Gerdab.IR | گرداب

در اجرای تصمیمات شورا مشکل داریم

تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفت: احساس شرمندگی می‌کنیم که به اهداف مشخص شده در شورا نرسیده‌ایم.

به گزارش گرداب، در بیانات اخیر مقام معظم رهبری نارضایتی ایشان از عملکرد وزارت ارتباطات وشورای عالی فضای مجازی به وضوح مشخص است.

ایشان در دیدار با معلمان وزارت ارتباطات را یکی از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه ای که لغزش گاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوبهایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها کرده ایم؟

از این رو برای پیگیری دغدغه های مقام معظم رهبری با  دو عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به گفتگو نشستیم تا در مورد دستاوردهای این ارگان طی 5 ساله گذشته جویا بشویم: انتظاری رییس سابق مرکز ملی فضای مجازی و عضو کنونی شورای عالی فضای مجازی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مهمترین بحث این است که شورا به صورت فرا قوه ای تشکیل شد که همه رؤسای، دستگاه ها مهم و حساس کشور در آن حضور دارند.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ظرفیت بی نظیری در اختیار همه نهاد های دولتی قرار داده شده است تا بتوانند مسائل کشور را در فضای مجازی مدیریت کنند و سامان دهند.
وی تصریح کرد: به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی تحولات آن بسیار پر شتاب و در همه ابعاد زندگی امروزی تأثیر گذار است بنابر این اساسا مقام معظم رهبری دستور به تشکیل شورا دادند.
همه آحاد مردم به خصوص رهبر معظم انقلاب انتظار دارندسرعت تحولات شورا هم متناسب با سرعت دنیا در بحث فضای مجازی باشد اما متأسفانه این اتفاق تا امروز نیافتاده است.

انتظاری در مورد دغدغه اخیر رهبر انقلاب گفت: دغدغه مقام معظم رهبری کاملا به جا است و شأن شورا اقتضا میکند که برای تصمیم گیری در مورد وظایف مهم و مشخص جلسات با سرعت بیشتر و در فواصل زمانی کمتر تشکیل شود.

وی بیان داشت: تصمیمات مهمی در شورای عالی فضای مجازی گرفته می شود اما در پیاده سازی و اجرایی شدن با مشکل روبرو می شویم مثل شبکه ملی اطلاعات که بخش مجری آن هنوز نتوانسته به صورت کامل آن را پیاده سازی نماید.

درمورد شبکه ملی اطلاعات تقی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سه محور اصلی در اهداف شورا که از موعد اجرایی شدن آن ها زمان زیادی گذشته می توان به شبکه ملی اطلاعات اشاره داشت که واقعا جای تعجب دارد طرحی که به قانون تبدیل شده و اجزای آن روشن است چرا اجرایی نشده است. وی تأکید کرد: شورا و وزارت ارتباطات و هم مجلس باید بازخواست شوند برای تکلیفی که در برنامه پنجم توسعه تبدیل به قانون شد و مهلت اجرای کامل آن تا پایان برنامه یعنی اواخر سال گذشته به اتمام رسید.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: قوانین ما در این فضا کم است وزارت ارتباطات قانون های مصوب خود را برای زیر ساخت های ارتباطی دارد اما فضای مجازی بالاتر از این مسائل است. ما در بحث های فرهنگی و محتوا نیاز به تنظیم مقررات جدید داریم. به دلیل فقدان قانون مدون در حوزه سایبری خیلی از فرصت ها را از دست داده ایم و یا با تأخیر زیاد به سرانجام رسانده ایم در مقابل هم توان رویارویی با بسیاری از مشکلات فضای مجازی را نداریم.

تقی پور در مورد محور سوم لنگ زدن شورای عالی فضای مجازی در رسیدن به اهداف خودبه بحث تولید محتوا اشاره کرد و گفت: ما در بحث تولید محتوای فاخر هیچ سیاست قابل توجهی نداریم. کشور ما از نظر فرهنگی غنی هست اما نتوانسته ایم در فضای مجازی این فرهنگ غنی را نشر دهیم چون برنامه ای نداریم.

عضو شورای عالی فضای مجازی با توجه به بیانات رهبر انقلاب و ابلاغ حکم ده بندی ایشان در شهریور سال 1394 اعلام کرد: برخی از این بند ها زمان بر هستند اما در کل شورا برنامه جامعی برای آن ها ندارد در واقع اتاق فکر داریم اما اصلا در شأن این فرمان حرکت نکرده ایم.

 وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی وقتی می گوییم فلان پیام رسان در ایران 45میلیون کاربر دارد یعنی حجم بسیار زیادی از مشترکان آن ایرانی هستند در واقع فضای مجازی کشور را در اختیار کسانی با اهداف کاملا مشخص قرار داده ایم.

تقی پور در پایان گفت: من به عنوان عضوی از شورای عالی فضای مجازی احساس شرمندگی میکنم که به اهداف مشخص شده در شورا نرسیده ایم و باید در شیوه برگزاری جلسات آن بازنگری جدی داشته باشیم.