Gerdab.IR | گرداب

هشداری برای خانواده‌ها؛

نشانه‌ها و هشدارهای پنهان در جنایت ورامین +تصاویر

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

جنایت اخیر در شهرستان ورامین اگر چه جامعه را در شوک بزرگی فرو برده است اما این ضرورت وجود دارد که از پس واکنش‌های احساسی به علل و عوامل اصلی چنین رخدادی پرداخته شود.

به گزارش گرداب به نقل از «نسیم آنلاین»، انتشار گزارش یک قتل دلخراش در منطقه «خیر آباد» ورامین بار دیگر احساسات جامعه را برانگیخت و باعث ابراز همدردی مردم با خانواده قربانی حادثه شد. البته اقدام و واکنش مناسب مسئولین قضایی و انتظامی باعث شد که مردم به این اطمینان برسند که در این حادثه عدالت اجرا خواهد شد.

 اما در این بین نکته مغفول مانده علت وقوع چنین حادثه‌ای است که اکنون ذهن مردم را به خود مشغول کرده است. چگونه یک نوجوان توانست دست به چنین جنایتی بزند؟

 در این رابطه سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی  و سخنگوی ناجا با اشاره به این جنایت هولناک مسئله مهمی را بیان می‌کند و می‌گوید: این پرونده درحال بررسی است ولی تاکنون ردپایی از مواد مخدر در آن پیدا نشده ولی قاتل مواد الکلی زیادی مصرف کرده بود که پلیس درحال بررسی گذشته و وضعیت خانواده او است.

فرضیات و گمانه‌زنی ‌های مختلفی در این باره شکل گرفت که با بررسی صفحه اینستاگرام منتسب به متهم پرونده می‌توان برخی نشانه‌ها و علائم زمینه‌ساز بروز چنین جنایتی را مشاهده کرد، زنگ هشداری که شاید اگر این موارد پیش از این از طرف اطرافیان و والدین متهم مورد توجه قرار می‌گرفت می‌توانست از بروز این فاجعه جلوگیری کند. با بررسی حساب‌‌های کاربری که این فرد در صفحه اینستاگرام خود دنبال کرده (به اصطلاح رایج فالو شده) به راحتی مشاهده می‌کنیم که گالری کاملی از تصاویر و ویدئوهای مستهجن و تحریک کننده‌ای از مدل‌ها، بازیگران و افراد در اختیار این نوجوان قرار گرفته است. پیشاپیش از درج برخی از تصاویر صفحه اینستاگرام متهم این جنایت عذرخواهی می‌کنیم اما به دلیل روشن شدن و بررسی ابعاد این موضوع مهم ناچار به انتشار برخی از این تصاویر شدیم.

یکی از نشانه‌های بارز در این حساب اینستاگرام، در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت (که برای دانلود فیلم استفاده می‌شده است) و البته بدون نظارت والدین است مسئله‌ای که متهم سعی کرده به شکل واضحی با قرار دادن تصویری از سرعت اینترنت خود به آن اشاره کند.

در تصاویر دیگری اقدام به خودکشی و یا تمایل به این کار در صفحه اینستاگرام مشاهده می‌شود. معلوم نیست که این فرد در گذشته اقدام به خودزنی و خودکشی داشته است، موضوعی که باید در تحقیقات انتظامی و قضایی مشخص شود.

تصاویر دیگری نیز در این صفحه منتشر شده است که حکایت از رابطه با جنس مخالف دارد که با بررسی توضیحات تصاویر ظاهرا این رابطه به یک شکست عشقی منجر شده است، پست‌هایی که جای تامل بسیاری دارد و البته قابل انتشار نیست.

پست آخر متهم این پرونده که یک ماه قبل از وقوع جنایت در اینستاگرام قرار داده بود تصویری تکان دهنده است. در توضیح این عکس فرد مذبور تمایل خود را به مشاهده فیلم‌های ترسناک نشان می‌دهد و از سایرین می‌خواهد یک فیلم با ژانر وحشت به او معرفی کنند!

شاید بتوان علل بروز انحرافات و آسیب‌های اجتماعی این گونه را در موارد متعددی مانند عوامل اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و عوامل فردی یا زیست روانی مانند ویژگی‌های شخصیتی، توانمندی در برخورد با مشکلات زندگی، بحران بلوغ و در نهایت فقدان عوامل آموزشی مناسب در خانواده، سیستم آموزشی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ... جستجو کرد. در مصاحبه‌ای که والدین این متهم با یکی از خبرگزاری‌ها انجام دادند به این نکته تاکید داشتند که هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند فرزندشان مرتکب چنین جنایتی شود اما غافل بودن از اینکه فرزندشان از مشروبات الکلی استفاده می‌کند و در فضای مجازی چه مطالبی را دنبال می‌کند و چه تفکراتی در ذهن خود دارد، نشان از کاستی‌هایی در این خصوص است. سوالات متعددی در این بین به ذهن خطور می‌کند که شاید مهمترین آن‌ها این باشد که آیا مجازات عامل چنین جنایتی و اظهارنظرهای هیجانی و عاطفی در کوتاه مدت و بدون واکاوی و ریشه یابی مسئله می‌تواند در آینده جلوی اتفاقات مشابه را بگیرد؟