Gerdab.IR | گرداب

رحمانی فضلی تاکید کرد:

نیازی به فیلترینگ شبکه‌های‌ اجتماعی نیست/ پیش‌بینی حضور 70درصدی مردم پای صندوق‌های رای

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

وی در رابطه با بحث فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی در یکی دو روز آینده اظهار داشت: نیازی به این کار نیست البته در این یکی دو روز نشریات و شبکه های اجتماعی نباید کاندیدایی را تبلیغ کنند و اگر تبلیغات سازمان یافته ای در این فضا وجود داشته باشد با آن برخورد خواهد شد.

به گزارش گرداب، "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور امشب 5 اسفند در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی انتخابات 7 اسفند پرداخت.

رحمانی فضلی وزیر کشور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که عملکرد دستگاه های اجرایی را در عرصه انتخابات چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در حوزه اجرایی هیچ مشکلی نداریم لذا آمادگی کاملی در کل کشور برای برگزاری انتخابات از سوی همه دستگاه های اجرایی وجود دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه امنیتی هیچ گزارشی که موجب نگرانی و دغدغه شود وجود ندارد، گفت: نظم و انضباط کاندیداها، احزاب و گروه ها و دستگاه های مختلف را تاکنون شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا تعرفه ها به مقدار لازم چاپ و ارسال شده است گفت: صندوق ها، مهر ها و تعرفه ها آماده اند لذا همه تعرفه ها به فرمانداران داده شده است.

رنگ تعرفه ها برای استان های مختلف متفاوت است تا امکان جا به جایی وجود نداشته باشد

رحمانی فضلی با اشاره به این که در تعرفه ها علائم امنیتی زیادی گنجانده شده است بیان کرد: در تعرفه های امسال امکان تقلب و جعل بسیار سخت شده است لذا رنگ های متفاوتی برای استان های مختلف در نظر گرفته شده تا امکان تخلف و جا به جایی وجود نداشته باشد.

وزیر کشور با بیان این که 52 هزار شعبه رای در کل کشور داریم گفت: 120 هزار صندوق برای برگزاری دو انتخابات خواهیم داشت لذا بیش از 1 میلیون نفر عهده دار کارهای اجرایی هستند.

وی با بیان این که برای هر صندوق 17 نفر نامزد داریم، افزود: 3، 4 نفر مسئول صندوق و امور ثبت نام هستند و از سوی دیگر یک نفر از هیئت نظارت و نماینده فرماندار کار مدیریت را انجام خواهند داد.

امسال برای هر شعبه انتخاباتی یک بازرس در نظر گرفته شده است

رحمانی فضلی با تاکید بر این که برای تمام صندوق ها امسال بازرس گذاشته ایم عنوان کرد: این کار را به دلیل اهمیت از صیانت آرا انجام داده ایم.

وزیر کشور با اشاره به این که دو نفر نیز به عنوان نیروی انتظامی کار حفاظت را انجام می دهند افزود: امسال شاهد تغییر رنگ تعرفه ها خواهیم بود تا امکان جا به جایی وجود نداشته باشند.

وی با بیان این که همه نامزدهای انتخاباتی می توانند نماینده در صندوق داشته باشند گفت: برای انجام این امر مهم از دستگاه های مختلفی از بسیج، بانک و آموزش و پرورش کمک گرفته ایم.

رحمانی فضلی ادامه داد: برای اولین بار دوره آموزشی برای بخشداران و فرمانداران برگزار کرده ایم به طوری که از فرمانداران و بخشداران آزمون نیز به عمل آمده است حتی برای برخی از آن ها این آزمون دو تا سه بار برگزار شده است تا نمره قبولی را کسب کنند.

در عرصه انتخابات رقابت را شهره بودن نامزدها مشخص نمی کند

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا رقابت مطلوب است گفت: برای هر صندلی 17 نفر رقابت می کنند به طوری که برخی از نامزدها هم وزن نیستند بنابراین در عرصه انتخابات رقابت را شهره بودن نامزدها مشخص نمی کند.

وی گفت: در برخی از شهرستان ها افرادی که شناخته شده نبودند به دلیل گفتمان خود در رده بالایی قرار گرفتند و سطح مقبولیتشان به مراتب افزایش می یافت.

پیش بینی ها و نظرسنجی های صورت گرفته حداقل حضور 70 درصدی را تصور می کنند

رحمانی فضلی با اشاره به این که حضور پرشور مردم را در عرصه انتخابات شاهد خواهیم بود گفت: انتخابات باید با شکوه برگزار شود لذا همه پیش بینی ها و نظرسنجی های صورت گرفته حداقل حضور 70 درصدی را تصور می کنند.

وزیر کشور با اشاره به این که 55 میلیون نفر واجد شرایط و 3 میلیون رای اولی هستند گفت: ده درصد کسانی که نامزد شده اند را بانوان تشکیل می دهند.


وی با بیان این که انتخابات از 8 صبح جمعه 7 اسفندماه شروع می شود گفت: خواهشمان از مردم این است که از ابتدای وقت به پای صندوق های رای بیایند چرا که این امر کمک می کند بتوانیم در مدت زمان معلوم و مشخصی رای گیری را انجام دهیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: البته در شهرهای بزرگ مثل تهران از مردم می خواهیم که توجه شان به لیست ها باشد چون توجه به لیست ها سرعت کار را بالا خواهد برد.

وزیر کشور با بیان این که در تهران رای دهندگان باید نام 46 نفر از نامزدهای مورد نظر خود را در برگه انتخابات بنویسند گفت: نوشتن نام نامزدها و کد آنان وقت گیر خواهد بود لذا پیش بینی ما این است که صف های طولانی در این انتخابات داشته باشیم.

به همراه داشتن کارت ملی الزامی نیست

وی با بیان این که نوشتن کد نامزدها باید رعایت شود به بحث کارت ملی و شناسنامه اشاره کرد و اظهار داشت: مردم باید شماره ملی خود را در روز انتخابات به یاد داشته باشند و به یادداشتن شماره ملی کافی است و الزامی به ارائه کارت ملی وجود ندارد اما بر اساس قانون، اصل، شناسنامه است و رای دهندگان باید در هر حال شناسنامه داشته باشند و در صورت نداشتن شناسنامه قطعاً نخواهند توانست که در انتخابات شرکت کنند.

رحمانی فضلی همچنین یادآور شد: در خصوص مکان هایی مانند پادگان ها، زندان ها، بیمارستان ها و .... که صندوق های سیار در آن جا وجود دارد ما به جز شناسنامه هیچ چیز دیگری را قبول نخواهیم کرد.

وزیر کشور همچنین در خصوص مدت زمان انجام رای گیری در روز 7 اسفندماه گفت تلاشمان بر این است که طی 10، 12 ساعت انتخابات را انجام دهیم و قطعاً در شهرستان های کوچک( 90 درصد از شهرستان ها) در این مدت ساعت رای گیری تمام خواهد شد ولی در شهرهای بزرگ قطعاً رای گیری زمان بیشتری می برد و برای این که برای مردم سهولت ایجاد کنیم تلاشمان این است تا زمانی که مردم هستند ما این فرصت را ایجاد کنیم که آن ها بتوانند رای دهند اما خواهشمان این است که مردم از صبح زود پای صندوق های رای حضور داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر تاکید ما بر حضور زودهنگام مردم در پای صندوق های رای خواهشمان از آن ها این است که از تمامی حق خود در انتخاب نامزدهای مورد نظر خود استفاده کنند چرا که هر رای که آن ها می دهند تعیین کننده خواهد بود ضمن این که اگر مردم لیست را کامل بنویسند اتفاق دیگری که می افتد این است که تمام نمایندگان در تهران در دور اول مشخص می شوند ولی اگر رای دهندگان لیست را ناقص بنویسند انتخابات به دور دوم کشیده می شود و در دور دوم در تهران باید ما همین امکانات و شرایط را برقرار کنیم علاوه بر این خواهشمان از مردم این است که لیست مورد نظر خود را از قبل تهیه کنند تا در پای صندوق های رای معطل نشوند.

رحمانی فضلی همچنین در خصوص چگونگی حضور  افرادی که ممکن است شماره ملی نداشته باشند در انتخابات پیش رو گفت: این افراد هر لحظه ای که به ثبت احوال شهرستان هایشان رجوع کنند ثبت احوال به راحتی شماره ملی آن ها را در اختیارشان قرار خواهد داد.

نظرمان در وزارت کشور این بود که شمارش آرا را ماشینی کنیم

وزیر کشور در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص بحث شماره آرا نیز اظهار داشت: بلافاصله که ساعت رای گیری تمام شد شمارش آرا شروع می شود ضمن این که نظر ما در وزارت کشور این بود که شمارش آرا را ماشینی کنیم تا بتوانیم ظرف 3، 4 ساعت نتایج را اعلام کنیم اما این توافق با شورای نگهبان صورت نگرفت ولی برای این که صیانت از آرا کامل شود تلاش کردیم افرادی که اسامی را می خوانند و علامت می زنند دو نفر باشند تا شبهه ای ایجاد نشود ضمن این که در خصوص تجمیع و تطبیق آرا ته برگ های برگه های رای با برگ ها تطبیق می شوند و تجمیع آرا کاملاً نظارت شده خواهد بود لذا شمارش آرا همانند سنوات قبل است اما ما دقت ها را افزایش داده ایم.

تعطیلی مدارسی که صندوق های رای در آن ها برپا است در اختیار وزارت آموزش و پرورش

وی در خصوص تعطیلی مدارسی که صندوق های رای در آن جا  برپا خواهد بود گفت: وزارت کشور در ابتدا اعلام کرده بود مدارسی که صندوق آرا در آن جا برپا خواهد بود احتمالاً شنبه 8 اسفند ماه تعطیل خواهد شد اما این خبر به گونه ای منتشر شد که همه مدارس تعطیل است که ما این موضوع را اصلاح کردیم و وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که همه مدارس باز است مگر آن مدارسی که صندوق آرا در آن ها وجود دارد اما در این رابطه ما باز هم با وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم که در مدارسی هم که صندوق آرا در آن ها برپا است اگر امکانی ایجاد شود که در دو اتاق مجزا امکان شمارش آرا باشد لازم به تعطیلی مدارس نیست بنابراین این امر در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.

رحمانی فضلی در خصوص بحث تجمیع شمارش آرا نیز اظهار داشت: تجمیع آرا لحظه به لحظه از شعبه های اخذ رای به وسیله سیستم الکترونیکی به وزارت کشور اعلام می شود و وزارت کشور هر لحظه جمع بندی از تجمیع آرا در کل کشور در اختیار خواهد داشت ضمن این که این سیستم به شورای نگهبان نیز متصل است.

وزیر کشور در خصوص این که آیا این امکان وجود دارد که پیش بینی شود چند حوزه انتخابیه کارشان به مرحله دوم انتخاب کشیده می شود گفت: این موضوع هم اکنون قابل پیش بینی نیست چون هر نامزد باید حداقل 25 درصد آرا را داشته باشد تا بتواند به مرحله توفیق برسد البته در خصوص انتخابات مجلس خبرگان، انتخابات در مرحله اول نهایی خواهد شد.

وی همچنین در خصوص زمان اعلام نتایج آرا بیان داشت: شمارش آرا در بیش از 90 تا 95 درصد از شعبه در همان شب اخذ آرا انجام می شود و ما تا روز شنبه نتایج را اعلام می کنیم.

زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس احتمالاً نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت ماه خواهد بود

رحمانی فضلی همچنین با بیان این که هنوز برای دور دوم انتخابات تاریخی مشخص نشده گفت: بایستی رای گیری در مرحله اول انجام و شورای نگهبان نیز همه مراحل انتخابات را در شهرستان ها تایید کند و پس از تایید شورای نگهبان تاریخ دور دوم انتخابات با هماهنگی این شورا تعیین خواهد شد البته احتمالاً زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نیمه دوم فروردین یا نیمه اول اردیبهشت ماه خواهد بود.

 500 مورد تخلف در فضای مجازی و نشریات داشتیم

وزیر کشور همچنین درباره تخلفات صورت گرفته در عرصه انتخابات پیش رو نیز اظهار داشت: در آخرین بررسی ها 500 مورد تخلف در فضای مجازی و نشریات داشتیم که از این تعداد 350 مورد در فضای مجازی و 150 مورد در نشریات بوده است ضمن این که حدود 40 مورد از سایت های غیرمجاز نیز تعطیل شده اند و در خصوص برخی تخلفات تذکر داده شده و برخی دیگر از تخلفات نیز به قوه قضاییه ارجاع شده اند چرا که نوع تخلف به گونه ای بوده که جرم تلقی می شده.

وی همچنین اظهار داشت: تخلف های انتخاباتی به 3 مرجع تخلفات اداری، شورای نگهبان و قوه قضاییه ارسال می شوند ضمن این که بنده امور حقوقی را موظف کرده ام که بعد از انتخابات نیز تخلفات صورت گرفته را پیگیری کنند چرا که باید فرهنگ رعایت اخلاق و امانت داری را نهادینه کنیم.

رحمانی فضلی خاطر نشان ساخت: البته سهم تخلفات و اتهامات خیلی وسیع نیست که ایجاد نگرانی کند اما همین سهم کم تخلفات نیز نباید اتفاق بیفتد.

وزیر کشور در بخش دیگری از این گفتگو درباره نشست های برخی از عوامل و مجریان وزارت کشور با گروه های سیاسی اظهار داشت: اگر شائبه ای در این رابطه وجود داشته ما همه موارد را بررسی کردیم و در برخی موارد نیز تذکر داده شده است و اگر شائبه همکاری نیز وجود داشت با آن ها برخورد شده است.

 نیازی به بسته شدن شبکه های اجتماعی نداریم

وی در رابطه با بحث فیلتر شدن برخی شبکه های اجتماعی در یکی دو روز آینده اظهار داشت: نیازی به این کار نیست البته در این یکی دو روز نشریات و شبکه های اجتماعی نباید کاندیدایی را تبلیغ کنند و اگر تبلیغات سازمان یافته ای در این فضا وجود داشته باشد با آن برخورد خواهد شد.

فضای سیاسی با نشاطی برای برگزاری انتخابات برقرار است

رحمانی فضلی در تشریح ارزیابی خود از فضای سیاسی پیش رو نیز بیان داشت: تا الان مشکلی نداشتیم و رقابت ها در سطح بسیار خوبی بوده هر چند برخی بداخلاقی هایی نیز وجود داشته که با آن برخورد شده اما در مجموع فضا، فضای مناسبی بوده و فضای سیاسی با نشاطی داشته ایم.

وزیر کشور همچنین تاکید کرد: در این انتخابات با توجه به رشد فضای مجازی، فضای مجازی نقش آفرینی بسیاری درحوزه انتخابات پیش رو داشته است.

وی به میزان حضور مردم در 9 دور انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: متوسط حضور مردم در شهر تهران در 9 دور انتخابات مجلس شورای اسلامی 45 درصد بوده که طبق آخرین نظرسنجی که در این رابطه انجام شده کف حضور مردم در تهران در انتخابات مجلس 48 و نیم درصد خواهد بود لذا نشاط سیاسی خوب بوده و انشالله مشارکت مردم هم خوب خواهد بود.

رحمانی فضلی به شرایط کشور در مقطع کنونی اشاره کرد و بیان داشت: شرایط کشور در داخل نیاز به انسجام ، وحدت وهمدلی دارد و در عرصه اقتصادی نیز برای رشد اقتصادی و خروج از رکود نیازمند حضور مردم هستیم چرا که این رشد در عرصه اقتصادی بدون حضور مردم در صحنه امکان پذیر نخواهد بود.

 انتخابات یک مرحله مهم احساس مجدد اقتدار ملی و عزم  برای سازندگی کشور است

وزیر کشور اضافه کرد:  همچنین توطئه های سیاسی منطقه باید ما را منسجم کند و ما را متوجه این واقعیت کند که باید منسجم تر، همدل تر و قوی تر عمل کنیم ضمن این که انتخابات یک مرحله مهم احساس مجدد اقتدار ملی است و عزم برای سازندگی کشور است.
 
وی در پایان این بحث درباره عملکرد رسانه ملی در عرصه انتخابات نیز اظهار داشت: حضور رسانه ها از نظر کمی خوب بوده و رسانه ملی نیز از نظر کمی فعالیت زیادی در این حوزه داشته است ضمن این که تلاشش هم بر این بوده که بیطرفی را حفظ کند که البته در برخی موارد موضوعات به گونه ای بوده که تلقی بی طرفی را در بیرون بر هم زده که باید سعی بیشتری شود تا این تلقی ایجاد نگردد.

رحمانی فضلی با بیان این که صدا و سیما یک رسانه ملی است که در فراز و فرودهای انقلاب کمک های شایانی کرده است گفت: فردا و پس فردا که همه فعالیت هایشان تعطیل است فعالیت صدا و سیما بیشتر خواهد بود و همه شبکه های رسانه ملی باید به صحنه بیایند البته همه باید یک هدف را پیگیری کنند و آن مشارکت حداکثری، حفظ آرامش و تشویق مردم است.

وزیر کشور اظهار داشت: البته روزی که رای گیری تمام شد مردم باید به مسئولین اعتماد کنند ونتایج صندوق آرا را بپذیرند و رقابت را کنار گذاشته و رفاقت ها را شروع کنند.