Gerdab.IR | گرداب

پلیس فتا هشدار داد

هشدار درخصوص ارسال پیامک‌های تبریک روز معلم

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

پلیس فتا درباره کلاهبرداری در فضای مجازی از طریق ارسال پیام تبریک روز معلم هشدار داد.

به گزارش گرداب، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: برخی از افراد سود جو با ارسال یک بدافزار در قالب فایل پیوست تبریک روز معلم سعی دارند به نوعی ضمن نفوذ به سیستم قربانی به اطلاعاتی مثل رمز های بانکی، رمز های ورود به حساب های کاربری و غیره دست پیدا کنند.

سرهنگ علیرضا آذردرخش افزود: با توجه به در پیش بودن روز معلم و ایجاد شور و شوق دانش آموزان و دانشجویان عزیز جهت هر چه باشکوه تر برگزار کردن این مراسم، بازار خریدهای اینترنتی و کادوهایی که به این منظور در سایت های فروشگاهی ارائه می شود بسیار داغ تر از قبل خواهد شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد سود جو از این مناسبت به نفع خود استفاده کردند و ضمن معرفی خود به عنوان حامیان امر آموزش، اقدام به طراحی سایت های مختلف با این موضوع کرده اند که گاهاً فعالیت غیر مجاز نیز دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش بینی می شود برپایی سایت های فروشگاهی با موضوع معلم و تجلیل از این عزیزان افزایش داشته باشد؛ سایت های فروشگاهی که برخی از آنها با هدف کلاهبرداری از هموطنان طراحی شده است سعی دارند از حساب های بانکی کاربران برداشت غیر مجاز انجام دهند.

وی با اشاره به طراحی سایت های فروشگاهی جعلی گفت: برخی از سایت ها اقدام به طراحی درگاه های پرداخت جعلی کرده اند و با استفاده از این صفحات جعلی که به ظاهر شبیه به درگاه اصلی است سعی می کنند اطلاعات مهم بانکی کاربران را به سرقت ببرند.

سرهنگ آذردرخش تاکید کرد: کاربران عزیز مراقب اینگونه سایت ها باشند و حتماً خودشان آدرس سایت مورد نظر را در آدرس بار تایپ و از رفتن به لینک هایی که در شبکه های اجتماعی و یا سایت های دیگر ارائه شده است خودداری کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: دانش آموزان و خانواده های گرامی باید دقت داشته باشند در صورت خرید اینترنتی حتماً به اصالت سایت فروشگاهی و داشتن نماد اعتماد الکترونیک اطمینان داشته باشند.

سرهنگ آذردرخش افزود: یکی دیگر از شگردهای کلاهبردارانه که معلمان عزیز را درگیر خواهد کرد دریافت پیام های تبریک از جانب برخی از افراد سودجو است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: این نوع از کلاهبرداری از طریق ارسال پیام های مختلف از طریق ایمیل، یا شبکه های اجتماعی به یکی از راه کارهای کم هزینه و مناسب تبدیل شده است؛ شبکه های اجتماعی و پست های الکترونیک این قابلیت را برای معلمان عزیز فراهم آورده است که پیام های تبریک دانش آموزان خود را به سادگی دریافت کنند. دانش آموزان نیز سعی می کنند با ارسال پوسترها و کارت های تبریک این روز را با معلم خود جشن بگیرند.

سرهنگ آذردرخش در توصیه به معلمان عزیز گفت: نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کنیم صحت ایمیل های دریافتی است. آیا ایمیل دریافتی حتماً از جانب دانش آموز شما می باشد؟ بنابراین معلمین عزیز باید دقت داشته باشند حتماً به فرستنده پیام دقت و از باز کردن ایمیل های ناشناس خودداری کنند.

وی تاکید کرد: برخی از افراد با ارسال یک بدافزار در قالب فایل پیوست تبریک روز معلم سعی دارند به نوعی به سیستم قربانی نفوذ کنند. این فایل پیوست می تواند حاوی کیلاگر و یا بدافزار دسکتاپ فیشینگ باشد که در این صورت به محض نفوذ به سیستم قربانی، مجرم می تواند به اطلاعات بسیار مهمی از قربانی دست پیدا کند. اطلاعاتی مثل رمز های بانکی، رمز های ورود به حساب های کاربری و غیره.

سرهنگ آذردرخش در پایان در توصیه به کاربران و شهروندان گفت: در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.