Gerdab.IR | گرداب

رسانه های امین کدامند؟

‫بار صدور انقلاب بر شانه های فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

فضای مجازی به عنوان دریایی از اطلاعات و اخبار، منبعی جذاب برای افرادی است که به این فضا دسترسی دارند یا به طریقی از خروجی آن استفاده می‌کنند. بسته به نیاز مخاطب اطلاعاتی تولید و در این فضا قرار داده شده است.

به گزارش گرداب؛ فضای مجازی به عنوان دریایی از اطلاعات و اخبار، منبعی جذاب برای افرادی است که به این فضا دسترسی دارند یا به طریقی از خروجی آن استفاده می‌کنند. بسته به نیاز مخاطب اطلاعاتی تولید و در این فضا قرار داده شده است. 

اگر این فضا را نوعی بازار فرهنگی بدانیم، قوانین عرضه و تقاضا بیش از پیش خود را نمایان می‌سازد. بسیاری از تقاضاها به دلیل عرضه جهت‌داری است که قدرت‌های برتر در این فضا تولید نموده و نیاز کاذب را برای مخاطب تعریف کرده‌اند. نیاز کاذب و جذابیت تولیدات متناسب با آن، مخاطب را به مرور به طرفدار و پیروی فرهنگ دلخواه تولید کننده مبدل می‌سازد. به عبارت دیگر مخاطب بر اساس نیاز شکل گرفته در جستجوی برآورده کردن آن و دستیابی به منابعی است که بتواند آن‌ها را فراهم کند. این منابع هم فرد را به سمت دلخواهی که حامیان قدرت تعریف کرده‌اند، می‌کشاند و هم موجب می‌شود سلایق و علایق بعدی مخاطب در جستجوها و بازدیدها تحدید شود و در اختیار قدرت‌های رسانه‌ای قرار گیرد.

در این فضای آشفته بسیاری از کاربران به دنبال رگه‌های از حقیقت هستند تا بتوانند راه درست را بیابند. وجود پایگاه‌هایی برای پاسخگویی به این افراد بسیار مفید و قابل اعتناست. سایت‌هایی مانند صفحه انگلیسی مقام معظم رهبری، تلویزیون اینترنتی نصر، تبیان البدیع و جبهه جهانی مستضعفین با هدف اعتلای رفتار و کمال‌گرایی در فضای مجازی فعالیت دارند. فعالیت سایت‌های مفید و قابل توجه در جهت ایجاد همگرایی با ایران و تشیع بوده است:


خامنه‌ای دات آی آر

سایت مقام معظم رهبری به زبان‌های مختلف و برای اطلاع رسانی به مخاطبین داخلی و خارجی نسبت درباره جهت گیری های مقام معظم رهبری به عنوان رهبر مسلمانان دنیا دست به انتشار مطالب در قالب های مختلف نوشتاری و تصویری می زند. کمپین "نامه‌ای برای تو"، "یک در میلیون"، "غزه" و موارد از این قبیل در فضای مجازی برای نشان دادن راه صحیح زندگی و رفتار به مردم دنیا است. در این سایت افراد به تفکر و تعمق در امور جهان، رفتار حکومت‌های استعمارگر، کمک به همنوع و خداپرستی دعوت می‌شوند و بازخورد انتشارات سایت مقام معظم رهبری در خبرگزاری‌های مهم دنیا حاکی از اهمیت و خوانده شدن آن توسط مخاطبان بین المللی است.


تبیان

تبیان یکی از سایت‌های نشر دهنده سبک زندگی ایرانی-اسلامی است که به زبان‌های مختلف و در حوزه‌های متنوع و جذاب به تولید محتوا پرداخته است. به روز رسانی و دسته‌بندی‌های متعدد این سایت برای مخاطبی که به آن مراجعه می‌کند خالی از لطف نیست. تبیان توانسته مخاطب شناسی خوبی داشته باشد و بر اساس نیاز عامه مردم محتوای مناسب ارائه کند.


نصر تی‌وی

نصر تی وی یک شبکه تلویزیونی اینترنتی است که به مسائل مرتبط با اسلام و فعالیت های مسلمانان در سراسر جهان می‌پردازد و با استفاده از ابزارهای تصویری رسانه ای از جمله عکس و فیلم مفاهیم مورد نظر را به مخاطبان در فضای مجازی منتقل می‌کند. رویکرد این سایت در وهله اول رفع اسلام هراسی و در ادامه به تصویر کشیدن شکنجه و آزار مسلمانان از سوی دولت های غربی و رژیم اشغالگر قدس است. قدرت نرم ایران در محوریت مباحث مربوط به اسلام و مسلمانان مثال زدنی است و در نصر تی وی تلاش شده مفاهیم اسلامی برجسته گردد. برای حضور در فضای بین الملل از ابزار تصویر که ماندگارتر و روشن‌تر است استفاده کرده‌اند.


البدیع

به عنوان یک سایت فرهنگی-اجتماعی که به زبان عربی فعالیت دارد، به نشر اخبار در کشورهای حوزه خلیج فارس و عرب زبان می‌پردازد. این سایت خبری-تحلیلی با تمرکز بر فعالیت‌های خشن، ضدانسانی و مغرضانه آل سعود و رژیم صهیونیستی به تحلیل عملکرد آنان و آشکار کردن دست‌های پشت پرده می‌پردازد. کاریکاتور و یادداشت‌های این صفحه مخاطب را با لایه‌های زیرین اجتماعی در کشورهای این حوزه آشنا کرده و پتانسیل برای پذیرش حق و جستجوی برای مقاومت در برابر آنان را ایجاد می‌کند.


جبهه جهانی مستضعفین

جبهه جهانی مستضعفین نام حرکتی است که تعدادی از فعالین ایرانی حقوق بشر آن را آغاز کرده اند و توانسته‌اند در کشورهای مختلف، افراد دغدغه مند را گرد هم آورده و حرکت های ضد صهیونیستی و ضد استکباری‌ای را ساماندهی کنند. "سلام به صلح، سلام به سوریه" از جمله کاوران های صلح بود که در سوریه با حضور تعدادی از چهره های شناخته شده ایرانی و غربی به همت این جبهه راه انداخته شد. پهن کردن سفره افطار در سرزمین های اشغالی و تشکیل کمپین های مختلف با هدف رساندن صدای مظلومین به گوش جهانیان عمده فعالیت این سایت بوده است.