Gerdab.IR | گرداب

کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات:

هرگونه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها خارج از زمان مُجاز در فضای مَجازی ممنوع است

تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴

کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی در اطلاعیه‌ای هرگونه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها خارج از زمان مُجاز در فضای مَجازی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش گرداب؛ کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی با صدور اطلاعیه‌ای همه نامزدها و طرفداران آنها را به رعایت دقیق دستورالعمل فعالیت‌های تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، به‌ویژه مواد 2 و 6 این دستورالعمل فرا خواند.

براساس ماده 2 دستورالعمل فعالیت‌های تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می‌باشد.

در اطلاعیه کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی با اشاره به پایان مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 6/ 12/1394 بر ضرورت رعایت جدی این موضوع از سوی همه فعالین عرصه فضای مجازی تأکید شده است.

همچنین براساس ماده 6 این دستورالعمل تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه‌های مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانه‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.

کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی همچنین با یادآوری حق قانونی وزارت کشور درباره اعلام نتایج شمارش آرای انتخابات در هر یک از حوزه‌های انتخابیه، بر ضرورت انتشار هرگونه خبر در این خصوص، منحصرا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور تأکید کرد.

کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات در فضای مجازی به عموم مردم و نامزدهای انتخابات و هواداران ایشان توصیه کرد تخلفاتی را که طی مدت زمان باقیمانده تا آغاز رأی‌گیری و همچنین در روز اخذ رأی مشاهده می‌کنند، از طریق سامانه سهبا که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور ارائه شده است، به هیئت مرکزی بازرسی انتخابات اعلام نمایند.

گفتنی است، هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزدها، ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخش‌های قابل تسری به فضای مجازی، به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و قوانین انتخاباتی است.