Gerdab.IR | گرداب

احتمالا سوئیفت هک شده است

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

حمله به بانک‌های بنگلادش، سبب آسیب دیدن شبکه تبادلات مالی جهانی سوئیفت شده است.

به گزارش گرداب، چند روز پیش خبری در رسانه‌های جهان، مبنی بر هک شدن سامانه‌های داخلی بانک‌های بنگلادشی منتشر شد. در آن حمله هکرها موفق شده بودند تا 81 میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش را سرقت کنند؛ اما ظاهراً این ماجرا به همین‌جا ختم نشده است و بر اساس ادعای کارشناسان شرکت تجهیزات دفاعی BAE انگلستان، این هک دامن شبکه تبادلات مالی جهانی یا همان سوئیفت را نیز گرفته است. کارشناسان امنیتی این شرکت، مدعی هستند هکرها موفق شده‌اند به این بستر نرم‌افزاری تبادلات مالی نفوذ کنند.

سوئیفت که هم‌اکنون بین بیش از 3000 هزار موسسه مالی در جهان در جریان است، نیز این موضوع را تأکید کرده و اعلام کرده که توسط نوعی بدافزار به نام evtdiag.exe مورد تهاجم قرار گرفته است. سخنگوی این مرکز جهانی نیز اعلام کرد که به‌زودی بسته به‌روزرسانی خاصی را برای حل این مشکل، منتشر خواهد کرد. قرار است تا این بسته به‌روزرسانی نرم‌افزاری، از جانب مرکز اصلی سوئیفت در بروکسل منتشر شود.

بر اساس گزارشی که از جانب نهادهای امنیتی منتشر شده است، مجرمان سایبری در تلاش بوده‌اند تا 951 میلیون دلار را از حساب‌های بانک مرکزی در بنگلادش سرقت کنند. البته با هوشیاری نهادهای امنیتی، این اقدام هکرها به نتیجه نرسیده است و آن‌ها تنها توانسته‌اند 81 میلیون دلار از این پول را به حسابی در فیلیپین، منتقل کنند.

بااین‌وجود، مرکز جهانی سوئیفت، معتقد است که آسیبی به شبکه داخلی این مجموعه وارد نشده و این مجموعه در حال حاضر بدون هیچ‌گونه خللی، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. محققان اعلام کرده‌اند که برخی از شناسه‌های کاربری سرورهایی که از آن‌ها در حمله استفاده شده است، در مصر یافت شده و هکرها از آن‌ها برای بررسی و نظارت بر کارکرد سامانه سوئیفت در بانک‌های بنگلادش استفاده می‌کرده‌اند.