Gerdab.IR | گرداب

امنیت سایبری بلژیک پس از حادثه تروریستی بروکسل

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

به دنبال حادثه تروریستی بروکسل، دولت بلژیک قصد دارد، توانایی‌های سایبری این کشور را تقویت کنند تا از تکرار حوادث مشابه، پیش از وقوع، جلوگیری کند.

به گزارش گرداب؛ پس از وقوع حادثه تروریستی بروکسل، حفظت فیزیکی بلژیک زیر سؤال رفت و به گفته رسانه‌های این کشور، امنیت بلژیک نیازمند توجه و بهبود مجدد بود. اما در این میان، امنیت سایبری این کشور در چه جایگاه و وضعیتی قرار دارد؟

خبر خوب برای بلژیکی‌ها در حوزه سایبری، امنیت بالای بانک‌های این کشور در مقابل حملات دیجیتال است، به طوری که بلژیک، کمترین خسارت را از تروجان‌های بانکی دیده است. ادی ویلمز (Eddy Willems)، متخصص امنیت سایبر شرکت جی دیتا (G DATA Software)، در توضیح دلایل امن بودن بانک‌های بلژیکی، گفت: "اغلب بانک‌های بلژیکی، سامانه‌های احراز هویت بسیار قوی دارند و همین امر باعث کاهش احتمال لو رفتن اطلاعات مالی و خصوصی مشتریان می‌شود." به گفته ویلمز، امنیت سایبری ضعیف کشورهای دیگر نیز باعث شده تا هکرها، بانک‌های بلژیکی را از الویت اول خود خارج کنند. به اذعان ویلمز، کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس، در قیاس با بلژیک؛ سامانه‌های احراز هویت بسیار ضعیف‌تری دارند.

اما خبر بد برای بلژیکی‌ها، افزایش حملات باج‌افزارها به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی بنلوکس (Benelux) است. بر اساس گزارش شرکت امنیت سایبری ترندمیکرو، تعداد حملات باج افزارها به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی بنلوکس، در ماه فوریه 2016، برابر بود با تعداد حملاتی که به سه کشور عضو این اتحادیه، در نیمه دوم سال 2015 رخ داد. بنلوکس، یک اتحادیه همکاری اقتصادی بین کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ است که در سال 1944 تأسیس شد.

حملات باج‌افزارها، در تمام نقاط دنیا با افزایش روبرو بوده؛ اما سال 2015، کشورهای عضو اتحادیه بنلوکس، سهم بیشتری از این حملات را به خود اختصاص دادند، به طوری که 6 درصد حملات باج افزارها در این سال، به سه کشور بلژیک، هلند و لوکزامبورگ صورت گرفت؛ آماری که تا پیش از آن زیر 2 درصد بود.

از منظر توجه به مسأله امنیت سایبر، سازمان‌های مستقر در بلژیک به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول، سازمان‌های بین‌المللی مانند ناتو و مجلس اتحادیه اروپا هستند که به نظر می‌رسد مسأله امنیت سایبری خود را جدی گرفته و اقداماتی برای مقابله با حملات سایبری انجام داده‌اند. دسته دوم، سازمان‌های خصوصی این کشور هستند که به نظر می‌رسد، اکثر آنها توجهی به مسأله امنیت سایبری سازمان خود ندارد. به گفته ویلمز، شرکت‌های بلژیکی تصور می‌کنند، احتمال حمله سایبری به آنها بسیار کمتر از همسایگانشان است و این تصور تا حدودی درست است؛ اما در حملات بزرگ بین‌المللی، احتمال خسارت دیدن شرکت‌های خصوصی بلژیک نیز وجود دارد.

شرکت‌های مخابراتی و ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در این کشور، هدف اصلی سازمان‌های جاسوسی بین‌المللی هستند. سال 2013، ادوارد اسنودن فاش کرد، شرکت مخابراتی بلگاکام (Belgacom)، هدف حمله و جاسوسی سایبری سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) و ستاد ارتباطات دولت انگلیس (GCHQ) قرار گرفته بود.

به نظر می‌رسد، احتمال ضعیف رخ دادن حمله سایبری به بلژیک، دلیلی شده تا مسئولان دولتی این کشور، تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش امنیت سایبری نداشته باشند. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، بلژیک نیز مرکز پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای (CERT) دارد؛ اما دولت این کشور، سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش داده است. واحدها و سازمان‌های مبارزه با جرائم سایبری این کشور نیز با مشکل کاهش سرمایه‌گذاری روبرو هستند.

به گفته رسانه‌های بلژیکی، حادثه تروریستی بروکسل دلیل خوبی است تا دولت این کشور مسأله امنیت سایبری را جدی گرفته و سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش دهد. اواخر سال گذشته، دولت بلژیک، مرکز امنیت سایبری این کشور را تأسیس کرد. به گفته مسئولان این مرکز، یکی از اهداف اصلی مرکز امنیت سایبری بلژیک، آموزش افراد و سازمان‌ها در حوزه امنیت سایبری است. از جمله دیگر اهداف این مرکز، هماهنگ کردن سازمان‌های دولتی و خصوصی بلژیک برای همکاری در حوزه امنیت سایبری است و برای تحقق این مهم، مراکز دولتی و خصوصی این کشور، باید به شناخت درستی از یکدیگر برسند.

میگل دی برویکر (Miguel De Bruycker)، در زمان منصوب شدن به ریاست مرکز امنیت سایبری بلژیک، گفت: "سازمان ما، رهبری مبارزه با جرائم سایبری را به عهده خواهد گرفت. سازمان‌های بسیاری هستند که برای ارائه خدمات اینترنت امن، فعالیت می‌کنند. این سازمان‌ها باید تحت هدایت مرکز امنیت سایبری بلژیک فعالیت کنند. هدف ما رسیدن به سطحی از امنیت سایبری است که توانایی مقابله با تهدیدات این حوزه را داشته باشیم. رسیدن به امنیت کامل در این حوزه ممکن نیست."

وزیر دفاع بلژیک، استیون وندپوت (Steven Vandeput)، درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های لازم برای امنیت ملی، گفت:« به‌ روز کردن بخش نظامی به معنای فنی‌تر شدن ما است؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری در بخش امنیت سایبر، امری بسیار ضروری به نظر می‌رسد. تخصصی که مرکز تعالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو (CCDCOE) دارد، برای حل مشکلات این حوزه بسیار کارآمد است.»