Gerdab.IR | گرداب

5 پیش‌بینی بزرگ آینده از زبان زاکربرگ

تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

مدیرعامل فیس‌بوک ابراز امیدواری کرد بسیاری از این فناوری‌های پیشرفته تا ده سال آینده به مردم دنیا ارائه شوند.

به گزارش گرداب، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، بی‌شک فردی فوق‌العاده باهوش و بااستعداد است. زاکربرگ از هنگامی که در ۲۰۰۴ در اتاق‌اش در خوابگاه‌ دانشگاه هاروارد فیس‌بوک را خلق کرد، تاکنون توانسته است این امپراتوری شبکه‌های اجتماعی را دائما پیشرفت دهد: ۵/۱ میلیارد کاربر فیس‌بوک در جهان، بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه، درآمد سالانه‌ حدود ۱۳ میلیارد دلار، و صاحب مجازی هر چیزی در دنیا که مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

ولی مارک زاکربرگ ، حتی علی‌رغم این همه موفقیت، هم‌چنان کارش تمام نشده و به آرزوهای‌اش نرسیده است. ‌”‌زاک‌”‌ بعد از موفقیت بزرگ‌اش در فیس‌بوک، شرکت واقعیت مجازی آکیولوس وی‌آر را به قیمت ۳ میلیارد دلار خرید. به علاوه، زاکربرگ در حوزه‌ای دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است که به شدت به آن علاقه دارد؛ شرکت‌های آموزشی – وی تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ی شخصی‌اش را در چهار سازمان سرمایه‌گذاری کرده است.

سپس زاک متعهد شد تا تقریبا تمام سرمایه‌ و ثروت‌اش (۹۹ درصد) را وقف بنیاد تازه تاسیس چان-زاکربرگ کند؛ و با این کار قلب مردم سراسر جهان را تسخیر کرد. وی این بنیاد سرمایه‌گذاری خیریه‌ را به همراه همسرش، پریسیلا چان تاسیس کرده است؛ طبق آن‌چه در صفحه‌ی فیس‌بوک این سازمان آمده است، هدف این بنیاد خیریه عبارت است از: "‌پیشبرد نیروی بالقوه‌ی انسان‌ها و ارتقاء برابری در حوزه‌هایی از قبیل سلامت، آموزش، پژوهش‌های علمی و انرژی.‌”

بنابراین، آشکار است زاک فردی روبه‌جلو و آینده‌نگر است. این بینش، به همراه تخصص‌اش در کسب‌وکار و فناوری‌ باعث شده است هر چه مارک زاکربرگ بگوید، دیگران گوش دهند. وی تقریبا فردی درون‌گرا است، ولی با تمام شور و هیجان می‌تواند در مورد موضوعاتی سخنرانی کند که برای‌اش مهم هستند. به تازگی، زاک در مورد موج فناوری در آینده و پیش‌بینی‌ّهایی هیجان‌آور و جسورانه، نظراتی تاثیرگذار ارائه داده است.
در ادامه به ۵ پیش‌بینی در مورد آینده از زبان مارک زاکربرگ اشاره می‌کنیم:

۱. واقعیت مجازی (VR)

با توجه به سرمایه‌گذاری وسیع زاک و فیس‌بوک در شرکت آکیولوس وی‌آر، آن‌قدر بعید نیست در آینده‌ی نزدیک با شگفتی‌هایی در زمینه‌ی واقعیت مجازی مواجه شویم. به اعتقاد زاک هدست‌های وی‌آر در آینده با غوطه‌ور کردن افراد در دنیایی مجازی، پیشرفت‌هایی شگرف در صنایع بازی‌سازی، فیلم، و دیگر فناوری‌ها به وجود می‌آورند.

یکی از پیشرفت‌های واقعا هیجان‌آور که زاک آن را پیش‌بینی می‌کند آن است که در آینده افراد تجربه‌های‌شان را از طریق هدست‌های وی‌آر با عزیزان‌شان به اشتراک می‌گذارند. به عبارت دیگر، ‌فناوری واقعیت مجازی (وی‌آر) آن‌چنان پیشرفته می‌شود که آدم‌ها قادر خواهند بود از دور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به گونه‌ای که گویی در کنار یکدیگر حضور دارند، و بتوانند لحظات‌شان را به صورت زنده با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

زاکربرگ هم‌چنین استفاده‌ی گسترده و رایج از نسخه‌ی پیشرفته‌ی عینک‌های واقعیت مجازی را نیز پیش‌بینی می‌کند. زاک می‌گوید: "‌قادر خواهیم بود صحنه‌هایی کاملا سه‌بعدی فیلم‌برداری کنیم، محیط‌ها و فضاهایی جدید خلق کنیم و آنها را با دیگران به اشتراک بگذاریم… (آدم‌ها) دائما عینک‌های پیشرفته‌ی واقعیت مجازی به چشم می‌زنند تا در کارهای روزانه‌شان از آنها استفاده کنند.‌”

۲. توانایی‌های اَبَرانسان

زاکربرگ در یکی از پیش‌بینی‌های جسورانه‌اش معتقد است روزی موجود بشری می‌تواند ظرفیت‌های جسمانی و ذهنی طبیعی‌اش را چندین برابر افزایش دهد. وی معتقد است هم‌چنان راه‌هایی کشف‌نشده وجود دارد که موجود بشری می‌تواند از طریق آنها هوش خود را اصلاح و سلامتی‌اش را تقویت کند. به اعتقاد زاک، با استفاده از این راه‌ها عاقبت جهانی عاری از هرگونه بیماری خواهیم داشت.

اگر واقعا این پیش‌بینی‌ها به نظرتان شبیه به داستان‌های مرد عنکبوتی است، کاملا در اشتباهید. بسیاری از دانشمندان معتقدند می‌توان فناوری‌هایی ایجاد کرد که از طریق آنها طول عمر انسان افزایش ‌یابد و بسیاری از بیماری‌هایی که درحال‌حاضر وجود دارند، نابود شوند. اگرچه هم‌اکنون شاید افزایش هوش و توانایی‌های جسمانی از طریق فناوری کمی بعید به نظر برسد.

۳. دسترسی به اینترنت در سراسر جهان

یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای زاکربرگ این است که سرانجام بتواند اینترنت را در اختیار هر شخصی روی کره‌ی زمین قرار دهد. همین آرزو منجر به خلق نخستین سازمان غیرانتفاعی فیس‌بوک با نام internet.org (اینترنت ‌دات ‌اُرگ) شد.

طبق گفته‌های این وب‌گاه، "اینترنت برای رشد علم و آگاهی‌های‌مان و به اشتراک‌ گذاشتن‌شان با دیگران بسیار ضروری است. اینترنت برای بسیاری از ما، تبدیل به بخشی بزرگ ‌از زندگی روزمره‌مان شده است. ولی اکثریت آدم‌های دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. اینترنت دات ارگ بنیادی وابسته به فیس‌بوک است با هدف گسترش دسترسی به اینترنت و مزایای اتصال به آن به دو‌سوم از آدم‌های جهان که هنوز به این موهبت دسترسی ندارند.‌”

گروه زاکربرگ هم‌اکنون در حال کندوکاوِ فناوری‌هایی مختلف هستند که بتوانند به این آرزو جامه‌ی عمل بپوشانند؛ فناروی‌هایی از قبیل هواپیماهایی با قابلیت پرواز در ارتفاعات بالا، ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و لیزرها. در همان مراحل اولیه‌ی این پروژه، این شرکت توانسته است به بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان اینترنت برساند.

۴. ارتباطات دورآگاهی (تله‌پاتی)

بین پیش‌بینی‌های مختلف، این مورد بیش از همه دور از ذهن به نظر می‌رسد. زاکربرگ معتقد است روزی در آینده، می‌توانیم از طریق ذهن با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. به عبارتی، وقتی به این نقطه می‌رسیم که بتوانیم به پیشرفت‌هایی فراتر از گوشی‌های هوشمند و فیس‌تایم دست پیدا کنیم.

زاک می‌گوید: "‌اعتقاد دارم روزی می‌توانیم افکارمان و هر آن‌چه را در ذهن‌مان داریم به صورت کامل، مستقیما با استفاده از فناوری به یکدیگر ارسال کنیم… کافی است فقط به چیزی بیندیشید و در صورت تمایل‌ شما، دوستان‌تان نیز فورا بتوانند اندیشه‌های‌تان را واقعا تجربه کنند. این قابلیت می‌تواند نهایت فناوری ارتباطی باشد.‌”

تحقق این رویا آن‌چنان تعجب‌آور نیست، زیرا دانشمندانی درخشان و بااستعداد توانسته‌اند مصداقی برای این پیش‌بینی بیابند؛ آنها در حال پژوهش بر روی فناوری مشابه‌ای هستند که می‌تواند حرکات صورت و بدن را به زبان گفتار ترجمه کند. این پروژه از بیش از ۱۰ سال بیش آغاز شده است!

۵. هوش مصنوعی پیشرفته (AI)

برخی از فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی هم‌اکنون در دنیا وجود دارند، که این مسئله باعث شگفتی و هیجان زاکربرگ شده است. ولی حالا وی به دنبال گسترش و پیشرفت آنها است. به گفته‌ی زاک، پیشرفت این فناوری در اولویت قرار دارد و باید تا جایی ادامه یابد که سامانه‌ی هوش مصنوعی بتواند اطلاعات را مانند موجود بشری، یا حتی بهتر از آن تفسیر کند.

یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های این‌گونه هوش‌های مصنوعیِ پیشرفته قابلیت رایانه‌های شخصی در ‌”‌شناسایی تصاویر‌” است. این‌جا است که زاکربرگ می‌گوید: "همین که تاکنون توانسته‌ایم رایانه‌هایی بسازیم که می‌توانند آن‌چه را در تصاویر وجود دارد، تشخیص دهند و اطلاعات آن تصویر را به فردی نابینا منتقل کنند، بسیار شگفت‌آور است.‌”
منبع:‌بازده