Gerdab.IR | گرداب

یک پژوهشگر فضای مجازی:

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مصداق اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی است

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

سید علیرضا آل داوود گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات سال‌هاست بر سر زبان مسئولین، متخصصین عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مردم است اما عملاً برای اجرایی شدن آن کار جدی نمی‌شود.

به گزارش گرداب، کشورهای پیشرفته جهان سال‌هاست که پروژه شبکه ملی اطلاعات خود را راه‌اندازی و بهره‌برداری لازم را از آن کرده‌اند، به‌گونه‌ای که مسئولان کره جنوبی اجرای شبکه ملی اطلاعات در این کشور را یکی از عوامل توسعه‌یافتگی این کشور می‌دانند، همچنین مسئولان کشور درحال‌توسعه برزیل، تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این کشور را برای رشد اقتصادی خود ضروری می‌دانستند. از دیگر سو در کشور ما برخی که منافعی از دلالی پهنای باند دارند  با القای این مطلب که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ما را از دنیای بیرون قطع می‌کند سعی کرده‌اند ذهن مردم را نسبت به این مسئله بدبین کنند و به انحای مختلف اجرایی شدن آن را به تعویق بیاندازند. در همین رابطه گفتگویی داشتیم با سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی. 

* اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات چرا تا این زمان به تعویق افتاده است؟

شبکه ملی اطلاعات  پروژه‌ای که در اواخر دولت هشتم زمزمه‌هایش شروع شد و به‌صورت رسمی در دولت نهم کلید خورد.پروژه‌ای که باید تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم به اتمام می‌رسید و متأسفانه در دولت یازدهم قربانی سیاسی‌کاری و منفعت‌طلبی برخی از افراد شده است که اگر خط قرمز برخی دیگر عنوان نمی‌شدند الآن باید در کنار جاسوس آمریکایی یعنی نزار ذاکا روزگار در زندان سپری می‌کردند.

اوضاع وقتی غم‌انگیزترمی‌شود که معاون وزیر ارتباطات مصرف اینترنت موبایل کشور را 387 ترابایت و مصرف اینترنت ثابت را 1942 ترابایت در سال 94 اعلام می‌کند و این یعنی یک فاجعه بزرگ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، در کشور که یکی از نمونه‌های خروجی آسیب‌هایش می‌شود قتل دختربچه 6 ساله پس از مشاهده کلیپ‌های مستهجن در تلگرام و مسئولینی که در خواب بسر می‌برند.

* یعنی شما معتقدید فضای اینترنت در کشور یک فضای رهاشده است؟

بله. با بررسی قوانین مرتبط با فضای مجازی در کشور به‌وضوح به خلأ قوانین و به‌روز نبودن آنان پی می‌بریم که این مسئله به ایجاد بستر جرم خیز و ارتکاب منکرات در این فضا کمک شایانی خواهد نمود و این را می‌طلبد که مسئولین مرتبط هرچه سریع‌تر اقدام به وضع قوانین بروز و کارآمد برای پیشگیری از جرم در فضای مجازی کنند.

متأسفانه در سیستم آموزشی کشور نیز همچون آموزش‌وپرورش طرح‌های ناپخته بدون کار کارشناسی جامع در حوزه اینترنت و تبلت دانش آموزش صورت گرفته است که نه‌تنها با شرایط فرهنگی اسلامی-ایرانی و هویتی ما همخوانی ندارد بلکه دربردارنده آسیب‌های بسیار زیاد اجتماعی و فرهنگی بر روی دانش آموزان در سنین مختلف خواهد بود.

* برخی جامعه شناسان اعتقاددارند بی‌قیدی در فضای مجازی کشور "هویت مستقل" جوانان و نوجوانان ما را نشانه گرفته، نظر شما به‌عنوان یکی کارشناس فضای مجازی چیست؟

هویت از واژه‌های پرمعنای و پر مفهوم ادبیات نوجوانی و جوانی است که معنای این عبارت هم‌زمانی آغاز تأمل و تفکر در هویت خویش و شروع نوجوانی است. پدیده‌ای که بعدها و در سال‌های جوانی به‌صورت تکوین هویت ظاهر می‌شود، لذا مهم‌ترین سال‌های زندگی یعنی دوران نوجوانی و جوانی عرصه تجلی شکل‌گیری و یا ازهم‌پاشیدگی هویت است و یا به عبارتی زمان شکل‌گیری شخصیت اوست.

ریشه‌های تاریخی، ادبی، زبانی، قومی و امروزه ابزارهای بسیار اثرگذار مانند ماهواره و اینترنت و شبکه‌های مجازی بر هویت فرد تأثیرگذار بوده و او را می‌تواند سرخورده یا سرافراز سازد.

نگاه به گذشته با چشم‌اندازی امیدوارانه به آینده می‌تواند در جوان شور و شوق بی‌پایانی ایجاد و آن را به‌سوی شناخت هویتش یاری سازد.

تمام تعاریف و مشخصات ذکرشده برای هویت در سطور بالا همه و همه بیانگر این است که اگر برای ایجاد هویت اسلامی-ایرانی در نوجوانان و جوانانمان برنامه‌ای نداشته باشیم به‌طورقطع دشمنان جای ما را با ابزارهای فریبنده و همه‌گیرشان خواهند گرفت و آن‌وقت است که هرلحظه دیرتر به فکر مدیریت آسیب‌های فضای مجازی و ارتقای سواد این فضا برای مردم کشورمان بیفتیم این هویت مستقل جای خود را به بی‌هویتی و سرخوردگی و در آخر به قتل‌عام فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... در جامعه خواهد داد و دشمن درزمینهٔ جنگ نرم پیچیده‌اش بر ما پیروز و مسلط خواهد شد.

* آقای آل داوود! آیا شبکه ملی اطلاعات می‌تواند اشتغال آفرین و برای کشور درآمدزا هم باشد، یا صرفاً باید برای آن هزینه کرد؟

طبق تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به‌هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

به دلیل به اتمام نرسیدن برنامه پنجم و آماده نبودن برنامه ششم توسعه، سال 95 نیز برنامه پنجم ادامه می‌باید و این یعنی ما باید شاهد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور باشیم اما متأسفانه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شبکه ملی اطلاعات از برنامه ششم حذف‌شده است و این یعنی یک بی‌تدبیری بسیار بزرگ برای آینده کشور در حوزه فضای مجازی که توسط برخی از مسئولین دنبال می‌شود.

با راه‌اندازی شبکه امن، ارزان و سریع داخل کشور که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای مردم به شبکه باشد در سال حدود 2 هزار میلیارد تومان در خرید اینترنت صرفه‌جویی خواهد شد و به طرز چشمگیری امنیت تبادل 84 ترابایت اطلاعات و مقابله با جرائم در این فضا برای زیست سالم و فعالیت‌های حرفه‌ای اقتصادی فراهم خواهد شد.

* با توجه به تلقی که در کشور وجود دارد ارتباط ما با دنیا پس از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات چگونه خواهد بود؟

با راه‌اندازی این شبکه داخلی دسترسی به اینترنت قطع نخواهد شد بلکه با واقعی شدن نرخ استفاده از شبکه ملی و شبکه اینترنت مخاطب خود تصمیم می‌گیرد که برای رفع نیازش در فضای مجازی از کدام شبکه و از چه زیرساخت و بستری استفاده کند و به‌طورقطع تمام مردمی که به دنبال استفاده صحیح، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی و ... از فضای مجازی هستند از این شبکه برای استفاده خود و فرزندانشان استقبال خواهند نمود.

همچنین افرادی که به دنبال ایجاد اشتغال از طریق فضای مجازی هستند بدون دغدغه‌های وجود مسائل امنیتی، اخاذی و کلاه‌برداری‌های برخط از محل همان هزینه صرفه‌جویی شده در خرید اینترنت در کشور می‌توانند کسب‌وکار اینترنتی خود را با سرعت‌بالا راه‌اندازی کنند و این یعنی ایجاد اشتغال و چرخش کالا و پول در کشور که درنهایت منجر به بالا رفتن میزان GDP کشور و دور شدن از اقتصاد بیمار نفتی خواهد شد.

* برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از کدام کشورهای می‌توانیم کمک بگیریم؟

به دلیل طمع دشمن برای سرقت اطلاعات استراتژیک مردم کشور ما از طریق فضای مجازی و همچنین دستگیری جاسوسان آمریکایی و همچنین خطر نفوذ لابی صهیونیستی نایاک و باند نیویورکی‌ها در زیرساخت و حوزه‌های مرتبط با فضای مجازی کشور باید مسئولین اجراکننده شبکه ملی اطلاعات در کشور از دانش بومی رمزنگاری و پیکربندی تجهیزات توسط مهندسان ایرانی متعهد استفاده کنند تا مبادا دشمنانی که تا امروز با ابزارها و برنامک‌های مجازی هوشمند خودشان از طریق اینترنت اطلاعات مردم ما را سرقت می‌کردند برای سرقت اطلاعات تبادل شده به این شبکه نفوذ کنند.

* برای ایجاد سبک زندگی صحیح و سالم در فضای مجازی چه برنامه‌هایی باید داشته باشیم؟

فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر یکی از اصول بسیار مهم در زندگی اجتماعی مسلمانان است که در دیدگاه و فرمایشات ائمه معصومین(ع) و خداوند متعال اهمیت آن بسیار بیشتر از دیگر واجبات ذکرشده و ترک آن، فضا را برای سو استفاده شیاطین جن و انس بیشتر فراهم می‌کند تا چائی که بناتر احادیث ترک این واجب منجر به تسلط اشرار بر جامعه خواهد شد و طبق فطرت انسان‌ها هیچ انسان سالم و عاقلی زندگی در کنار شر را انتخاب نخواهد نکرد.

مردم کشور ما به دلایل مختلف از پدیده‌های جدید استقبال زیادی می‌کنند که اینترنت و ابزارهای وابسته به آن نیز مشمول این استقبال شده‌اند اما متأسفانه فرهنگ‌سازی برای استفاده از این پدیده در کشور ما انجام‌نشده است و همین موضوع اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر در این فضا دوچندان می‌کند.

استفاده از فضای مجازی جزئی از زندگی مردم دنیا و مردم ما شده است تا جائیکه آن را بازتابی از اجتماعی حقیقی معنا می‌کنند و این به دلیل وجود گروه‌های مجازی در شبکه‌های مجازی که توسط افراد محتوایشان تأمین می‌شود و به‌غلط آن را محیط‌زیست شفاف قلمداد می‌کنند، است که این خود نقطه آغاز ایجاد منکر است و به همین دلیل نیاز آموزشی در حوزه سواد رسانه‌ای را چند برابر می‌کند.

مخاطبانی که به فضای مجازی اعتماد می‌کنند در غفلت‌اند و به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین مخاطرات این فضا را که متأسفانه یکی از عوامل استقبال بی‌نظیر از این فضا به شمار می‌رود زیست مستعار و پنهان‌سازی هویت‌ بخشی فردی و اجتماعی است و بنابر همین نکته افراد با زیست مستعار بدون هیچ‌گونه نگرانی اقدام به انتشار اعتقادات، رفتارها و نیات خود می‌کنند و این مسئله  اهمیت مدیریت و نظارت امنیتی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی را دوچندان می‌نماید.

بنابراین ایجاد مطالبه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور یک معروف بسیار مهم برای حفظ امنیت و استقلال کشور به‌حساب می‌آید.
منبع:‌نسیم آنلاین