Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مجازی

تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴

حجم تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس در استان تهران به خاطر تعداد بالای داوطلبان نمایندگی، از بسیاری استان‌های کشور بیشتر است که در این میان عمده تبلیغات در فضای مجازی انجام می شود.

به گزارش گرداب، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به‌روزهای حساس خود رسیده است که نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان از همه اهرم‌ها برای کسب آرای مردم استفاده می‌کنند.

استان تهران دارای ۳۵ کرسی در مجلس شورای اسلامی است و به همین خاطر بیشترین تعداد داوطلبان مجلس را در میان استان‌های مختلف کشور دارد.

حجم تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران به خاطر تعداد بالای داوطلبان نمایندگی، از بسیاری استان‌های کشور بیشتر است.

تلاش نامزدهای انتخابات مجلس برای کسب آرای مردم

از طرف دیگر برخی از نامزدهای انتخاباتی تلاش کرده‌اند تا بدون هزینه‌های گزاف و تنها با قرار گرفتن در لیست گروه‌ها و احزاب سیاسی و جناحی در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضرشده و با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن عمومی به ارائه برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند.

در این میان برخی از نامزدهای انتخاباتی در استان تهران نیز هزینه‌های قابل‌توجهی را در زمان تبلیغات انتخاباتی انجام داده و سطح شهر و معابر عمومی را مملو از تصاویر مختلف و متعدد خودکرده‌اند.

خبرگزاری مهر تلاش کرده است تا با رصد فضای تبلیغاتی در استان تهران برخی از شیوه‌های تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را منتشر کند.

در این میان برخی از تبلیغات نامزدهای انتخاباتی که قرار است در جایگاه تقنینی کشور قرار بگیرند، برخلاف قوانین انتخاباتی بوده که این امر باعث تعجب شهروندان شده است.

استفاده از القاب ائمه در کنار تصاویر بسیاری از نامزدهای انتخاباتی

یکی از روش‌هایی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران رواج گسترده‌ای پیداکرده، استفاده از القاب و اسامی ائمه اطهار در پوسترها و بنرهای نامزدهای انتخاباتی است.

نامزدهای انتخاباتی تلاش کرده‌اند تا القاب و نام‌هایی که انتخاب می‌کنند متفاوت با یکدیگر باشند و معمولاً در سخنرانی‌ها و تجمع‌های انتخاباتی نامزدها، القاب و اسامی ائمه به‌صورت گروهی از سوی طرفداران نامزدها فریاد زده می‌شود.

در این میان به زیر پا افتادن تصاویر نامزدهای انتخاباتی که اسامی ائمه اطهار بر روی آن نقش بسته است، انتقادات زیادی را طی روزهای اخیر به همراه داشته و بسیاری از شهروندان از بی‌توجهی برخی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان به این موضوع ابراز گلایه کردند.

یا زهرا(س)، یا علی مدد، لبیک یا حسین، یا علی بن موسی‌الرضا(ع) ازجمله القابی بوده که برخی نامزدهای انتخاباتی به همراه پوسترهای خود به چاپ رساندند.

از طرف دیگر برخی از نامزدهای انتخاباتی نیز تصاویر خود را به همراه القاب اهل‌بیت به‌صورت برچسب به چاپ رسانده و بر روی دیوار و معابر شهری نصب‌کرده‌اند که این موضوع نیز با واکنش بسیاری از شهروندان مواجه شد.

بسیاری از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر تأکید کردند که دیوارها و معابر شهری جز اموال عمومی است و  نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان که ادعای پرچم‌داری در رعایت قانون رادارند، نباید به این اموال لطمه بزنند.

جمع‌آوری طومار حمایت و بیان مشکلات در برخی ستادهای انتخاباتی

برخی از ستادهای انتخاباتی در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دست به ابتکار جالبی زدند و در مقابل ستادهای تبلیغاتی خود با انداختن طومار، از مردم خواستند تا  ضمن طرفداری از نامزد موردحمایت خود، مشکلات و دغدغه‌های مختلف شهری را بنویسند.

این اقدام از سوی برخی شهروندان و مردم با استقبال مواجه شد اما در برخی ستادهای انتخاباتی این موضوع، رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و نتوانست به هدف نهایی خود برسد.

کمپین ارسال تصویر با پوستر و عکس‌های نامزدهای انتخاباتی

یکی از اقدامات جالب تبلیغاتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی کمپین ارسال تصاویر مردمی با پوستر و عکس نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی بود که اتفاقاً با استقبال بسیاری از مردم مواجه شد.

بسیاری از جوانان و نوجوانان با به اشتراک گذاشتن تصویر خود با نامزد موردحمایت و محبوبشان، شورونشاط انتخاباتی را دوچندان کردند.

همچنین دریکی از شهرستان‌های استان تهران، کمپین سه به راه افتاد و طرفداران یکی از نامزدهای انتخاباتی باهدف نشان دادن اعتماد سوم به نامزد محبوبشان، عدد سه را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

کمپین سه در این شهرستان استان تهران بسیار فراگیر شده و هرروز شاهد انتشار تصاویر متنوعی از این کمپین در فضای مجازی هستیم.

راه‌اندازی گروه‌های متعددی تلگرامی در حمایت از نامزدهای انتخاباتی

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تلگرام و کانال‌های خبری در فضای مجازی نقش مهم و بی‌نظیری را ایفا می‌کنند.

تقریباً اکثر قریب به‌اتفاق نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان طی روزهای اخیر، گروه‌های هواداری را در فضای مجازی به‌ویژه تلگرام راه‌اندازی کرده و تلاش دارند تا به جذب رأی نامزد محبوب خود کمک کنند.

در این میان برخی از نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان چندین کانال خبری و تلگرامی را در فضای مجازی به راه انداخته‌اند.

البته گاهی فعالیت در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی هواداری به تخریب و توهین به نامزدهای رقیب کشیده شده که این امر از آسیب‌های فعالیت در این زمینه محسوب می‌شود.

برگزاری نظرسنجی‌های مختلف باهدف نشان دادن محبوبیت نامزدهای انتخاباتی

برخی از ستادهای انتخاباتی نیز در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی به ابزار نظرسنجی برای نشان دادن میزان محبوبیت نامزدهای انتخاباتی خودروی آورده‌اند.

طرفداران برخی از داوطلبان در تلاش هستند تا در آستانه انتخابات با نشان دادن میزان محبوبیت نامزدهای موردنظر خود، دیگران را نیز ترغیب به حمایت از داوطلب موردنظرشان کنند.

اگرچه بسیاری از مردم اعلام می کنند نظرسنجی‌های مختلف که پایه و اساس علمی و دارای جامعه آماری پایین است، را قبول ندارند اما این شیوه تبلیغاتی در روزهای منتهی به هفتم اسفندماه رو به گسترش است.

چاپ پوستر، مجله، بنر و برشورهای رنگی و متنوع توسط نامزدهای انتخاباتی

یکی از ابزارهای قدیمی تبلیغات در انتخابات که همچنان جایگاه خود را حفظ کرده، چاپ پوستر، بنر و بروشورهای تبلیغات و رنگی است.

برخی از نامزدهای انتخاباتی در چاپ پوستر و بروشور و بنر از مرز اسراف عبور کرده‌اند و این امر تأثیرات منفی در میان مردم خواهد داشت.

برخی از نامزدهای انتخاباتی، تصاویر و پوسترهای خود را در اندازه‌های قانونی به چاپ نرسانده‌اند که طی روزهای اخیر توسط ستادهای انتخابات مختلف استان تهران، تعداد زیادی از بنرها و پوسترهای غیرقانونی از سطح شهرها جمع‌آوری‌شده است.

از طرف دیگر برخی از طرفداران  نامزدهای انتخاباتی، دیوارهای شهری و درب‌های منازل مردم را به محلی برای چسباندن پوسترهای تبلیغاتی تبدیل کردند که این امر با اعتراض شدید مردم و شهروندان مواجه شد و بسیاری از آنان تأکید داشتند که نامزدهای انتخابات که قرار است در مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری کند باید تمامی قوانین انتخاباتی را رعایت کنند.

شام‌های انتخاباتی همچنان در تبلیغات انتخاباتی وجود دارد

در این میان یکی از شیوه‌های تبلیغات انتخاباتی که از گذشته وجود داشته و در این دوره نیز ادامه پیداکرده است، دادن شام و ناهارهای انتخاباتی از سوی برخی نامزدها و طرفداران است.

برخی طرفداران نامزدهای انتخاباتی تلاش دارند تا با دادن شام انتخاباتی، طوایف و دوستان و آشنایان خود را برای حمایت از نامزد موردنظر همراه سازند که البته این شیوه در عصر کنونی بازدهی لازم را ندارد.

ساخت استیکرهای تبلیغاتی در فضای مجازی

همچنین یکی از شیوه های تبلیغات منحصر به فرد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از استیکرهای تبلیغانی نامزدهای انتخاباتی است.

در این استیکرها که در تلگرام و برخی فضاهای مجازی به وفور قابل مشاهده است، تصاویر مختلف نامزدهای انتخاباتی به همراه برخی از برنامه های آنان نمایش داده می شود.

استفاده از برخی شخصیت ها و چهره ها برای کسب آرای مردمی

همچنین استفاده از چهره ها وشخصیت های مشهور کشوری، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و هنری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز یکی از شیوه های رایج تبلیغات است.

برخی از نامزدهای انتخاباتی می کوشند تا برخی چهره ها را به عنوان حامیان خود معرفی کرده و تصاویری را نیز از بازدید این شخصیت ها از ستاد خود در فضای مجاز منتشر می کنند.

به هر ترتیب و با همه شورونشاط تبلیغاتی، مردم در هفتم اسفندماه نشان خواهند داد که به چه میزان هزینه‌های گزاف در امکان رأی آوری نامزدهای انتخاباتی مؤثر است و آیا هزینه‌های کلان تبلیغاتی به‌تنهایی می‌تواند ضامن موفقیت یک فرد در عرصه انتخابات باشد.