Gerdab.IR | گرداب

بلاتکلیفی پروژه‌های مجازی؛

شورایعالی فضای مجازی روی موج بی‌نظمی

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

شورایعالی فضای مجازی به عنوان نقطه‌ کانونی سیاست‌گذاری فضای مجازی کشور وارد پنجمین سال فعالیت خود شد اما مروری بر کارنامه فعالیت این شورا از بی‌نظمی در برقراری جلسات آن حکایت دارد.

به گزارش گرداب، ۱۷ اسفندماه سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب دستور تشکیل شورایعالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور را صادر و اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند. در آن زمان حکم بجا و بموقع رهبری برای تشکیل شورایعالی فضای مجازی کشور، برگ روشنی از اهمیت فضای مجازی و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی را پیش روی مدیران قرار داد و مسیر روشنی را برای لزوم برنامه‌ریزی در این فضا، تبیین کرد. با این حال بررسی کارنامه فعالیت شورایعالی فضای مجازی در ۴ سال گذشته نشان می‌دهد اهمیت این شورا هنوز آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و علاوه بر بی‌نظمی در برقراری جلسات آن، به اولویت‌های مدنظر در ماموریت‌های این شورایعالی، هنوز آن‌طور که باید جامه عمل پوشانده نشده است.

*برگزاری جلسات به صورت یک خط در میان

به گزارش مهر، هم‌اکنون با گذشت ۴ سال از زمان تشکیل شورایعالی فضای مجازی و ورود به پنجمین سال فعالیت این شورا، برآوردها نشان می‌دهد یکی از معضلات این شورا، به برگزار نشدن بموقع جلسات این شورای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر در عرصه فضای مجازی کشور مرتبط است. این درحالی است که براساس حکم تشکیل شورا، برگزاری جلسات آن هر ۳ هفته یکبار، با توجه به تحولات پرشتاب فضای مجازی و اهمیت آن در ابعاد گوناگون زندگی افراد جامعه، مورد تاکید قرار گرفته است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۴ سال گذشته با وجود آنکه حداقل برگزاری ۴۸ جلسه شورایعالی مورد انتظار بود، در عمل  نیمی از این وظیفه محقق شده است. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در این‌باره گفته است: «به هر حال بیشتر اعضای این شورا از مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری تشکیل شده‌اند و به دلیل مسؤولیت‌ها و وظایفی که علاوه بر عضویت در شورایعالی فضای مجازی برعهده دارند، هماهنگ کردن برگزاری جلسات با آنها با مشکلاتی همراه است.

*افراد حاضر در شورای فضای مجازی

در اهمیت این شورا همین بس که رؤسای ۳ قوه عضو آن هستند و حکم‌شان را رهبری ابلاغ می‌کنند. براساس حکم رهبر انقلاب، اعضای حقوقی این شورا را رئیس‌جمهور (رئیس شورایعالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه‌قضائیه، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌دهند. همچنین براساس حکم رهبری در ورود به دومین دوره فعالیت ۴ ساله شورایعالی فضای مجازی، اعضای حقیقی این شورا نیز منصوب شدند.

*کارنامه 4 ساله در عرصه فضای مجازی

در ۱۷ اسفندماه سال ۹۰ و پس از دستور رهبری مبنی‌بر تشکیل شورایعالی فضای مجازی، ۴۰ دستور کاربردی در جزئی‌ترین مسائل مرتبط با فضای مجازی به عنوان نقشه راه در اختیار اعضا و دبیرخانه این شورا قرار گرفت که موضوعات مهم و مورد تاکیدی چون شبکه ملی اطلاعات و پیوست فرهنگی فضای مجازی از جمله آنها بود. با این وجود با گذشت ۴ سال و با وجود اهمیت این فرامین، بسیاری از این پروژه‌ها تاکنون در کشور تعیین تکلیف نشده است. علاوه بر ۴۰ دستور کاربردی در ۴ سال نخست فعالیت شورایعالی فضای مجازی، در شهریورماه امسال نیز رهبر فرزانه انقلاب در حکمی با اعلام آغاز دومین دوره فعالیت این شورا و تاکید بر اهمیت آن در مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات این عرصه، ۱۰ محور مهم وظایف و ماموریت‌های جدید این شورا را ابلاغ کردند.

*عملکرد واقعی دولت‌ها در فضای مجازی

نخستین جلسه شورایعالی فضای مجازی در آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۹۰ به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد و رئیس دولت دهم تا مرداد سال ۹۲ تنها موفق به تصویب آیین‌نامه داخلی شورا، شرح وظایف و اختیارات اعضا، طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی و سیاست‌های حاکم بر راه‌اندازی نقاط تبادل ترافیک داخلی شد. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جلسه شورایعالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی پس از ۹ ماه وقفه در آبان‌ماه ۹۲ برگزار شد اما تداوم برگزاری جلسات شورایعالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی نیز دوام نیاورد و رئیس دولت یازدهم تنها در چند ماه نخست آغاز کار دولت، این جلسات را منظم برگزار کرد.

*انتقاد از برگزاری نامنظم جلسات شورای‌ فضای مجازی

عضو شورایعالی فضای مجازی با انتقاد از روند تشکیل جلسات این شورا ابراز تاسف کرد که جلسات شورایعالی فضای مجازی به‌ صورت منظم و درست تشکیل نمی‌شود. سیدعزت‌الله ضرغامی، عضو شورایعالی فضای مجازی با اشاره به برگزاری نامنظم جلسات شورایعالی فضای مجازی، گفت: در جلسات شورایعالی فضای مجازی موضوعات اصلی که امروز مساله این حوزه است، به‌ درستی مورد توجه و بررسی قرار نمی‌گیرد. وی با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح این رویه، تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات شورایعالی فضای مجازی متناسب با پیشرفت فضای مجازی نبوده و پاسخگوی نیازهای مردم و بویژه جوانان نیست.