Gerdab.IR | گرداب

در پی درز یک خبر؛

زاکربرگ به دنبال برگزاری جلسه آشتی‌ جویانه با جمهوری‌ خواهان آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک می گوید قصد دارد تعدادی از سران برجسته جمهوری خواهان و حامیان مهم آنها را به دفترش دعوت کند تا در مورد ادعای دستکاری اخبار فیس بوک بر ضد آنان اظهار نظر کند.

به گزارش گرداب به نقل از ای بی سی نیوز، هفته گذشته یکی از کارکنان سابق فیس بوک در مصاحبه ای تاکید کرد روندهای خبری برجسته فیس بوک توسط عده ای از کارمندان این شرکت دستکاری می شود تا اخبار مربوط به حزب جمهوری خواه ایالات متحده در صدر اخبار مهم قرار نگرفته و در قیاس با سایر اخبار بی اهمیت تلقی شوند.

با توجه به اینکه فیس بوک برای بیش از 60 درصد مردم آمریکا یک منبع خبری مهم تلقی می شود، اقداماتی از این دست می تواند از جاذبه و قدرت نفوذ جمهوری خواهان در آمریکا بکاهد.

اگر چه فیس بوک این خبر را انکار کرده،  ولی انتشار آن موجی از واکنش های تند را موجب شده است که نشان می دهد دیگر اعتمادی به بی طرفی این شبکه اجتماعی وجود ندارد. زاکربرگ می گوید در حال تحقیق در مورد این ادعاهاست، اما هنوز مدارکی که این ادعاها را ثابت کند، به دست نیامده است. وی افزوده است: اگر هر چیزی بر ضد اصول ما پیدا شود، شاهد تعهد من برای انجام اقدامات بیشتر برای رسیدگی به این موضوع خواهید بود.

این شرکت در اقدام آشتی جویانه دیگری دستورالعمل داخلی سردبیری بخش خبر خود را علنی کرد. دستورالعمل 28 صفحه‌ای فیسبوک نشان می‌دهد که چگونه سردبیران خبر با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری، اخباری را که 10 شبکه خبری از جمله نیویورک تایمز، سی ان ان، بازفید و فاکس منتشر می‌کنند، بر پایه اهمیتی که دارند دسته بندی و ارائه می‌کند.فیسبوک می‌گوید، در گزینش خبر، آرا و عقاید سیاسی را مد نظر قرار نمی‌دهد.

در عین حال کمیته تجارت، علوم و ترابری سنا در نامه ای به مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک از وی خواسته تا به پرسش هایی در باره شیوه جمع آوری خبرها و انتخاب مطالب پاسخ دهد.سناتور جان تیون رئیس این کمیته به خبرنگاران گفت: نگرانی اصلی او این است که در صورت مداخله کارمندان در ارائه خبرها، ممکن است فیس بوک مرتکب فریبکاری شده باشد.