Gerdab.IR | گرداب

تولید فرستنده‌ دیجیتالی برای صدا و سیما

تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴

متخصصان کشورمان فرستنده‌های دیجیتالی توان پایین مورد نیاز سازمان صداوسیما را با پشتیبانی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا)، تولید می کنند.

به گزارش گرداب، این نوع از فرستنده‌ها، جهت پخش دیجیتال تصویر (DVB-T/T۲) با توان‌های ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ وات بوده كه صدا و سیما در حال جایگزینی فرستنده‌های آنالوگ قدیمی با این نوع از فرستنده‌ها است.

محمدحسن افشاری مجری این طرح گفت: تكنولوژی دیجیتال تصویر نسبت به سایر تکنولوژی­های دیجیتالی مانند تكنولوژی‌های ارسال زمینی (WiMax و ۳G)، تكنولوژی‌های كابلی(فیبری) و تكنولوژی‌های لایه‌ فضایی (DVBS) که در حوزه­ انتشار تلویزیونی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند دارای برتری نسبی است. به طور مثال در حوزه انتشار رسانه‌ای، تکنولوژی­هایی چون WiMax و ۳G قیمت بسیار بالایی برای راه­‌اندازی داشته ولی از کیفیت صدا و تصویر بسیار پایین‌تری برخوردار هستند و در عین حال هزینه جاری سنگینی برای مصرف ­کننده دربر خواهند داشت.

وی افزود: همچنین در حوزه كابلی (فیبری) مشکل افت کیفیتی که در سایر تکنولوژی­های زمینی بود رفع شده ولی زمان و هزینه لازم برای آماده‌سازی استفاده از این تکنولوژی فوق‌العاده زیاد است. اما تكنولوژی دیجیتال تصویر، هم ارزان و هم دارای کیفیت مناسبی هستند و با توجه به مقررات جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعتبارات در نظر گرفته شده توسط مجلس شورای اسلامی مبنی بر پوشش ۱۰۰درصدی رسانه دیجیتال زمینی، در آینده تكنولوژی دیجیتال تصویر، بازار خود را خواهد داشت.

افشاری، درباره مزایای فرستنده دیجیتال نسبت به آنالوگ توضیح داد: استفاده بهینه از پهنای باند، امكان ارائه تصاویر با كیفیتی بسیار بالاتر، مالتی‌پلكس زمانی چند سرویس با یكدیگر، امكان ارائه سرویس‌های تعاملی، امكان رمزگذاری داده و دسترسی مشروط، امكان ضبط برنامه‌های تلویزیونی و امكان تلفیق با سایر محصولات حوزه‌ IT ، از جمله مزایای فرستنده‌های دیجیتال به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز بالفعل سازمان صدا سیما، بیش از ۳۱ هزار فرستنده پیش بینی می‌شود و در یک­ دهه آینده بالغ بر یکصد هزار دستگاه فرستنده دیجیتال، مورد نیاز صدا و سیما خواهد بود، که حداقل ۸۰  درصد از این فرستنده ها را فرستنده‌های توان پایین (کمتر از ۱۰۰ وات) تشکیل می دهند.

افشاری گفت: با حمایت حدود ۹ میلیارد ریالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) در این طرح قرار است ۸۴ دستگاه در سال جاری توسط این شرکت تولید و تحویل سازمان صداوسیما شود.

وی درخصوص مزیت های فرستندهای دیجیتال توان پایین گفت: قابلیت آنالیز و نمایش پارامترهای كیفی مهم سیگنال خروجی درهر فرستنده، استفاده از الگوریتم‌های حافظه‌دار بسیار پیشرفته، بكارگیری رابط گرافیكی لمسی برای كنترل و مانیتورینگ بهتر فرستنده، مكانیزم انتقال حرارتی بسیار خوب (High Performance) شامل پالت‌های قدرت از جنس مس آبكاری شده، استفاده از تكنولوژی كاملا داخلی در ساخت تمامی اجزاء فرستنده و با استفاده از بهترین قطعات و برندهای معتبر امكان به روزرسانی كردن كلیه بخش‌های فرستنده بصورت Remote، امكان مانیتورینگ كامل فرستنده از طریق شبكه موبایل (GSM)، امكان تغییر كانال خروجی فرستنده فقط با تنظیم مجدد فیلتر خروجی از جمله مزیت های این سیستم محسوب می شود.

به گفته وی پشتیبانی فنی منظم مراکز توسط متخصصان متعهد بومی و جلوگیری از خروج ارز، بومی‌سازی فناوری‌های نوین و به روز دنیا، توسط فرهیختگان و پژوهشگران توانمند ایرانی و قابلیت‌های فناوری فراتر از نمونه‌های وارداتی و متناسب با اقلیم چهار فصل کشور از دیگر مزیت‌های این فرستنده ها به شمار می رود.