Gerdab.IR | گرداب

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ICT:

سه جویشگر ملی شکل گرفت

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از انعقاد ۱۵ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های ایرانی در قالب طرح جویشگر بومی خبر داد.

به گزارش گرداب، مجید توکل با بیان اینکه یکی از اهداف مهم طرح جویشگر بومی، شناسایی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و بررسی چالش‌ها و مشکلات این شرکت‌ها است، گفت: این طرح به دنبال کمک به حل مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه جویشگر بومی است تا بتوانند به یک سطح بلوغ و استقلال برسند.

عضو شورای راهبری طرح جویشگر با تاکید بر اهمیت این طرح، اظهار داشت: متاسفانه برخی از شرکت‌ها به‌ واسطه عدم اطلاع کافی از فعالیت‌های طرح، دچار سوء‌برداشت شده‌ و اظهار کرده‌اند که طرح جویشگر از اولویت‌های کشور نیست و هزینه‌های آن توجیه اقتصادی ندارد.

وی علت این سوء برداشت را بی‌توجهی و ناآگاهی از واقعیت‌های این طرح دانست و عنوان کرد: هدف اولیه ما شناسایی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات، بررسی چالش‌ها و مشکلات این شرکت‌ها و هچنین حل مشکلات آنها تا جایی است که این شرکت‌ها به یک سطح بلوغ و استقلال برسند.

او افزود: هدف بعدی طرح، شناسایی سرویس‌های مورد نیاز مردم در بخش جویشگر و ایجاد و توسعه خدماتی است که در حال حاضر در داخل کشور ارایه نمی­‌شود. برای این منظور طی بررسی‌هایی به این نتیجه رسیدیم که طرح جویشگر اولویت‌ دارد و لازم است که مطرح شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، منشور طرح تهیه و نقشه‌ راه آن ترسیم شد و با مشخص شدن مسیر، به مستندسازی و سیاست‌گذاری پرداخته سپس در گام بعدی سرویس‌های ضروری را مشخص کرده و اولویت ارایه آنها نیز در سه سال متوالی تعیین شد.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی این وزارتخانه در ادامه با برشمردن سرویس‌های سال نخست طرح اعم از "جویشگر متنی، سرویس جویشگر تصویری، سرویس جویشگر نقشه و مترجم ماشینی"، گفت: برای شناسایی جامعه کسب‌وکار و فعالان این زمینه فراخوانی داده شد و حدود 93 شرکت در فراخوان شرکت کردند که در یک فرآیند دقیق، شرکت‌ها از جنبه‌های مختلف (توان فنی، توان اجرایی و کسب‌وکار) بررسی شده، از میان 93 شرکت، 71 شرکت حداقل شرایط مشارکت در طرح جویشگر و قابلیت انجام پروژه‌های فراخوان شده را کسب کردند.

توکل افزود: این موضوع نشان‌دهنده وضعیت بلوغ شرکت‌های خصوصی موجود است چرا که از این 71 شرکت، بیش از 50 درصد بلوغ محصول-شرکت یعنی تمام اجزای درونی لازم مانند کنترل پروژه، کنترل هزینه، چشم‌انداز و اینکه بدانند به کجا می‌خواهند برسند را نداشتند.

عضو شورای راهبری طرح جویشگر بومی با تاکید بر حمایت از شرکت‌ها تا رسیدن به بلوغ لازم، به شفاف‌سازی درباره بودجه تعیین شده برای این طرح، پرداخت و گفت: امکان همکاری با همه شرکت‌ها در چارچوب این طرح وجود دارد و از میان همه شرکت‌ها، فقط سه شرکت با بنیه دولتی به وجود آمده و رشد کرده‌اند که یکی با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و دو شرکت دیگر نیز با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به وضعیت کنونی ارتقا یافته‌اند.

توکل با بیان اینکه در شورای راهبری طرح جویشگر اعلام شد که تاکنون هر قراردادی با این شرکت‌ها منعقد شده مورد قبول است و به تعهدها همان‌طور که بوده عمل می­‌کنیم، افزود: پس از اتمام قراردادهای جاری، لازم است مطابق با سیاست‌های شورا، فعالیت‌های این شرکت‌ها ادامه پیدا کرده و یک حد کف و سقفی برای حمایت تا جاییکه شرکت‌ها توانایی کار در بازار را پیدا کرده و فعالیت خود را بدون کمک دولتی ادامه دهند، تعیین ‌شود.

وی سپس با بیان اینکه دفتر کنترل پروژه یا مدیریت طرح در ارتباط با طرح جویشگر، یکسری گزارش‌های دوره‌ای درباره کنترل پیشرفت و رصد طرح ارایه می‌کند، اظهار داشت: این دفتر موظف است نقاط ضعف و تهدیدهایی که طرح را هدف قرار داده است، شناسایی و جهت رفع این ضعف‌ها و تهدیدها راهکار ارایه کند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی یکی از چالش‌های بخش خصوصی را عدم تمایل برای همکاری مشترک برشمرد و گفت: در این باره آنها را به همکاری در ارایه یک پیشنهاد و سرویس قوی، به منظور پوشش نقاط ضعف یکدیگر دعوت می‌کنیم و به دنبال حذف یک شرکت از دور فعالیت نیستیم.

عضو شورای راهبری طرح جویشگر اظهار داشت: به طور کلی، سیاست طرح حمایت از بخش خصوصی به منظور رشد این بخش بوده و نخستین گام هم، آگاهی دادن به بخش خصوصی است.

توکل داشتن برنامه کسب‌وکار، رعایت استانداردها، چشم‌انداز و ماموریت را از ضروریات دانست و گفت: به این ترتیب محیطی ایجاد می شود که شرکت‌ها در آن به رشد رسیده و می‌توانند خدمات مورد نیاز و انتظار جامعه را ارایه داده و با اتکا بر خودشان، ادامه حیات داده و در راستای رشد اقتصادی جامعه گام بردارند و در نهایت به اشتغال‌زایی و رفاه عمومی مردم و رشد اقتصادی جامعه کمک کنند.