرد. شرکتی که با سرمایه گذاری 4 میلیون دلاری در 45 پروژه نوظهور مانند Twitter در آن زمان به فرشتگان سرمایه­ گذاری مشهور شده بودند. پس از جلسه اول، سیستروم تصمیم به ترک شغل خود می­گیرد تا Burbn را به عنوان یک شرکت ثبت کند. در عرض 2 هفته از ترک شغل خود 500،000 دلار بودجه را از زوج اندرسون و هوروویتس دریافت می ­کند.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
مارک اندرسون یکی از دو موسس شرکت اندرسون هوروویتس ارتباط تنگاتنگی با مارک زاکربرگ دارد

جالب است بدانید اندرسون هوروویتس با مشارکت در پروژه­ های بسیاری در زمینه شبکه­ های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر و ... در سال 2011 در رتبه دهم سرمایه­ گذاران تکنولوژی از طرف مجله فوربس اعلام می­ شود. Skype یکی دیگر از زمینه­ های سرمایه گذاری این شرکت است که در سال 2011 با قیمت 8.5 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شد.

سیستروم و مایک کریگر که قبل از این در استنفورد با هم آشنا شده بودند Burbn، را ساختند. محصولی که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می­ داد: بررسی در مکان­ ها، برنامه­ ریزی، کسب امتیاز برای دیدن مداوم دوستان، ارسال تصاویر و امکانات بسیار دیگر. با این حال، آنها فهمیدند که Burbn موجود ویژگی­ های بسیار زیادی دارد و کاربران نمی­ خواهند که از یک محصول پیچیده استفاده کنند. آنها تصمیم گرفتند تا روی یک سری از ویژگی­ های خاص مانند اشتراک­ گذاری تصاویر تمرکز کنند.

توسعه Burbn به ایجاد اینستاگرام منجر شد، واژه "Instagram" از دو کلمه "instant" و "telegram" تشکیل شده است. محصولی که یک ماه پس از راه اندازی، تا 1 میلیون کاربر عضو آن شدند. یک سال بعد، اینستاگرام به بیش از 10 میلیون کاربر دست یافت. در آپریل سال 2012 اعلام شد که 30 میلیون اکانت در اینستاگرام به ثبت رسیده است.

از جولای سال 2011، 100 میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شدند که این تعداد در اوت سال 2011 به 150 میلیون رسید. در ماه می‌سال 2012 در هر ثانیه 58 عکس در اینستاگرام آپلود می‌شد و در هر ثانیه یک کاربر به کاربران اینستاگرام اضافه می‌گشت و تعداد عکس‌های آپلود شده به بیش از یک میلیارد رسید.

در 27 فوریه سال 2013، دو سال و نیم بعد از شروع به کار اینستاگرام، این شبکه‌اجتماعی اعلام کرد که بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد. در 9 سپتامبر سال 2013 نیز این تعداد به بیش از 150 میلیون کاربر فعال رسید.


خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با مبلغ 1 میلیارد دلار

فیسبوک در سال 2012 اینستاگرام را در ازای پرداخت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. چند روز قبل از این اتفاق گفته می‌شد که اینستاگرام ارزشی برابر 500 میلیون دلار دارد، چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود 300 میلیون دلار برآورد می‌شد و حدود یک سال قبل ارزش اینستاگرام را تنها 100 میلیون دلار تخمین می‌زدند.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!

مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک، اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار یعنی چیزی حدود دو برابر ارزش تخمینی آن خریداری کرد. وی در وبلاگ خود دلیل این کار را این‌گونه شرح می‌دهد:

«این امر نقطه عطفی برای فیس‌بوک است. چرا که این برای نخستین بار است که ما یک محصول و شرکت را با کاربرانی به این تعداد زیاد خریداری می‌کنیم. ما قصد نداریم تا کارهایی این چنین را به دفعات انجام دهیم. اما انجام این کار به این دلیل است که ارائه بهترین تجربه به اشتراک‌گذاری عکس یک از دلایلی است که عده زیادی از مردم مشتاق استفاده از فیس‌بوک هستند و ما بر این عقیده هستیم که ادغام این دو شرکت (فیس‌بوک و اینستاگرام) ارزش بالایی دارد.»

اما به عقیده اُم مَلیک (Om Malik)، فیس‌بوک برای اولین بار از زمان فعالیت خود احساس خطر کرده بود چرا که یک رقیب قوی را در مقابل خود می‌دید. فیس‌بوک ذاتا برای استفاده و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها ایجاد شده بود و اینستاگرام نقطه ضعف فیس‌بوک که همان به اشتراک‌گذاری عکس‌ها در موبایل بود را یافته و به آن حمله کرده بود.

در کل می‌توان دلایل زیر را برای خرید اینستاگرام به دو برابر ارزش حقیقی آن توسط فیسبوک ذکر کرد:

1 - فیس بوک به هیچ وجه نمی‌خواست رقیب دیگری دست به چنین اقدامی ‌بزند.

2 - نرم‌افزار تلفن همراه فیس‌بوک بسیار ضعیف‌تر از اینستاگرام بود و توانایی رقابت با آن در تسخیر تلفن‌های همراه را نداشت.

3 -  فیس‌بوک وارد دوران میانسالی خود در نرم‌افزار‌ها شده بود و در حال از دست دادن کاربران خود به سمت اینستاگرام بود.

4 - مقصود بسیاری از افراد در استفاده از فیس‌بوک مشاهده عکس دیگر افراد بود و اینستاگرام روش بهتری برای مشاهده عکس بود.

5 - استفاده از اینستاگرام برای کاربران ساده‌تر از فیس‌بوک بود.

6 - اینستاگرام دارای فیلتر‌های بیشتری برای ویرایش عکس نسبت به فیس‌بوک بود.

7 -  فیس‌بوک میل داشت یک نسخه مجلل‌تر از خود و باب میل نسل‌های امروزی را در اختیار داشته باشد.

8 - فیس‌بوک از قدیمی‌شدن خود هراس داشت و طبق گفته نیک بیلتون (Nick Bilton) و سومینی اسنگوپتا (Somini Snegupta) در نیویورک تایمز، شرکت‌های محبوب و جوان در زمینه فناوری هیچ نیستند اگر احتیاط فناپذیری خود را نکنند. بنابراین برای عقب نماندن از روند پیشرفت اینستاگرام را خریداری کرد.

سیستروم پس از فروش اپلیکیشن محبوبش به فیس‌بوک از طرف مالک جدید مارک زاکربرگ همچنان در سمت مدیریت اینستاگرام باقی ماند. همکاری معناداری که به نظر می­ رسد این دو عنصر سیستم ­های جاسوسی را برای سلطه اطلاعاتی بر جهان همچنان کنار هم نگه دارد.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
کوین سیستروم، مارک کریگر و مارک زاکربرگ


گاردین پس از خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با این تیتر از سیستروم استقبال می­ کند: " کوین سیستروم، مرد دید اینستاگرام، حالا چشم­ های مسلط بر جهان است، مردی که اپلیکیشن اشتراک تصاویر خود را با قیمت یک میلیارد دلار در سن 28 سالگی به فیسبوک فروخت".


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!

پشت پرده افرادی مانند کوین سیستروم، مایک کریگر، زاکربرگ و افرادی از این دست قطعا نمی ­تواند مراکز صرفا علمی و یا تجاری باشد.

این سوال به ذهن خطور می کند که چگونه چنین افرادی بلافاصله پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه قادر شده ­اند اپلیکیشن ­های قدرتمندی مانند فیسبوک و اینستاگرام را تولید کنند؟ آیا آنها به تنهایی و با استفاده از دانش و استعدادی که داشته­ اند توانسته­ اند صاحب بزرگترین شرکت­ های فناوری اطلاعات در دنیا شده و به ثروت­ افسانه­ ای دست پیدا کنند؟

ارتباطات بعضاً آشکار مدیران شبکه­ های اجتماعی تحت مدیریت آنان با روسای کشورهای غربی پرده از حقایق بزرگی بر می­ دارد؛ کوین سیستروم نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی در تصویری کنار دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دیده می­ شود. حتی سیستروم ارتباط بسیار نزدیکی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه دارد.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
دیوید کامرون، کوین سیستروم و مسئول دفتر اطلاعات نخست وزیری انگلیس


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
سیستروم مدیر اینستاگرام در دفتر کار فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه

کوین سیستروم و زاکربرگ به مانند تمامی مدیران شرکت­ ها و موسسات آمریکایی ارتباط تنگاتنگی با لابی ­های صهیونیستی دارند به طوری که صهیونیست­ ها به مارک زاکربرگ مالک فیس بوک، واتس آپ و اینستاگرام لقب «پسر خوب یهود» و «امید غلبه تفکر یهود بر جهان» را داده ­اند.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در کنار مارک زاکربرگ مالک اینستاگرام


وضعیت اینستاگرام در ایران

اینستاگرام کمی با تاخیر وارد ایران شد. ابتدا اینستاگرام بر روی سیستم عاملIOS شرکت اپل ارائه شد که به علت کم بودن دستگاه‌های آیفون کاربران کمی در ایران کاربران کمی توانستند عضو این شبکه شوند. اما رفته‌رفته با زیاد شدن آیفون‌ها و همچنین انتشار این برنامه در سیستم‌عامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد ایرانیان عضو این شبکه وجود ندارد. بدون شک فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسان و بی‌دردسر آن در ایران و مهم­تر از آن جوان بودن جامعه ایرانی را می‌توان به عنوان مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانی‌ها از این شبکه اجتماعی دانست، جالب توجه است که با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یوتیوب و استقبال مردمی از اینستاگرام را دوچندان کرد. البته می‌توان نقص اینترنت‌های ارائه‌شده روی تلفن‌های همراه را هم به عنوان دلیلی برای کمتر بودن میزان مشارکت ایرانی‌ها نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دیگر در این شبکه ‌اجتماعی عنوان کرد.


اینستاگرام سومین اپلیکیشن محبوب ایرانی­ ها

بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان، وابسته به جهاد دانشگاهی که در آذرماه 94 انجام داده است، اینستاگرام بعد از تلگرام و واتس آپ سومین اپلیکیشن محبوب در بین شبکه­ های اجتماعی در ایران است.

منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!
اینستاگرام رتبه سوم استفاده از اپلیکیشن ­ها را در ایران دارد


بازیگران ایرانی پرچم­داران اینستاگرام در ایران

بهنوش بختیاری با بیش از 3 میلیون، الناز شاکردوست 2.8میلیون و مهناز افشار 2.7 میلیون فالوور نفرات اول تا سوم اینستاگرام در ایران هستند.


اقدام قابل تامل مدیران اینستاگرام در حذف صفحات سیاسی و مذهبی پر مخاطب ایرانی

· اینستاگرام در 14 خرداد 1394 همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، پرطرفدارترین حساب کاربری مرتبط با امام خمینی(ره) با 100 هزار دنبال کننده را حذف کرد که چند روز بعد با اعتراض شدید کاربران مجبور به باز کردن صفحه شد.

· مدیریت اینستاگرام صفحه گروه "انیمیشن فاطمه الزهرا(س)" در مهرماه سال جاری برای بار دوم و بدون هر گونه هشدار قبلی حذف کرد.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!


· صفحه "عاشق مبارزه با اسرائیل" در اینستاگرام دو بار حذف شد و برای سومین بار این صفحه توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری راه اندازی شد.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!

· در آبان 94 اینستاگرام اکانت رسمی سید حسن نصرالله را بست. بستن شدن این صفحه در پی درج ویدئوهای سخنرانی نصرالله و اعلام حمایت ایشان از انتفاضه سوم مردم فلسطین رخ داد.


آسیب­ های اجتماعی اینستاگرام بر سبک زندگی ایرانی اسلامی

به دلیل ویژگی­ های منحصر به فردی که اینستاگرام در به اشتراک گذاشتن تصاویر دارد، باعث می­ شود تا شرکت­ های تجاری، افراد مشهور، افراد حقوقی، حقیقی و ... به داشتن یک حساب کاربری ترغیب شوند، تا با طرفداران، مشتریان و دنبال­ کنندگان­شان ارتباط نزدیک­تری داشته باشند. چون شما دیده می­ شوید حتی اگر فرد شناخته شده­ ای نباشید می ­توانید با قبح شکنی و انتشار تصاویری هنجارشکنانه بر سر زبان ­ها بیفتید.


منتشر نشود/// اینستاگرام چشم مسلط بر جهان!

نتایج چنین رویکردی عبارت است از:

- قبح شکنی: درج تصاویر برهنه و نیمه برهنه که باعث می­ شود ترس از انتشار چنین تصاویری در جامعه ریخته شده و به امری عادی تبدیل شود.

- الگوگیری: از آنجایی که مخاطب شبکه اینستاگرام قشر جوان هستند با مشاهده چنین تصاویری آن­ ها را ایده آل­ های خود فرض کرده و در جهت شبیه شدن به آن­ها تلاش می­ کنند.

- مهمترین آسیب اینستاگرام و چنین شبکه­ هایی بر جامعه ایرانی از هم پاشیدن خانواده­ ها است. انتشار تصاویر خصوصی افراد با وضع نامناسب سبب می­ شود تا مردان و زنان به نوعی به بی ­بند و باری سوق پیدا کنند. پاشیده شدن خانواده­ ها با به راه افتادن موج ­هایی که ترویج تجمل و بی­ عفتی را در جامعه باب می ­کنند اثر مستقیم اپلیکیشن سیستروم و مالک صهیونیست آن زاکربرگ می ­باشد.

دوربین­ های سازمان­ های جاسوسی اکنون وارد تمام مکان­ های شخصی و غیر شخصی ما شده است و ما به راحتی تصاویرمان را در اختیار این سرویس­ های اطلاعاتی قرار می­ دهیم. حالا چشم­ های «پسر خوب یهود» مسلط بر زندگی ما شده است.