Gerdab.IR | گرداب

همکاری ماهواره‌ای ایران و روسیه

تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس سازمان فضایی ایران از مذاکره با آژانس فضایی روسیه در جهت تداوم همکای های دو کشور برای پرتاب ماهواره‌های دانشجویی خبر داد.

به گزارش گرداب، محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران، پیرو سفر روگوزین معاون نخست وزیر روسیه، به تهران و مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان سازمان فضایی ایران و آژانس فضایی روسیه در تهران، برای ادامه مذاکرات، به روسیه سفر کرد. این سفر به دعوت کاماروف، رئیس آژانس فضایی روسیه صورت گرفته است.

اولین دور این مذاکرات در محل آژانس فضایی روسیه در مسکو با حضور روسا، معاونان هر دو سازمان، نمایندگان دفتر همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد. با توجه به تاکید روسای جمهور دو کشور مبنی بر توسعه روابط راهبردی طرفین، مذاکرات در فضایی مثبت و سازنده آغاز شد.

عطف به برنامه فضایی کشور مبنی بر استفاده صلح آمیز از فناوری فضایی در برنامه توسعه کشور و پیرو مذاکرات و توافقات قبلی دو سازمان در تهران و مسکو، سازمان فضایی ایران برنامه های اجرایی خود را برای تداوم همکاری های دوطرف اعلام کرد:

۱. ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری ایستگاه دریافت و پردازش اطلاعات ماهواره ای البرز (ماهدشت).

۲. تامین سامانه کامل ماهواره سنجشی برای رفع نیازهای توسعه ای و فناوری شامل ماهواره، ایستگاه کنترل و دریافت تصاویر.

۳. پرتاب ماهواره های دانشجویی

۴. حوزه فضانوردی

در این راستا علاوه بر تاکید دو طرف بر ادامه همکاری ها، معاونان دو سازمان ماموریت یافتند برای تحقق اهداف مشترک، برنامه ریزی های مذکور را با ادامه تعاملات و تشکیل جلسات کارشناسی لازم پیگیری کنند.