Gerdab.IR | گرداب

روبات‌ها؛ معضلی در تلگرام

تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵

افزایش استفاده از روبات‌ها در تلگرام، موجب نشر مطالب دروغین در این شبکه‌ی اجتماعی شده است. به این مشکل، استفاده‌ی تروریست‌ها را نیز باید افزود.

به گزارش گرداب، شاید تا پیش از ورود روبات‌ها و اتصال روبات‌های خودکار اینترنتی به سرورهای بزرگ این شبکه اجتماعی، این شبکه اجتماعی به‌عنوان یک چالش رو به رشد و خطرناک محسوب نمی‌شد، ولی امروزه با ظهور هزاران روبات در این شبکه و فعالیت مستمر آن‌ها در بخش‌های مبتذل و انحرافی در بسیاری از حوزه‌ها باعث شد این فناوری به یک معضل لجام‌گسیخته تبدیل شده است.

هنگامی‌که به بخش روبات‌های این سایت و سرور مربوطه (Storebot.me) و دسته‌بندی موضوعی آن‌ها در سایت تلگرام رجوع می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم هزاران روبات در این سایت موجود است که وظیفه‌شان انتشار مطالب غیرواقعی و دروغین است. در این بخش هر کاربر قادر است بنا بر زبان دلخواه خود به بخش موردنظر رجوع کند.

یکی دیگر از مشکلات این شبکه‌ی اجتماعی، استفاده‌ی تروریست‌ها از این شبکه است.

به‌عنوان‌مثال، داعش از این نرم‌افزار برای انتقال پیام‌ها و جذب نیرو استفاده می‌کند. استفاده‌ی تروریست‌ها از تلگرام در حوادث پاریس در سال گذشته را نیز باید به این مطالب، افزود. به همین دلیل تلگرام 78 کانال داعش را فیلتر کرد.

همچنین برخی حقوقدانان روسیه از سرویس امنیتی این کشور (FSB) درخواست کرده بودند تا پیام‌های ردوبدل شده در تلگرام را به‌منظور کنترل داعش، زیر نظر بگیرد.

شبکه اجتماعی تلگرام، با توجه به امکانات خاصی که برای کاربران در نظر گرفته است، می‌تواند در مواقع حساس به ابزار مناسبی برای انتشار اخبار کذب و شایعه‌پراکنی تبدیل شود. هم‌اکنون نیز تعدادی از کاربران با سوءاستفاده از امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، سبب بروز معضلاتی در این شبکه اجتماعی شده‌اند. البته مشخص است چرا و به چه نیتی سازندگان این شبکه اجتماعی، چنین چیزی را با این تعداد از امکانات، نظیر تنوع نامحدود در استیکر و گیف، عدم محدودیت در ساخت و مدیریت روبات، کانال و سوپر گروه‌ها در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

حساب‌های کاربری، کانال‌ها و روبات‌های متعدد معاندین خود گواه این موضوع است.