Gerdab.IR | گرداب

معمول‌ترین جرم سایبری کشور چیست؟

تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: به مانند همه دنیا، بالا‌ترین جرایم سایبری کشور مربوط به برداشت کردن از حساب‌های مالی، کلاهبرداری مالی و سپس جرم‌های اخلاقی و سیاسی است.

به گزارش گرداب، علیرضا آذردرخش در حاشیه همایش «آسیب‌های نو پدید شبکه‌های اجتماعی مجازی» که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به وظایف پلیش فتا و اینکه این واحد مسئول رسیدگی به جرایمی است که در فضای مجازی رخ می‌دهد اظهار کرد: جرم‌های سایبری به جرم‌هایی گفته می‌شود که از طریق دستگاه‌ها و وسایل متصل به فضای مجازی به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه شناخت فرد بزهکار از مولفه‌های جرائم سایبری است افزود: باعث افسوس است که در جامعه ما جرم‌های سنتی مانند قتل، دزدی و... وجود دارد و این در حالی است که جرائم اینترنتی هنوز به عنوان جرم‌های قبیح به حساب نمی‌آید.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای کشور اضافه کرد: به مانند همه دنیا، بالا‌ترین جرائم سایبری کشور مربوط به برداشت کردن از حساب‌های مالی، کلاهبرداری مالی و سپس جرم‌های اخلاقی و سیاسی است.

آذردرخش با اشاره به سوءاستفاده از فضای مجازی در کشور تصریح کرد: تلگرام به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی موجود در کشور 25 درصد از جرائم سایبری را شامل شده و برای ایمن‌سازی شبکه‌ها در تلفن‌های همراه لازم است آموزش‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره روش‌های کلاهبرداری سایبری گفت: سوءاستفاده از کارت خوان‌ها، سرقت از عابر بانک‌ها، سوءاستفاده کردن‌های غیراخلاقی از نرم‌افزارهای فضای مجازی، هک تلفن‌های همراه و... از مشکلات و روش‌های کلاهبرداری و خطرات فضای مجازی است.