Gerdab.IR | گرداب

هلدینگ مخابرات در بورس پرتقالی می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵

مذاکره اپراتورهای معتبر خارجی با شرکت ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات مبنی بر مشارکت در این پروژه، وارد دور تازه‌ای شده که حکایت از پتانسیل بکر بازار ارتباطات ایران دارد.

به گزارش گرداب، نیمه نخست سال گذشته محمود واعظی در حاشیه دیدار با وزیر تجارت خارجی فرانسه در تهران صراحتا اعلام کرد اپراتور اورنج فرانسه که در 28 کشور حضور دارد در حال مذاکره با یکی از اپراتورهای موبایل ایران است تا بخشی از سهام این اپراتور را خریداری کند.

وزیر ارتباطات ایران با بیان اینکه اورنج به دنبال همکاری بیشتر با اپراتورهای موبایل کشورمان و تولید کارت هوشمند و سیم‌کارت است، ابراز کرد: این اپراتور در حال مذاکره با یکی از اپراتورهای کشور است تا بخشی از سهام این اپراتور را خریداری کند. همچنین کمپانی اورنج برای حضور در اپراتور مجازی موبایل ایران نیز تمایل دارد.

در آن زمان که وضعیت لغو تحریم‌ها و تکلیف برجام مشخص نبود، حساسیت‌ها ایجاب می‌کرد حرفی از اپراتور مورد نظر کمپانی فرانسوی زده نشود تا اینکه به فرجام رسیدن برجام، رفته رفته شرکت ایرانی مورد علاقه فرانسوی‌ها را نمایان کرد و بدون اینکه مقام رسمی صحبتی در این باره داشته باشد، اغلب نخبگان دریافتند که اورنج به دنبال مشارکت با شرکت ارتباطات سیار ایران است.

رفته رفته با شفاف شدن زوایای طرح مشارکت ارائه شده از سوی کمپانی فرانسوی، این شائبه ایجاد شد که با وجود واگذاری بخشی از سهام همراه اول در بورس، چطور می‌شود که شرکتی خارجی تقاضای خرید سهام آن را داشته باشد؛ وحید صدوقی در جایگاه مدیر عامل همراه اول بدون اینکه تمایل اورنج و مذاکرات پشت پده را تأیید کند، صررفا در ارتباط با این شائبه گفت که ورود اپراتورهای خارجی به بازار ارتباطات ایران در قالب خرید سهام، نیازمند رعایت مقررات خاصی است و در زمان مقرر باید درباره آن صحبت کرد.

وی عنوان کرد: همراه اول منعی برای واگذاری سهام در بورس ندارد. شرکت ارتباطات سیار به دلیل اینکه یک شرکت بورسی است فروش سهام آن می‌تواند از طریق بورس انجام شود.

البته صدوقی پیش از ارائه این اظهارات در نشست با خبرنگاران، در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم اشاره‌ای به تمایل کمپانی‌های خارجی برای ورود به صنعت ارتباطات ایران داشت و اذعان کرد: علاقه‌مندی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و در همین راستا توافقاتی با دو اپراتور اروپایی داشته‌ایم که ترجیح می‌دهیم با توجه به حساس بودن شرایط نامی از آنها نبریم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران اذعان کرد: آنها به ‌صورت جدی دنبال خرید سهام همراه اول به‌ عنوان یک شرکت سودده هستند زیرا طی 10 سال گذشته، وضعیت این صنعت دستخوش تحولاتی شده و درآمد اپراتورهای دنیا به ‌شدت کاهش یافته است در حالیکه ما همچنان وضعیتی رو به رشد دارد.

طولی نکشید که وزیر ارتباطات ایران در بهمن ماه گذشته جهت گسترش همکاری‌های دو جانبه با کشورهای پیشرفته جهان به همراه بیش از 15 نماینده متشکل از شرکت‌های حاضر و فعال در بخش خصوصی فاوا، راهی فرانسه شد و در کنار بازدید از شرکت‌های مطرحی چون ایرباس و تلکام به دیدار اورنج هم رفت.

اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است که معروف‌ترین نام تجاری شرکت "فرانس تلکوم" به‌ حساب می‌آید. این شرکت در سطح بین‌المللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را ارائه می‌کند و دارای بیش از 226 میلیون مشترک در سراسر جهان است.

اورنج در سال 2000 میلادی توسط شرکت فرانس تلکوم خریداری شد و در حال حاضر همچنان به عنوان یک شرکت تابعه آن اما با مدیریتی مستقل فعالیت می‌کند.

"فرانس تلکوم" هم بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه و هفتاد و یکمین شرکت بزرگ دنیاست؛ حدود 221 میلیون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزی آن در پاریس مستقر است.

بعد از این سفر بود که واعظی در حاشیه افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، صراحتا همراه اول را به عنوان مرکز توجه فرانسوی‌ها مطرح کرد و درباره ورود اپراتور اورنج و سرمایه‌گذاری در پروژه MCI گفت: این دو اپراتور در حال مذاکره هستند و حین سفر به فرانسه، رئیس این اپراتور با من دیدار و گفت‌وگویی داشت که وضعیت مذاکرات این دو اپراتور در آینده مشخص خواهد شد.

این اظهارات آب پاکی روی دست شایعه‌سازانی بود که هرگونه تمایل از سوی فرانسوی‌ها برای مشارکت در پروژه همراه اول را بلوفی بیش نمی‌دانستند یا عنوان می‌کردند که بازی سیاسی مربوط به دوران پساتحریم است.

با این حال طبق اظهارات مدیر عامل شرکت‌ ارتباطات سیار، تمایل برای مشارکت در این پروژه تنها مربوط به اورنج نمی‌شود و اپراتورهای دیگر اروپایی نیز علاقه‌مند به مشارکت و خرید سهام آن هستند.

سید مصطفی سید هاشمی نیز در گفت‌وگویی با تسـنیم ضمن تأیید تمامی اظهارات رسمی مسئولان ارتباطی کشور، عنوان کرد که اورنج نه تنها به همراه اول بلکه به هلدینگ مخابراتی ایران علاقه‌مند است زیرا تقاضایی را برای خرید سهام این هلدینگ داشته که در روند بررسی آن هستیم.

رئیس هیات مدیره مخابرات ایران ابراز کرد: علاوه بر این تقاضا جهت مشارکت در مخابرات ایران، ملاقات‌هایی هم با مدیران وزارت ارتباطات داشته‌اند که البته پاسخ آنها موکول به بررسی‌های بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: یکی دو شرکت دیگر هم به جز اورنج فرانسه، تقاضای همکاری و مشارکت با ما را داشته‌اند اما اهمیت حوزه ارتباطات و تأثیری که بر منافع و مصالح کشور دارد، اهلیت‌هایی را می‌طلبد که باید با حساسیت و ظرافت پیگیری و بررسی شود.

بنابراین بزرگترین هلدینگ ارتباطی ایران با در دست داشتن دو رشته ثابت و سیار، یکی از وسوسه‌برانگیزترین کمپانی‌ها جهت ورود و مشارکت برندهای معتبر خارجی در دوران پساتحریم به حساب می‌آید که با توجه به استدلال‌های ارائه شده از سوی مسئولان این حوزه باید منتظر بود تا بعد از بررسی شرایط هر کدام از متقاضیان خارجی، تصمیم نهایی در این باره گرفته شود.

با فرض تداوم شرایط مورد توافق برجام و به سرانجام رسیدن بررسی‌های مربوط به اهلیت متقاضیان خارجی از سوی سهامداران عمده مخابرات ایران، شاید تالار بورس بار دیگر شاهد معامله‌ای همسنگ واگذاری مخابرات ایران در سال 88 باشد.