Gerdab.IR | گرداب

ایرانیان در توئیتر چت می کنند!

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

مهم‌ترین ویژگی توئیتر ایرانیان آن است که در توئیتر دیالوگ برقرار کردند و با توییت‌های خود به نوعی چت می‌کنند اما کاربران سایر کشورها، این استفاده را از توئیتر ندارند.

به گزارش گرداب به نقل از روزنامه صبح نو، پاسخ به این سؤال چندان راحت نیست. با این حال یکی از دانشجویان ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در رساله کارشناسی ارشد خود سراغ این موضوع رفته است. آقای «جواد افتاده» پایان‌نامه خود را در سال 92 با عنوان «ویژگی‌ها و الگوهای رسانه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی: تحلیل شبکه توئیتر» با راهنمایی آقای دکتر هادی خانیکی، مشاوره آقایان دکترعلی‌اصغر کیا و داوری دکترعباس اسدی دفاع کرده است.

جامعه مورد بررسی افتاده در این پژوهش، کاربران توئیتر فارسی بوده‌اند و او برای تکمیل حجم نمونه خود حدود 30 هزار کاربرِ فارسی‌زبان توئیتر را بررسی کرده و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده را هم توسط دو نرم افزار تحلیل شبکه گفی و نوداکس‌ال انجام داده است.

با بررسی انجام گرفته مشخص شد سرمایه اجتماعی بالایی نیز در شبکه وجود دارد. بنابراین افراد از حمایت بیشتری در شبکه برخوردارند. هم‌ریختی اجتماعی نیز در این شبکه میزان بالایی را داراست که نشان می‌دهد، افرادی با طبقه اجتماعی، ثروت و مقام مشابه، احتمال بیشتری دارد که اتفاقی با یکدیگر معاشرت کنند و همراه شوند.

افتاده درهمان زمان درگفتگویی که با پایگاه وبلاگ‌نیوز انجام داده به بیان واقعیت‌های جالبی از کاربران ایرانی توئیتر هم پرداخته است. این پژوهشگر رسانه و ارتباطات عنوان کرده است مهم‌ترین ویژگی توئیتر ایرانیان آن است که در توئیتر دیالوگ برقرار کردند و با توییت‌های خود به نوعی چت می‌کنند اما کاربران سایر کشورها، این استفاده را از توئیتر ندارند. او هم‌چنین در بیان جغرافیای پرمخاطب کاربران گفته:در تعیین پراکندگی جغرافیایی باید گفت که مکان در بسیاری از پروفایل‌ها مشخص نشده و بیشترین کاربران مکان نامعلومی دارند و به دلیل فیلتر بودن شبکه توئیتر در ایران، این وضعیت تشدید شده است؛ اما در رتبه بعدی، بیشترین کاربران توئیتر از شهر تهرانند.

افتاده  معتقد است که شبکه اجتماعی توئیتردرامتداد خبر است و به ویژه در ایران، بیش از کارکرد تفریحی و برقراری ارتباط، به توزیع وتولید محتوا پرداخته شده است و افزود: این رسانه می‌تواند محتوای محلی را به محتوای بین المللی تبدیل کند و اخبار پیرامونی و محیطی هر منطقه را زودتر از بقیه رسانه‌های اجتماعی و مدیاها به گوش جهانیان برسانند مانند کوهنوردان ایرانی که در پاکستان مفقود شدند.