Gerdab.IR | گرداب

ایجاد گذرگاه داده‌ی کوانتومی

تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

نتایج آزمایش انجام شده توسط گروهی از محققان مشخص کرد می‌توان گذرگاه داده‌ی کوانتومی ایجاد کرد که خواص ذرات را در زمان انتقال حفظ می‌کند.

به گزارش گرداب، انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر موضوع اصلی پلتفرم‌های محاسباتی است. به‌تازگی محققان روش جدیدی را ایجاد کرده‌اند که انتقال اطلاعات در دنیای کوانتومی را ممکن می‌سازد.

آن‌ها برای ادعای خود از روش شناخته شده ی انتقال کیوبیت1 بین دو مکان مختلف استفاده کردند. محاسبات سنتی محاسبات تنها به صفر و یک وابسته است؛ اما محاسبات کوانتومی به بیت‌های کوانتومی در مقیاس اتمی (کیوبیت)، متکی هستند. این بیت‌ها می‌توانند به طور هم‌زمان خواص صفر و یک را به خود بگیرند. همچنین خاصیت در هم تنیدگی کوانتومی باعث می‌شود تا این آن‌ها حتی در فواصل دور دست نیز به یکدیگر وابسته باشند.

امروزه از ریزپردازنده‌ها برای انتقال بیت‌ها به حافظه یا دریافت آن‌ها از گذرگاه‌های داده (data bus) استفاده می‌کنند. انتقال داده‌های کوانتومی بسیار سخت‌تر است؛ زیرا کیوبیت بسیار شکننده بوده و احتمال از دست دادن خاصیت و داده‌های آن در زمان انتقال بسیار زیاد است.

گروهی از محققین دانشگاه‌های آر. ام. آی. تی استرالیا (RMIT University)، شورای ملی تحقیقات ایتالیا (Italy’s National Research Council) و دانشگاه علم و صنعت جنوب چین (China's South University of Science and Technology) برای آزمایش نظریه‌ی خود از ذرات نور استفاده کردند. آن‌ها از لوله‌های انتشاردهنده‌ی امواج استفاده کردند و سعی کردند تا کیوبیت ها را در حالی که خاصیت خود را حفظ کرده‌اند انتقال دهند. آن‌ها موفق شدند با استفاده از روش خود، کیوبیت های رمزنگاری شده را با احتمال 97.1 درصد به‌درستی منتقل کنند.

محققان ادعا می‌کنند، آزمایش آن‌ها، روش ایجاد گذرگاه دادهای کوانتومی را هموارتر کرده و محاسبات کوانتومی را به واقعیت نزدیک‌تر کرده است. با استفاده از این گذرگاه می‌توان دادها را با سرعتی بسیار بالاتر از رایانه‌های امروزی منتقل کرد و از صحت داده‌ها مطمئن بود.

1- کیوبیت، معادل واحد بیت در علم رایانش کوانتومی است.