Gerdab.IR | گرداب

شکستن قفل نرم‌افزاری، یک چالش تمام‌ عیار

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

برای اولین بار مسابقه امنیت سایبری در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی به صورت روزانه برگزار می شود.

به گزارش گرداب، برای اولین بار مسابقه امنیت سایبری در سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی به  صورت روزانه برگزار می شود.

اهداف مسابقه امنیت سایبری

این مسابقه با هدف آشنایی مخاطبان با حوزه های امنیت سایبری و همچنین شناسایی استعدادهای جدید و به روز در این حوزه به صورت روزانه از جمعه 23 بهمن ماه لغایت 27 بهمن ماه همزمان با برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار می گردد.

شرکت کنندگان می توانند از ساعت 9 صبح 26 بهمن ماه به وب سایت ctf.seraj.ir مراجعه کرده و فایل چالش را دریافت کرده و بعد از بدست آوردن جواب سوالات، پاسخ خود را به آدرس ایمیل ctf@seraj.ir  ارسال کنند.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان به منظور اطلاع از چالش های روزانه و همچنین شرایط شرکت در مسابقه به آدرس ctf.seraj.ir مراجعه کنند.

همچنین به افرادی که در مسابقه روزانه امنیت سایبری شرکت کنند و جواب صحیح دهند به قید قرعه یک سکه تمام بهار آزادی اهداء خواهد شد. همچنین به هر کدام از شرکت کنندگانی که حداقل به 3 سوال پاسخ صحیح دهند، یک آی پد نیز اهداء خواهد شد.

چالش روز چهارم

شاید بتوان گفت مهندسی معکوس تعریف چندان دقیقی ندارد! ولی این علم به طور عمده در استفاده‌های تجاری و نظامی به کار می‌رود و هدف آن استنباط پارامترهای طراحی یک محصول موجود بدون داشتن دانش کافی در زمینه‌ی تولید آن محصول و فقط با پیمودن فرآیند معکوس و به کارگیری تکنیک‌های مشابه می‌باشد.

در چالش امروز، شرکتی برای یکی از کارهای خود نرم‌افزاری گران‌قیمت نیاز دارد. به‌خاطر مسائل تحریم و هزینه‌ی گزاف آن نرم‌افزار، امکان تهیه‌ی آن تقریبا وجود ندارد. کارشناسان توانسته‌اند یک نسخه از این نرم‌افزار را که فاقد محوز کاربری یا لاینس است به‌دست آورند. در واقع یک پرونده‌ی اجرایی ویندوزی در اختیار شما قرار گرفته است، و در مورد چگونگی عمل‌کرد برای تصدیق لاینس آن چیزی نمی‌دانیم!

ماموریت شما پیکارجویان در این چالش، بررسی نحوه‌ی عمل‌کرد این برنامه‌ است، به نحوی شما می‌بایست پس از طی فرآیند مهندسی معکوس این نرم‌افزار بتوانید یک لایسنس برای این نرم‌افزار تولید کنید.

برای آن‌که برنامه با نام کاربری مورد نظر ما ثبت (register) شود، در این پیکار، یک مجوز معتبر برای کاربر CTF-Seraj پیدا کنید.

چگونگی ارسال پاسخ چالش

در پاسخ به این پیکار باید تکنیک‌ها و روش‌های مهندسی معکوس را توضیح داده و در متن پاسخ به آن‌ها اشاره کنید. مانند چالش‌های پیشین، پس از حل مساله و دست‌یابی به پاسخ، تمامی پرونده‌ها را داخل پوشه‌ای به نام ans_chall_4 قرار داده و پس از فشرده کردن آن با قالب زیپ به نشانی رایانامه‌ی مسابقه، ctf@seraj.ir ارسال فرمایید. موضوع این رایانامه باید نام چالش باشد، در پایان نیز نام و شماره‌ی تماس خود را درج نمایید.

زمان ارسال پاسخ

مدت زمان ارسال پاسخ برای پیکار چهارم، از ساعت 9 صبح روز دوشنبه 26 بهمن‌ماه تا 21 شب روز سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه است، به پاسخ‌های ارسالی پس از بازه‌ی بیان شده ترتیب اثر داده نخواهد شد. ممکن است مدت زمان مسابقه تمدید شود، از این‌رو این صفحه را مجدد بازبینی نمایید.