Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی آژانس دفاع سایبری ژاپن

تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

ژاپن به‌منظور محافظت از زیرساخت‌های صنعتی خود مثل هسته‌ای و اسکادا، به راه‌اندازی آژانس دفاع سایبری زیر نظر دولت اقدام کرد.

به گزارش گرداب، کشور ژاپن در حال افزایش سطح امنیت سایبری خود است تا در میزبانی بازی‌های المپیک 2020 با مشکل مواجه نشود و در این راستا از طرحی با نام «آژانس ترویج امنیت سایبری صنعتی» (ICPA)، رونمایی کرد که از سال 2017 شروع به کار خواهد کرد. دولت تلاش می‌کند تا این طرح برای برگزاری المپیک 2020 و دفاع از تجهیزات حیاتی این کشور آماده شود. هدف این آژانس، دفاع از تأسیسات الکتریکی، گاز، نفت، پتروشیمی و هسته‌ای است. علاوه بر آن شرکت‌های خصوصی که در بخش صنایع دفاعی فعال هستند نیز از حمایت‌های آژانس بهره‌مند خواهند شد.

فعالیت‌های ICPA از دو قسمت مطالعات پژوهشی و تمرینات واقعی که با همکاری دانشگاه‌های محلی و آژانس‌های برون‌مرزی مانند وزارت امنیت داخلی آمریکا انجام خواهند شد، تشکیل می‌شود. از طرف دیگر گروهی در این آژانس به‌عنوان هکرهای کلاه‌سفید به‌صورت حرفه‌ای آموزش خواهند دید تا از مهارت‌های هک در برابر حملات سایبری استفاده کنند.

این آژانس با هدف تمرکز بر حملات شبیه به تأسیسات الکتریکی اوکراین، نیروگاه برق آمریکا و سد آب کالیفرنیا راه‌اندازی شده است. تجهیزاتی که موردحمایت این آژانس قرار می‌گیرد تنها شامل سامانه‌های رایانه‌ای و تلفن همراه نخواهد بود و سامانه‌های اسکادا نیز تحت حمایت آن قرار خواهند گرفت.

با موفقیت‌آمیز بودن حمله‌های سایبری به تأسیسات حیاتی برخی کشورها مانند آنچه در اوکراین انجام شد، امنیت سایبری در صدر اولویت‌ دولت‌ها قرار گرفته است. دولت ژاپن درحالی‌که از فناوری بالایی برخوردار است، ضعف‌های امنیتی زیادی در بخش سایبری خود احساس می‌کند و مسئولین این کشور را به فکر راه‌اندازی سامانه‌های تخصصی امنیت سایبری در این کشور انداخته است.