Gerdab.IR | گرداب

تقی‌پور:

برخی مسئولان باور ندارند که شبکه ملی اطلاعات یک برگ برنده است

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

رئیس سابق مرکز توسعه اطلاعات و فناوری‌های دیجیتال با انتقاد از سهل‌انگاری در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: سهم تولید محتوای فضای مجازی در بودجه چقدر است؟

به گزارش گرداب، حسن نجفی سولاری در نشست سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در خصوص چرایی و چگونگی وجود و حضور در اینترنت اظهار داشت: در این خصوص چند گروه فکری در کشور داریم.

وی ادامه داد: گروه اول معتقدند که اینترنت مانند زیست‌بوم دومی است که باید مانند اقتصاد آزاد گذاشته شود تا در این رهاشدگی تعادل خود را پیدا کند. گروه دوم می‌گویند اینترنت مانند ماشینی است که برای استفاده از آن باید قوانین راهنمایی و رانندگی را بدانیم چرا که در این سیستم تصادف، گرفتاری یا حتی مرگ قطعی خواهد بود و ما مسئول حضانت از مردم هستیم.

رئیس سابق مرکز توسعه اطلاعات و فناوری‌های دیجیتال با اشاره به اعتقاد گروه سوم در این زمینه گفت: گروه سوم معتقدند که اصلاً به اینترنت نیازی نداریم و این فناوری را نمی‌خواهیم، اما گروه دوم برای اعتقاد خود راهکار دارد و اصول و قوانین آن را نیز مشخص کرده است، پس مشکل فعلی ما کجاست؟ علت این است که برخی مایل نیستند فناوری‌های قدرتمندانه به دست ایران ایجاد شود و خود بتوانیم سهمی در تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار این حوزه داشته باشیم، وقتی به مجلس بودجه می‌دهیم سهم تولید محتوای فضای مجازی چقدر است؟

نجفی افزود: یکی از وجوه شبکه ملی اطلاعات تولید محتواست، چرایی وجود حضور در اینترنت واضح است اما در مورد چگونگی حضور در این فضا بی‌تکلیف هستیم چرا که عده‌ای قائل به تکنولوژی بومی نیستند.

رضا تقی‌پور عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص گفت: آنچه مشکل ما است، باور به چرایی حضور در اینترنت است و اینکه برخی مسئولان باور ندارند که شبکه ملی اطلاعات یک برگ برنده در این زمینه است، متأسفانه مرجع این افراد غرب است که در نقل قول‌های‌شان نیز بسیار از کشورهای غربی صحبت می‌کنند، لذا شاخص‌های غربی در این حوزه بیشتر جلوه می‌کند.

وی افزود: ما بارها گفته‌ایم که شبکه ملی اطلاعات تغییر زیرساخت‌های اصلی کشور از اینترنت به شبکه بومی خودمان است و اینترنت کنار آن باقی خواهد ماند. ما برای 80 درصد از اقدامات‌مان اصلاً نیاز به اینترنت نداریم، اما متأسفانه در عمق دل مسئولان اعتقاد به رهاشدگی اینترنت وجود دارد، این در صورتی است که غرب در سال 2011 مسئله حفاظت از کودکان در برابر آسیب‌های اینترنت را مطرح می‌کند.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه آسیب‌های مذکور در خصوص خانواده، جامعه و امنیت اخلاقی نیز وجود دارد، گفت: متأسفانه این آسیب‌ها به‌دلیل اصل قضیه رهاشدگی اینترنت است.

تقی‌پور تصریح کرد: محیط فرهنگی ما با غرب 180 درجه متفاوت است، پس نمی‌توانیم در یک محیط از مزایا به‌شکل یکسان استفاده کنیم، ما نباید هزینه گزاف و پول پهنای باند اینترنت را به شهروندانمان تحمیل کنیم. امروز در کشور ما 20 درصد از پهنای باند اینترنت در اختیار تلگرام است، شبکه‌ای که متعلق به یک فرد صهیونیستی و سرورهای آن در انگلیس و هلند است. متأسفانه اطلاعات خانواده‌های ما در این فضاست و ماهیانه یک میلیون دلار به تلگرام سوبسید می‌دهیم. وقتی می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات یعنی پهنای باند فراوان و ارزان برای همه شهروندان.

نجفی سولاری در ادامه افزود: وقتی می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات منظور یک فناوری بومی که مجموعه‌ نیازهای متنوع و خدمات زیرساختی را در درون خانواده ملی ایران فراهم می‌کند که مزیت اولیه آن به‌جای دانلود استفاده از محتوای خودمان است. امتیاز دوم تحویل داده‌هاست که بازار بزرگ جهانی روی آن سوار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات راه نیفتد اطلاعات ما در فضایی دیگر مورد استفاده و شاید سوءاستفاده دیگران قرار گیرد. امتیاز دیگر شبکه ملی اطلاعات این است که مطالبی که احتیاج داریم راحت‌تر و ارزان‌تر به مردم عرضه شود و همین‌طور از 29 آسیب فردی و اجتماعی که در فضای کنونی گریبانگیر نوجوانان و جوانان ما شده است، مصون باشیم.

تقی‌پور نیز خاطرنشان کرد: در این زمینه می‌توانیم از تجربیات سایر کشورها استفاده کنیم، متأسفانه تا به حال در این مسیر جدی حرکت نکردیم اما همان‌طور که مقام معظم رهبری پس از مذاکرات به مسئله نفوذ اشاره کردند در این فضا نیز باید مراقب نفوذ باشیم.